Utegång kanin.

H

HokusPokus

undefined

Jag har en kanin som är 2 år gammal. Jag köpte henne när jag flyttade till en egen lägenhet för 2 år sedan. Min sambo och jag flyttade i från varandra för en månad sedan och jag och min kanin bor hemma hos min pappa. :crazy:

Min pappa bor i villa så jag vill ha min kanin ute på sommaren. Hur ska vänja henne? Jag SKA INTE ha henne ute på nätterna utan på dagarna i en inhängad.

Hon har bott i lägenhet hela sitt liv och har varit ute på vår balkong. Jag har tillgång till en stor gräsmatta med tillsyn på dagarna och hon är vaccinerad mot kaninpest och gulsot. Det bör inte vara några problem att låta henne vara ute på dagarna? :confused:

Sv: Utegång kanin.

Min kanin (som bor inne) brukar få vara ute och skutta i sele på varma, soliga, vårdagar (över +12 grader). Sen på sommaren brukar han vara i utebur några timmar varje dag. Det brukar inte vara nåt problem! Ibland är han inne i stan och går ut i sele i någon timme för att några dagar senare sitta i uteburen på sommarstället på dagarna.

När det börjar bli varmare i vår tycker jag du ska träna henne att vara ute korta stunder, i sele. Detta för att de har väldigt känsliga magar och det kan vara bra att börja vänja henne att äta gräs (vilket hon säkert kommer göra i uteburen) tidigt, i små mängder.
När det är varm sommar borde hon vid det laget vant sig att vara ute.
Se bara till att hon har skugga och nånstans att gömma sig om fara hotar och att hon har vatten, såklart!

Kaninen jag hade när jag var liten var en innekanin. Han fick börja vara ute ngr timmar på våren för att sedan under sommaren vara i sin utebur dygnet runt. Det var en ganska rejäl bur, som en "vinterbur" fast den stod på marken.

de ska kunna funka bra att ha din kanin ute på dagarna!! Men tänk på att vänja kaninen vid gräs så den inte får i sig för mkt i början :D

Det ska gå utmärkt.

Du kan börja med att ge kaninen gräs i buren först i liten mängd så att den vänjer sej.

Solskydd och fri tillgång till vatten måste finnas.
Skaffa dej ett nät till buren som är hållbart!
Inte hönsnät, hundar och rävar sliter lätt sönder det!

Grovt nät och såklart nånting över buren t.ex. en skiva med tyngder uppepå så varken kaninen eller nånting annat kommer in.

Har hört massor av klantar som lämmnar kaninerna ensama medans dom åker iväg och t.ex. räven kommer och puttar omkull betesburen eller puttar av locket på det och tar kaninen.
snacka om oansvarit!

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 963
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 028
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 321
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V