Utebur till katt

copernica

Trådstartare
Jag har tänkt lite, då det troligt blir till att jag och sambo skall titta på hus till hösten. Eftersom jag är en kattmänniska, måste jag ha katter. En eller två i alla fall. Mamma og pappa har katt, som är lite min katt också, eftersom jag har bodd hemma större delen av hans liv, och jag känner att jag är orolig för honom när han är ute länge utan att vi ser honom. Jag är liksom hela tiden orolig för att jag skall hitta honom i vägen när jag åker hem.. Samma med min kattunge som jag skulle lära att vara ute; det blev till att hon fick vara ute när vi hade tid till att passa på.

Jag tycker väl egentligen att katter skall få en chans att vara ute, och har tänkt tanken på att bygga utebur till katterna. Tror nog inte jag hade haft något problem med ren innekatt hälre, men tror det kan vara lite tjatigt specielt på sommaren, när man ofta har dörren eller fönster öppna, och hela tiden måste passa på var katten är så att den inte smiter ut.

Många uppdrettare har ju kattgård, och jag tycker de verkar så fina, med små träd och likande katterna kan klättra och ligga på. Då får ju katterna vara ute om dem vill (man kan ju bygge inntill huset, så att de kan gå ut och in igenom ett fönster eller något?), samtidigt som det inte är någon fara med att de går ut i vägen, blir jagad av någon löshund eller löskatter som slåss.

Så, det jag egentligen undrar är, hur trivs egentligen katterna i en kattgård? Tycker dom det är helt okej, eller försöker dom att komma utanför, för att få vara ute på riktigt? Hur stor bör den vara för att två katter skall kunna vara där? Hur byggar man den bäst? Jag vill ha lite tips och veta vilken erfarenhet ni har med detta :)
 
Sv: Utebur till katt

Hur pass dom trivs är nog individuellt, dom flesta strävar nog utåt ett tag för att sen acceptera läget och vara nöjda med det.

Jag har ute i stugan en rastgård på ca 13 kvm. Det räcker säkert för dom, men den kommer bli mycket större. Mest för att jag vill kunna tillbringa tid inne hos dom

Det vanligaste är nog att man bygger ramar med nät som man sätter ihop. Man måste tänka på att katter klättrar, så det måste hålla för det samt att det måste finnas tak eller nån form av avslut högst upp på nätet som hindrar katten från att komma över. Dom kan ju gräva också, så gärna nersänkt en bit i marken.

Det kostar en hel del, men är nog klart värt det i slutänden.

Vill man inte bygga kan man ju köpa hundgårdssektioner begagnat eller nytt. Bara inte maskorna i nätet är för stora. Är rastgårdne inte för stor så kan man lägga bärnät som tak, det gjorde jag. Det blir billigt och eftersom det inte väger nått så behövs inga stöttningar. Dock bör man sträcka det så mycket det går så inga fåglar fastnar.
 
Senast ändrad:
Sv: Utebur till katt

Jag har tänkt lite, då det troligt blir till att jag och sambo skall titta på hus till hösten. Eftersom jag är en kattmänniska, måste jag ha katter. En eller två i alla fall. Mamma og pappa har katt, som är lite min katt också, eftersom jag har bodd hemma större delen av hans liv, och jag känner att jag är orolig för honom när han är ute länge utan att vi ser honom. Jag är liksom hela tiden orolig för att jag skall hitta honom i vägen när jag åker hem.. Samma med min kattunge som jag skulle lära att vara ute; det blev till att hon fick vara ute när vi hade tid till att passa på.

Jag tycker väl egentligen att katter skall få en chans att vara ute, och har tänkt tanken på att bygga utebur till katterna. Tror nog inte jag hade haft något problem med ren innekatt hälre, men tror det kan vara lite tjatigt specielt på sommaren, när man ofta har dörren eller fönster öppna, och hela tiden måste passa på var katten är så att den inte smiter ut.

Många uppdrettare har ju kattgård, och jag tycker de verkar så fina, med små träd och likande katterna kan klättra och ligga på. Då får ju katterna vara ute om dem vill (man kan ju bygge inntill huset, så att de kan gå ut och in igenom ett fönster eller något?), samtidigt som det inte är någon fara med att de går ut i vägen, blir jagad av någon löshund eller löskatter som slåss.

Så, det jag egentligen undrar är, hur trivs egentligen katterna i en kattgård? Tycker dom det är helt okej, eller försöker dom att komma utanför, för att få vara ute på riktigt? Hur stor bör den vara för att två katter skall kunna vara där? Hur byggar man den bäst? Jag vill ha lite tips och veta vilken erfarenhet ni har med detta :)

*puttar upp* då jag också ska bygga kattgård o vill ha tips på inredning osv.:D
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 290
Senast: monster1
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 230
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp