Uteboxar skjul i hagen.

P

Pewona

Vi har lite funderinar på att bygga ett par uteboxar intill stallet, eller att sätta upp ett bra skjul i hagen till ponnyerna.

HAr någon tips och ideer? Har ni byggt själva eller köpt färdigt? Vad kostade det i så fall?

Sv: Uteboxar skjul i hagen.

att köpa färdigt har jag bara dåliga erfarenheter av, icke behandlat trä som tål regn osv.Inte i rätt storlek osv.

Vi byggde ett "hus" med tre väggar (och fönster förstås) till vår hostponny. Hon bor ute året runt nu, och sommartid trängs alla hästarna i hennes hus. Vintertid sover hon där och där har hon också krubba, saltsten m.m. Vi använde färdiga isolerade väggblock från en gammal sommastuga och satte sedan plåttak på det hele. Efter att ha använt huset i ett par månader drog vi ut el och satte upp en lampa, det underlättar stort vid mockning och fodring vintertid. Nästan gratis och det funkar fint!
Mitt tips är att bygga större än du från början tänkt dig. Vårt shettishus är ca 8 kvadrat men hade gärna fått vara större, framför allt under sommaren när tre hästar vill vara därinne... Och sedan att gjuta ordentliga hörnplintar som säkert förankrar väggarna. Vi gjöt visserligen, men en shettis som kliar svansen mot en vägg kan vara ganska stark. Så nu är ena väggen lite sned och måste byggas om.

Jättebra initiativ med uteboxar /skjul tycker jag! Då kan hästarna vara ute mer och leva mer som de är gjorda för.
Lycka till!!

Ja vi har redan en ide om hur det ska se ut,,,
Färdiga boxar från levarantörer har jag redan dissat.

TAck för era svar.. mamma och jag får gå ut och mäta imorgon på hur stort det ska va!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka