K

knutt

Fick idag beskedet att min pålle är dammallergisker. Så för att han ska må så bra han bara kan skulle jag vilja göra en utebox. Är det något speciellt man bör tänka på när man bygger utebox och när man har häst på det sättet?

Dela gärna med er ni som har erfarenhet av det! :)

Sv: Utebox

Ingen som har något att säga som har häst i utebox? :(

Jag har en dammallergisk häst. Bytte som du ska göra till hösilage. Ställde ut min häst i logen som har högt till tak alltså inte lika dammkänsligt inne då. Är stallet stort eller litet som du har hästen på? Är det ditt egna stall? Kan du inte ha dörren öppen även nattetid när hästen står inne? Byt till sågspån och ge hösilage först. Så kan det bli bättre. Men det beror ju på hur pass dålig hästen är. Min har blivit bättre efter 3 vintrar i logen. Han står inne i stallet nu har gjort så i snart 4 månader utan att hosta. Innan var han jättedålig.

knutt skrev:
Fick idag beskedet att min pålle är dammallergisker. Så för att han ska må så bra han bara kan skulle jag vilja göra en utebox. Är det något speciellt man bör tänka på när man bygger utebox och när man har häst på det sättet?

Dela gärna med er ni som har erfarenhet av det! :)

Hejsan!

Det finns "färdiga" uteboxar att köpa med "rätt" mått, om du skall bygga helt själv så finns det lagbestämmelser för hur stor boxen skall vara. Dörren bör vara tvådelad och även uteboxen skall ha ventilationshål.

Förutom storleken på boxen så är placeringen viktig. Hela ideén med boxen är ju att halvdörren skall kunna stå öppen så därför är placeringen i relation till vindriktningen viktig.
Sedan så vill ju hästen kunna se vad som händer runt omkring den, eller också är hästen av det nervösa slaget och behöver en ostörd och lugn placering av boxen. Det vet du bäst själv.

Jag tycker det är smidigt om boxen har en gjuten platta att stå på. Det blir mer lättmockat men det finns de som har boxen på enbart grusunderlag också.

Min erfarenhet säger mig att spån inte alltid är så lyckat till dammallergiker. Ibland kan bra långklippt halm vara bättre. Om inget fungerar så finns ju det helt dammfria alternativet papper. Inte så roligt kanske men det dammar inte alls.

Hösilage/ensilage är oftast bättre än hö till hosthästar. Ges uppblött hö så tänk på att näringsämnena lakas ut ur höet beroende på hur länge höet blötläggs.

Lycka till med ditt bygge och din häst!

Min fröken är också diagnosticerad som dammallergiker för snart ett och ett halvt år sedan. Hon gick igen om en kur med peniccillin och cortison, samt flyttades till utebox med spån och äter nu bara hösilage.

Hennes box har en grusbotten (krossad asfalt, mer precist) och det har fungerat utmärkt. Taket går ut ca en meter för att skydda mot regn, och mitte emot är en lösdriftsbyggnad som skyddar mot vind.
16hello.jpg

Jag har inga möjligheter att stänga om henne, vilket jag tycker är utmärkt. Annars skulle jag förmodligen stänga in henne när vädret är jobbigt. När det snålblöste som mest hade Hanna tagit in henne i stallet när hon for iväg till tävling klockan fem på morgonen, men hon verkade inte ens trött. De klarar mer än vad vi tror, de små liven.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 185
Senast: MML
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 782
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 787
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama