nexxa

Trådstartare
Är lite sugen på att låta min häst få stå i utebox då han gillar att vara ute mkt, och är van vid det också.
Frågan är vad som är bäst att bygga egen eller köpa från ngn tillverkare?
Vad för priser brukar det ligga på? Att bygga egen respektive köpa.
Frågan är också om man verkligen måste gjuta platta?
Läste om ngn som lagt något slags sand eller liknande ?
Någon som vet? Tror det var i senaste nummret av H**tMa**zinet.

Tack på förhand :bow:

Sv: Utebox

Jag byggde utebox förra året. Den ligger vägg i vägg med stallet så jag "sparade" en långsida i kostnad. Hade också tur att det låg en färdig gjuten ram så boxen fick det måttet. 5,5x3 meter.
Vi fyllde i med grus i botten och byggde dubbla träväggar och la korrigerat plast som tak.
Väggarna är oisolerade men taket bör isoleras annars blir det grymt varmt när solen står på. :)

Det kostade runt 5000 har jag för mig. Har ingen 100 koll på vad färdiga uteboxar kostar, men de brukar vara mindre i måtten i alla fall, ca 3x3 tror jag.

Lycka till!

Av sitt användarnamn drar jag slutsatsen att du finns i Skåne :)

Här finns en del ställen att titta på hur folk löst uteboxfrågan, om du nu är i mina trakter...

Har sett både med och utan gjuten platta, billigast möjliga (isolerade ändå), med bara plåt, i anslutning till stall, fristående. Variationerna är oändliga :)

Svar till er båda:
Jag har också hört att de man köper "klara" inte är så värst stora och jag vill ju ha en rejäl box ;)
Till Pooh: Blir det väldigt kallt på vintern inne i uteboxen? Måste du stänga igen allt eller kan man ha öppet alltid?

Jag bor faktiskt inte i Skåne :o Men jag längtar tillbaka massor :(
Jag bor i Halland nu, och har häst ute i skogen you know ;)

Jag tänkte att jag skulle hitta lite alternativ då det blir fullt i stallet snart, alla hästar har tillgång till box men jag är inte så förtjust i att sätta dem i en box utan fönster.
Vi har ett skjul som är 6*6 som ligger i en hage en bit från stallet,man kanske kan ha en häst där eller dela av den på npgot sätt?.I stallet är det en box som har en dörr man kan öppna lucka uppe och nere (dörr) så isåfall kan man ju ha en i skjulet utan att det blir ensamt(så de ser varandra).
Men frågan är om man kan sätta uteboxar i en hage eller om det kanske blir för mkt plats som upptas?

Vet de som byggt hysat fina uteboxar av kasserade, isolerade storgarage-portar. Dessa hade fasta fönster högst upp (i plastglas) och gick att såga till. Ställda på gjuten platta, plåttak (överskjutande så det bildades en gång med golv utanför).

Det är att rekommendera att sätta boxarna i vinkel mot annan byggnad så man får en innerplan och lite skydd. De jag sett som gjort så har inte haft problem och behövt stänga till, deras boxar har haft enbart gallersidor (mellan hästarna och ut mot stallplanen).

De som däremot valt att ha boxarna fritt har haft problem med blåst, bara kyla brukar inte vara så farligt härnere (-15 blir det dubbla täcken), men blåsten är svår om det går rätt in... Då gäller det att stänga till med dörr eller köldridå.

Senast ändrad:

Jag stänger aldrig, har faktiskt ingen överlucka till dörren ens. Men eftersom det ligger utmed stallet så blir det en vinkel och blåser inte in.
Det kan nog inte blåsa in mkt heller om man inte har någon annan öppning än dörren, för blåsten måste ju kunna ta vägen någonstans... :)

Jag vet de som satt uteboxar i hagen. Om det tar för stor plats beror på hur stor hagen är och ens eget tycke och smak. :)

Jag har väl något som kan kallas för utebox! Vårt garage har en stor "förrådsdel" med fönster. Där bor hästen nu, och hennes rasthage ligger precis utanför dörren. Vi har sågat av dörren så att den översta tredjedelen är borta helt. Väggarna är murade block med puts utanpå. Det finns, som sagt ett stort fönster. Garaget har plåttak och det är öppet upp i nocken (alltså inget innertak). Hon verkar trivas jättebra. Hon är islandshäst med massor av päls och tycker INTE om täcken :D. Hon har hittills inte visat några som helst tecken på att frysa. Hon har fri tillgång till hö.

Den andra garagedelen är förresten höförråd. Bilen bor ute :D !!

Liknande trådar

Anläggning Hej! Skulle vilja ha tips på smarta lösningar från er med utebox, som har underlättat den dagliga skötseln för er. Vi har två uteboxar...
Svar
6
· Visningar
2 748
Senast: Buck
·
Kropp & Själ Tillbaka till Buke efter flera års bortavaro ser jag en intressant tråd. För att inte kapa den skapar jag en egen. Jag har problem med...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: avslutat medlemskap
·
Trädgård & Växter Ja rubriken talar väl för sig själv. I en annan tråd skrev jag om hur Stormen Egon massakrerade mitt växthus, nu har jag bestämt mig...
2
Svar
30
· Visningar
7 293
Senast: Monstermom
·
S
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här i hopp om lite råd ang. mina "plötsliga" planer på att köpa häst. För drygt ett år sedan såldes min...
Svar
14
· Visningar
2 108
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama