cactuspower

Trådstartare
Har det som ett alnternativ om jag nu skaffar häst. Vad har ni för erfarenheter av uteboxar? Tycker ni det fungerar bra?
Vilket strö använder ni er av? Hur löser ni det med vattnet på vintern?

Var i landet bor ni? Hur trivs era hästar ute? Vad har ni för typ av häst (hbl, fbl, kbl etc.) Brukar ni ha fler täcken på dem i utebox än vanligtvis? Vad har ni för täcken?

Skulle kunna tänka mig utebox, delvis för att hästarna kanske bara går ute till kl. 18.00 eller därikring, även nu. Fast det beror nog på hästägarna (dvs. att de är lata)... skulle gärna se att hästen skulle stå "inne" under natten, men ute så länge som möjligt annars. Typ ända i från morgon till kvällsfodringen..

Finns ju tillgång till varmvatten, vilket kan va en fördel under vinterhalvåret. Ströet som används i stallet är ju torv, men jag skulle nog själv föredra halm på vintern. Alt. en rejäl bädd med först ett lager torv längst ner och sedan halm ovanpå.

Vad tror ni?

Har mina hästar i uteboxar from januari i år. De har alltid stått uppstallade förut. De har ett rejält, vindtätt stall med stenväggar som är öppet framåt. Vattnet har bara fryst nån gång när det varit riktigt kallt. Jag ger dom varmt vatten på kvällen på vintern och ger dom vatten på morgonen igen innan dom går ut om det frusit.

Har torv/spån med halm över.

De har haft 300 g. stalltäcken ev. med ylletäcke under när det varit riktigt kallt (kallare än -10). Har aldrig haft mina hästar täckade inne förut. Ingen av dom är klippt.

Det är två halvblod, den ena med 50% fullblod.

Helt underbart! Vet ingen häst som inte trivts i utebox. Härnere har vi sällan problem med vatten som fryser. I de fall jag varit med om har man även i vanliga fall en slang från varmutrymme som man fyller hinkarna med. Och hinkarna har inte frusit.

Friska hästar som aktivt följer med i vad som händer på stallplanen.

Glömde en sak - vattenhinkarna står i bildäck som isolerar lite. Mina hästar är nog inte friskare än förut men de verkar trivas bra. Den ena hade vävningstendenser förut och det är helt borta.

JAg har uteboxar 4 st....2 av dom har jag eluppvärmda vattenkoppar, de andra 2 hink....mina uteboxar är isolerade både i tak o väggar, jag har en köldridå som "överdörr" som jag endast stänger om det är kallt( riktigt kallt) ute...dessa köldridåer håller vattnet i hinkarna frysfria...även om det är 25 minus ute..

Jag bor i Värmland och har travare....fölstona som står där har jag sällan täcke på övht....klart blir det 25-30 kan ett täcke komma på...annorlunda är det om jag har hästar som tränas och blir svetta...det är viktigt då att ha ett täcke som andas...köldridå funkar annars väldigt bra då hästen kan komma ut med huvudet, för att det sen stängs igen när den drar in huvudet...
Jag har halm...alltid och mycket

Se till bara att öppningen inte vetter mot direkt norr eller söder.

Har både vanligt stall, och en stor utebox där jag antingen ställer sto med föl eller två unghästar. Har haft en 60 liters plasttunna med vatten som inte frös i vintras, men jag bor ju i Skåne. Annars hade det fått bli eluppvärmd kopp. :)
Hästarna stortrivs där och jag har haft halmbädd till dem.

Eftersom det är hästar som inte jobbar så har de varit otäckade, i och med att det inte blåser därinne så fryser de inte.

Jag har hästen ståendes i utebox (bla. pga. hosta) och hon trivs alldeles utmärkt. Bädden består av torv och strö, den håller sig bra hela året, torven kan dock frysa till under vintern.
Hästen (lipizzaner i träning) står täckad med utetäcke av halvtjock modell. Om temperaturen kryper ner mot -15 grader har hon även stalltäcke under.

Vi har vattnet i hinkar och innan hästarna kommer in häller vi på kokande vatten, då hinner det inte frysa direkt.

Detta i Stockholm.

I mitt gamla stall hade jag en av mina hästar i utebox vilket inte alls fungerade för honom, han blev väldigt stressad och kunde inte sova. Han trivs bättre inne i ett stall av någon anledning så jag fick byta honom mot en av dom andra hästarna.

Hejsan allihopa

Jag har lite funderingar över uteboxar och tänkte om ni kanske kunde hjälpa mig?

Hu har ni gjort när ni byggt uteboxar? platta för grund? isolering?
Vad har ni för strö? Jag har hört att det är bra med gummimattor under som isolerar mot kylan, stämmer det?
Har ni köldridå? Hur fungerar det isf?
Sist men inte minst.. hur fungerar det med vatten? Där jag bor kan det bli upp till -25. Ibland håller kylan i sig lääänge (flera veckor)... Vill inte behöva fylla på varmt vatten en gång i timmen... :crazy:
Tacksam för svar!
mvh
//Pia

Sv: Utebox

Jag hade engelska boxar och som fungerade så att de var öppna ut till vinterhagen hela dagarna. Det var 2 stora boxar (15 kvm) och en ponnybox på 9 kvm(för den var lite lägre i tak) , en sadelkammare och en foderkammare. Det var byggt på jordankare, men det motsvarar plintar kan man säga. Jag hade djupströbädd med halm som var ca 50 cm djup och den var mjuk och isolerande.
Jag hade värmekabel på ledningarna, men när det stack under 10 minus så frös mina vattenkoppar. Enkelt att sätta in elvattenkoppar istället, men det blev aldrig av.
Ett kanonbra stall trots sin enkelhet.

Jag har en variant som jag egentligen inte vet om kan kallas för utebox. Det är ena halvan av ett garage. Det är öppet upp till nocken och vi har sågat av dörren så att när den är stängd är den ändå "öppen" 1/3. På dagarna låter jag henne vandra in och ut som hon vill (boxen öppnar upp till en liten rasthage) och hon har fri tillgång till hö där inne. På nätterna (ca. 22-07) stänger jag in henne i boxen, mestadels för att jag oroar mig för att något kan hända på natten när jag sover (bor nära stor väg). Det är en stor box. Har inte mätat, men hon kan vandra runt rejält där inne. Jag har rejält med spån på boxgolvet (cement). Vatten vet jag inte hur det blir med ännu, för jag har inte haft henne så länge.

Där jag stod förut så hade jag utebox. Vi byggde dom själva. Först gjorde vi grunden som markerade vart vi skulle bygga. Gjorde en platta av cement. Sedan stommen och spikade på brädor/plankor. Det var då inte isolerat, men det funkade bra ändå. Vi hade en duk i taget så det inte skulle börja droppa från taket när det tinade på vintern/våren.

Jag hade då spån som strö och det funkade bra, sedan halm, tyckte det blev lite kallt och nu har dom som står där torv och då har dom en bädd. En granne där hade gummimattor i botten. Med vatten så frös det under dagen, så vi satte in vattenhinkarna när hästarna kom in. Hällde då varmvatten i så det höll sig en stund samt att vi hade luckorna stängda när det var -20 kallt.

Kram Favina :bump:

Tackar för svar :bow:

Favina: Räckte det att hästarna fick vatten när de kom in och sedan morgon o kväll?
Jennyjenny: Var boxarna öpnna till varandra inne i "stallet" så hästarna kunde se och röra varandra? (Luddigt skrivet.. vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig..)

Hur blir luften där inne om man stänger när det är kallt? (nattetid)

/Pia

Där jag har stallplats finns det två uteboxar. Men de sitter ihop med själva stallbyggnaden. De har engelska halvdörrar ( heter det så ? ) och på natten blir det faktiskt rätt varmt åt hästarna, men när det är mer än -10 ute så tar vi täcke på dem.
På sommaren blir det så varmt att boxarna måste vara öppna dygnet runt.

Peep skrev:
Tackar för svar :bow:

Favina: Räckte det att hästarna fick vatten när de kom in och sedan morgon o kväll?
Jennyjenny: Var boxarna öpnna till varandra inne i "stallet" så hästarna kunde se och röra varandra? (Luddigt skrivet.. vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig..)

Hur blir luften där inne om man stänger när det är kallt? (nattetid)

/Pia
Boxarna hade helvägg mellan varandra inne i stallet, men det är inga problem egentligen om man vill ta upp ett fönster eller mer. Hållbarheten satt i stödstolpe i mitten så det var inte därför.
Luften var skön inne. Det fanns ventilation uppe vid taket. Dessutom låg hela stallet väldigt vindskyddat så jag hade öppet halvdörren väldigt mycket och bara packade på täcken. Dessutom bor jag på västkusten där det inte är väldigt kallt långa tider. Men visst var det en vinter för några år sen som det var rejält kallt. Men mina hästar verkade må hur bra som helst. Är det kallt så ge lite mer hö att tugga på, så resonerade jag. :d
Kan tillägga att det är en shettis och ett halvblod som jag har. Halvblodet är en frusen tjej som inte gillar regn och blåst, så vid minsta regndroppe gick hon in medan shettisen stod kvar utanför. men då var det deras val och det är det som jag gillar så mycket, att det inte är min frusenhet som styr om de är ute eller inte. Nä, nu predikar jag för de redan frälsta :D Antar att det inte är reklam för uteboxen du ville ha... En varning dock för fukt. Man får hålla ögonen öppna om man börjar stänga till halvdörren så att ventilationen fungerar ordentligt. Det kan bli fukt i stallet annars.

Tänkte på en sak till...

Hur gör man för att det skall vara svalt i boxarna på sommaren? Hur skall man sätta ventilationen?
Har nämligen en häst som inte kan vara ute på dagarna under högsommaren (pga bromsar, hon blir vansinnig och springer som en dåre).

Att ha ett välisolerat tak brukar vara bra när solen gassar. Jag hade bara naturlig ventilation som jag kunde justera själv. Det är klart att det blev varmt i stallet på dagarna. Men det var ändå inte så farligt för stoet valde ändå att vara där inne mot att vara ute trots att det fanns skugga under träden.
Har inte några bra andra råd.

Ok, det får nog bli med isolerat tak... (om vi nu bestämmer oss för att bygga uteboxar)
Tack för all hjälp :banana:
//Pia

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 718
Senast: svea
·
Hästhantering Hejsan! Jag har ett ganska så stort problem med min häst; hon står på halmpellets (ett sorts strö som finns i 15 kg säckar i...
2
Svar
22
· Visningar
4 058
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar