Sv: ute stall vs vanligt stall
Har också haft uteboxar som du, och upptäckt precis samma nackdelar, det saknas en stallgång när hovslagaren kommer, vattnet fryser, och det är jobbigt att släpa på alla grejor. En annan nackdel är att man måste ha kutterspån, halm eller permanentbädd, då torv och råspån fryser till en hård otrevlig kaka, som tinar upp fram på vårkanten, man är bunden till en viss sorts strö åt hästarna, och kan inte variera sej efter tillgång.
Fördelarna är väl, att skiten fryser, och det blir lätt att mocka ut en stor klump, istället för att jaga runt mosad skit i spånet.
Det är frisk luft och hästarna mår bra av det. Vi hade våra uteboxar i hagen, och de var öppna hela dagarna, så de kunde söka skydd precis när de ville.
Vi har nu byggt stall, då jag saknade en stallgång väldigt mycket, men har försökt göra det i uteboxens anda. Vi har två stora stalldörrar på var sida om stallet, som står öppna för det mesta, då det inte är alltför kallt. Hästarna har stora fönster, som också är öppna. Det är ett kallstall, men jag har stallgångens fördelar och har ett ställe att hålla till på när hovis kommer. Har också en uppvärmd sadelkammare, så att jag slipper släpa runt på tunga saker varje gång jag ska rida.
Din lösning verkar också intressant med kallfarstun

, då behåller du alla fördelar och får ett ställe att förvara saker och slipper garaget! Jättebra idé
Uteboxarna var bra mycket billigare än vårt nybyggda stall. uteboxarna byggde vi av saker vi hade skräpandes på gården, så de kan man säja var helt gratis, medans stallet säkert kostat många många tusenlappar.