Vilken sort stängselstolpe är bäst?

Silke

Trådstartare
Är det vanliga impregnerade som är bäst eller är det värt att satsa på plaststolp likt den från Equisafe?

Vi ska stängsla om våra hagar och hade först tänkt vanlig impregnerad stolp (180 cm, 6 cm diameter) men stötte nu på Equisafe plaststolp som alternativ (180 cm, 6,5 cm diameter). Någon som testat den och vet om den är bra. Vi är ute efter stängsel som håller rimligt länge och för en inte alltför dyr peng.

Stora delar av vå hage är idag 25 år gammal och vanlig impregnerad stolp. Och de behöver inte bytas de närmsta åren. Däremot de stolp som står på torvmark går åt desto fortare, där skulle jag vara intresserad av plast stolp. Så jag skulle säga att det beror lite på vilken typ av mark du har.

Om du ska stängsla en liten hage, och håller estetiken runt stängslet väldigt högt, så är det ju snygga stängsel.

Men det är ju fruktansvärt dyrt!

Inte prisvärt egentligen.

Fyrås impregnerade stolp håller länge, och jag har delsträckor här där stolparna är friska och fräscha efter 20 år.

Sedan har jag någon sträckor med mark som innehåller rötsvamp från rotröta av gran, och där verkar vissa av stolparna bara hålla ungefär 10 år. Jag har dock fått hjälp av min leverantör av stolpar, att få dubbelimpregnerade stolpar, som ska klara av även mark med rötsvamp i.

Vi totalt lite över 7000 meter stängslad mark, med trästolp. Vi kan inte betala över 300 kr metern för stängsel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skall nu sätta upp permanenta hästhagar och funderar över stängselstolp. Jag kommer att använda mig av rund eltråd och funderar nu... 2
Svar
29
· Visningar
4 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka