Ute mer än tolv timmar

Sv: Ute mer än tolv timmar

Det har du rätt i. Visst är det i Danmark som man nu satt upp lagar om utevistelse och hagstorlek? Sverige borde visa lite intresse också att göra det...

Immer skrev:
Djurskyddsmyndigheten?:confused: Eller kommunens miljö- och hälsoskydd som kanske fått in en anmälan om "djurplågeri" eller "vanvård":smirk:

Immer

Visst...men inte fasen kommer dom stå här och klocka mej på när jag släpper ut och exakt när jag tar in...
Och dessutom är inte alla inspektörer paragrafryttare inte...det finns dom som ser mer än en timme hit eller dit :smirk:

Immer skrev:
Gärna, men lagstifta då också om att hagarna ska vara stora nog, vindskyddade, dränerade osv. Som det är idag är många hästar inte alltför glada över att gå i sina 10X10 m stora grushagar, de står hellre inne i sina boxar. Tänk om de skulle tvingas till minst 12 timmar ute i sina leriga "uteboxar":(

Immer

Det här tycker jag var lite intressant. Kommunen här har haft en djurskyddsinspektör ute för att kolla djurhållningen i kommunen. När denna människa kom till mig så frågade jag om just lösdrift och vad som krävdes för att ha det, såsom hur stor hage man bör ha, hur den bör se ut osv... Nja, svarade människan. "Det ska ju vara bra mark så den tål att hästarna går där och den ska ju vara så att de får plats att röra på sig men jag vet inte riktigt, finns ju inte så noga inskrivet vad som krävs mer tror jag...." :confused:
Ja det var ju en mycket bra och givande information:eek:
Hade ju inte direkt tänkt bygga en hage på en myr eller så... Men det står ju så noga vilka mini måttena är för en box, hur höga väggarna ska vara, vilken takhöjd osv så nog borde det väl vara bestämt hur stor en lösdriftshage ska vara minst/häst eller??Alltså jag skulle ju kunna stänga in en sjuhelsikes hage men då blir nog inte skoteråkarna på byn så glad...:cool: Det känns ju som det liksom ingår i planeringen på vart man ska ha ligghallen att veta hur stort man ska stänga in..:confused:
Kan ju även tillägga att jag tvivlar stark på att de kommer att använda sig av en jättehage med 1m djupsnö fullt ut... I den hagen där de är nu så har de mest varit i det skogiga partiet resten har inte varit så intressant...

Senast ändrad av en moderator:

Jodå, du har fullständigt rätt.
Men, med tanke på alla här på Bukefalos som berättar om "grannens hästar som går ute från 5 på morgonen till klockan 22 i hage utan vindskydd/ligghall" och får svar av ett gäng andra som samtliga ger rådet "anmäl, anmäl, anmäl" så borde ju risken vara stor, eller hur?:cool:
Självklart är att det sunda förnuftet måste få råda. Idag, t ex blåser det hård ostlig vind och det är 2 plusgrader. Öster är det enda väderstreck mina hästar inte har skydd, så nu står de i hagen med rumpan mot vinden och ser måttligt roade ut. Just nu snöar det f ö...
Troligen blir det kortare utevistelse idag än vad det brukar vara.

Immer

Satt precis och tänkte detsamma! Två går i en skogshage, men de andra två som har helt öppna hagar står bara med rumpan mot blåsten, så det fyller inte så stor funktion för dem att vara ute! (Och till alla som undrar, nej, de kan inte gå ihop alla fyra). Var f ö på tävling igår på skånska slätten och tyckte det blåste j...t kallt, men det kunde ju varit värre, det kunde varit idag! Liten bisak bara.

Förvisso...den dagen den sorgen säger jag då.. och är väl medveten om att min kommun är välsignad med vettiga inspektörer :bow:

Och självklart hoppas väl även jag att alla kan använda sitt sunda förnuft...tyvärr är okunskapen mer utbredd är sunt förnuft idag :smirk:

Kan väl oxå tillägga att mina kommer in tidigere en dag som denna, dom står just nu vid grinden o väntar på att få komma in :p

För att fortsätta ge tips till de som står i begrepp att bygga lösdrift eller lösdrifts-stall. Bygg i vinkel, eller i en fyrkant, så att det finns olika håll att hålla utrymmena öppna på. Det funkar bra!
Blåser det nordan, så håller jag öppet i söder och vice versa.
Kan tillägga att lösdrifts-stallet ligger inuti hagen, med möjlighet för hästarna att gå in från olika håll.

Förslaget som har kommit har ju väckt stor förfäran. Hur skall alla stackars ridkolor i städerna göra? Här finns ju ingen mark för hagar osv. K1 ligger ju oxå risigt till då, vad jag kan förstå.
Så länge pengar styr lagstiftare kommer alltid såna här bakvända lagar att finnas.
Mina hästar går ut kl 06,00 och släpps in vid 21,00-tiden. De har en lösdrift där de kan gå in och ställa sig samt en skogsdunge att söka skydd i. De ligger hellre i snön ute än i driften. Sommartid står de däremot gärna där. Den enda som är sugen på att kmma in tidigt är dotterns halvblodssto som troligen har stått på stall större delen av sitt liv. Hon har svårt att vila ute och om dagarna blir för långa för henne blir hon välldigt trött.
Jag är av den fasta övertygelsen att hästar mår bättre av att vara ute i friska luften i hagen än i stallet i en liten box! Förutsatt att hagen är större än boxen förståss...:angel:
//Ponnymorsan

Kl*

Tycker det är en bra lag då inte alla hästar har en hage med träd i men ändå går ute många många timmar.

När min kille var på utedrift under sin första vinter så använde dom hästarna ligghallen nästan varje natt för när jag kom med frukosten så sov dom i halmen, och detta var ändå min och en till med 25% ponny och en NF ponny så dom borde vara av sådan ras som vill ha det så nartuligt som möjlig, men dom har vell inte läst här på Buke :smirk: .

Kram

Jenny1 skrev:
Läste i Ridsport om lagar och sånt kring hästhållning. Till min förvåning står det att det är förbjudet att ha hästarna ute mer än tolv timmar om dygnet (utan ligghall) under vinterhalvåret. Är jag olaglig då som släpper ut mina hästar vid sex på morgonen och tar in dem vid halv åtta på kvällen??? :crazy: Det borde väl vara vettigare att lagstifta om hur länge de får stå inne!! Hur länge har ni andra som inte har ligghall era hästar ute på vintern???
Jag tycker att detta är helt rätt..fast man borde gå efter väder och grader tex. att det är förbjudet att ha hästen ute om det är 5 minusgrader och snöstorm.. men om det är 5 minusgrader och solsken ska väl hästarna få gå ute mer än 12 timmar? En bra sak som jag oxå läste i ridsport var att de tänker lagstifta att hästar(friska) måste vara ute mer än 4 timmar om dagen, vilket jag tycker är jättebra! Nu kommer (alla)dressyrryttare på landslags/elitnivå få det jobbigt... Läste en kommentar från en: Nu kommer ju jag få köpa massa skydd till mina hästar, och så kommer dom ju att bli smutsiga! öh? hästar är väl hästar??!

Hoppas någon förstår vad det står.. är inte så bra på att formulera mig...!:rofl:
//Sara

miss_Ellie skrev:
Jag tycker att detta är helt rätt..fast man borde gå efter väder och grader tex. att det är förbjudet att ha hästen ute om det är 5 minusgrader och snöstorm.. men om det är 5 minusgrader och solsken ska väl hästarna få gå ute mer än 12 timmar? En bra sak som jag oxå läste i ridsport var att de tänker lagstifta att hästar(friska) måste vara ute mer än 4 timmar om dagen, vilket jag tycker är jättebra! Nu kommer (alla)dressyrryttare på landslags/elitnivå få det jobbigt... Läste en kommentar från en: Nu kommer ju jag få köpa massa skydd till mina hästar, och så kommer dom ju att bli smutsiga! öh? hästar är väl hästar??!

Hoppas någon förstår vad det står.. är inte så bra på att formulera mig...!:rofl:
//Sara

Ehhhh.... Menar du verkligen att hästarna inte ska få gå ut om det är snöstorm och -5????? Må vara om det är som fjolårets Gudrun då kan jag förstå att man inte vill ha dem ute förståss...
Vad säjer du då om att ha dem ute vid -30 eller 0 gradigt och snöslask?:confused:
Mina hästar är gjord för att vara ute så de är ute alla dagar oavsett väder. Fast är det ruggigt väder är de ute kortare tid.. :D

miss_Ellie skrev:
Jag tycker att detta är helt rätt..fast man borde gå efter väder och grader tex. att det är förbjudet att ha hästen ute om det är 5 minusgrader och snöstorm.. men om det är 5 minusgrader och solsken ska väl hästarna få gå ute mer än 12 timmar? //Sara

-5 och snöstorm?! Jag bor i Kiruna, igår hade vi -16 och snöyra. Ska jag börja fjompa med hästarna då är det lika gärna att låta dom stå inne hela vintern, för -16 är varmt för oss.
Nä, ett täcke på de hästar som behöver och fritt med hö så är hästarna nöjda och glada:smirk:

Fast om jag bodde vart det är stormligt och blåsigt så skulle nog jag iaf skaffa ett vindskydd, men kylan finns även inne i ett vindskydd/ligghall..

ojdå!
vad jobbigt det var att ni hakade upp er på mina minus grader och inte riktigt fattade min poäng.. Det finns faktiskt en anledning till att denna lagen finns..Att hästarna ska må bra(annars är det ju lite onödigt att sätta en lag) eller hur? Det är ju trots allt djurskyddsmyndigheten som har satt lagen...:smirk:
//Sara

Visst, det är bra att dom intresserar sig, men denna lag kan misstolkas brutalt.

Egentligen, vad vill dom?
Uppmuntra till att ha hästar ute, eller till att ha dom inne?
För med denna lag låter det som att hästar är inomhusdjur, vilket dom är raka motsattsen till.

Och som jag skrivit i tidigare inlägg. Det var på håret att mina föräldra fick bygglov till ett stall. Aldrig att vi kommer få tillåtelse till att bygga ett reält, bra och permmanet vindskydd/ligghall.

Så vad vill dom? Att jag ska skita i att mina hästar fortfarande har en gnutta kvar av sitt naturliga beteende genom att ha dom inne halva dygnet?
Finns inga regler om hur mkt en häst max får vara inne utan speciella krav på box/spilta.
Men ang utevistelse finns det allt...

Immer skrev:
Jodå, du har fullständigt rätt.
Men, med tanke på alla här på Bukefalos som berättar om "grannens hästar som går ute från 5 på morgonen till klockan 22 i hage utan vindskydd/ligghall" och får svar av ett gäng andra som samtliga ger rådet "anmäl, anmäl, anmäl" så borde ju risken vara stor, eller hur?:cool:
Självklart är att det sunda förnuftet måste få råda. Idag, t ex blåser det hård ostlig vind och det är 2 plusgrader. Öster är det enda väderstreck mina hästar inte har skydd, så nu står de i hagen med rumpan mot vinden och ser måttligt roade ut. Just nu snöar det f ö...
Troligen blir det kortare utevistelse idag än vad det brukar vara.

Immer
Så i en annan tråd skulle jag blivit anmäld då??? Sjukt.. Självklart är det sunt förnuft som gäller! Mina är ute, som jag skrev, från sex på morgonen till ca halv åtta på kvällen, men det är ju självklart beroende på vädret!!! Är det skitväder tar jag in dem tidigare! (Jag kan ju också tillägga att på helgerna kommer de inte ut klockan sex... :o ) Tillägger också att mina har en skogsbacke i hagen där de ibland står, fri tillgång på hö och de trivs ute!!

Senast ändrad:

Min erfarenhet av lösdrift och vindskydd är att man noga måste tänka igenom hur och var man skall bygga vindskyddet för att det skall utnyttjas av hästarna. Vi gjorde en grundlig undersökning av våra hästars beteende och valde därefter ut en lämplig placering av vindskyddet. Storleken har dessutom väldigt stor betydelse, det skall vara luftigt, ljust och rymligt med flera flyktvägar ut. Våra hästar (islandshästar, halvblod och fullblod) uppskattar MYCKET sitt fina vindskydd och sover där varje natt. Det används också flitigt vid dåligt väder och på sommaren som skydd mot insekter.

Fram för mera välorganiserade lösdrifter! Vi har fått mycket piggare och gladare hästar!! Dom har fått ett trevligare beteende och mindre olater. :banana:

Lillkumpula skrev:
Finns inga regler om hur mkt en häst max får vara inne utan speciella krav på box/spilta.
Men ang utevistelse finns det allt...

Lagen om hur länge än häst måste vara ute finns inte än, men den frågan håller på att disskuteras och kommer antagligen att inträda år2007..

Själv går mina hästar ute från 8-16 varje dag på vintern.. vilket JAG tycker är lagom och på sommaren går de ute dygnet runt..
Jag är verkligen ingen människa som har ute mina hästar bara när det är solsken.. Grejen är att hästar ska inte gå ute mer än tolv timmar på vinterhalvåret utan VINDSKYDD/LIGGHALL.. Men som sagt:människor har delade åsikter om nästan allt..Jag bor på västkusten och här är -5,-10 grader och snöstorm hemskt kallt...Men jag har faktiskt en norrländska i mitt stall som älskar snöstorm... så fort det snöar sadlar hon hästen och rider ut... knäppt tycker jag, men helt normalt för henne!::rofl:

MVH//Sara

Knapplån.
Några förhandsbesked om nya författningen som skall ut på remiss nästa månad.
Max utevistelse utan ligghall 16 tim.
Möjlighet att dagligen röra sig fritt.
Häst får stå uppbunden i spilta max 16 tim.
Inga spiltor vid nybyggnation.
PL

peter_lundin skrev:
Knapplån.
Några förhandsbesked om nya författningen som skall ut på remiss nästa månad.
Max utevistelse utan ligghall 16 tim.
Möjlighet att dagligen röra sig fritt.
Häst får stå uppbunden i spilta max 16 tim.
Inga spiltor vid nybyggnation.
PL
Åh, vad bra att du lägger in lite inlägg då och då. Allt blir så klart då. 16 timmar låter perfekt... ska visserligen bygga rejäla vindskydd men vill kunna ta in mina pållar under "Gudrun"-liknande förhållanden;)... Tack för infon:bow:

hästar mår väl bra o va ute länge på dagaran????
Mina är ute länge på dagarna och kommer in sent, och ska dom komma in sent då brukar ja lägga ut mat några timmar innan,
men vissa tycker att dom ska gå in vid 4-5 men jag anser att det känns för tidigt för dom om det är bra o fint väder,
eller har jag fel kanske???:confused: Mina vill inte komma in för tidigt

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross