Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Immer skrev:Djurskyddsmyndigheten? Eller kommunens miljö- och hälsoskydd som kanske fått in en anmälan om "djurplågeri" eller "vanvård":smirk:
Immer
Immer skrev:Gärna, men lagstifta då också om att hagarna ska vara stora nog, vindskyddade, dränerade osv. Som det är idag är många hästar inte alltför glada över att gå i sina 10X10 m stora grushagar, de står hellre inne i sina boxar. Tänk om de skulle tvingas till minst 12 timmar ute i sina leriga "uteboxar"
Immer
Jag tycker att detta är helt rätt..fast man borde gå efter väder och grader tex. att det är förbjudet att ha hästen ute om det är 5 minusgrader och snöstorm.. men om det är 5 minusgrader och solsken ska väl hästarna få gå ute mer än 12 timmar? En bra sak som jag oxå läste i ridsport var att de tänker lagstifta att hästar(friska) måste vara ute mer än 4 timmar om dagen, vilket jag tycker är jättebra! Nu kommer (alla)dressyrryttare på landslags/elitnivå få det jobbigt... Läste en kommentar från en: Nu kommer ju jag få köpa massa skydd till mina hästar, och så kommer dom ju att bli smutsiga! öh? hästar är väl hästar??!Jenny1 skrev:Läste i Ridsport om lagar och sånt kring hästhållning. Till min förvåning står det att det är förbjudet att ha hästarna ute mer än tolv timmar om dygnet (utan ligghall) under vinterhalvåret. Är jag olaglig då som släpper ut mina hästar vid sex på morgonen och tar in dem vid halv åtta på kvällen??? Det borde väl vara vettigare att lagstifta om hur länge de får stå inne!! Hur länge har ni andra som inte har ligghall era hästar ute på vintern???
miss_Ellie skrev:Jag tycker att detta är helt rätt..fast man borde gå efter väder och grader tex. att det är förbjudet att ha hästen ute om det är 5 minusgrader och snöstorm.. men om det är 5 minusgrader och solsken ska väl hästarna få gå ute mer än 12 timmar? En bra sak som jag oxå läste i ridsport var att de tänker lagstifta att hästar(friska) måste vara ute mer än 4 timmar om dagen, vilket jag tycker är jättebra! Nu kommer (alla)dressyrryttare på landslags/elitnivå få det jobbigt... Läste en kommentar från en: Nu kommer ju jag få köpa massa skydd till mina hästar, och så kommer dom ju att bli smutsiga! öh? hästar är väl hästar??!
Hoppas någon förstår vad det står.. är inte så bra på att formulera mig...!
//Sara
miss_Ellie skrev:Jag tycker att detta är helt rätt..fast man borde gå efter väder och grader tex. att det är förbjudet att ha hästen ute om det är 5 minusgrader och snöstorm.. men om det är 5 minusgrader och solsken ska väl hästarna få gå ute mer än 12 timmar? //Sara
Så i en annan tråd skulle jag blivit anmäld då??? Sjukt.. Självklart är det sunt förnuft som gäller! Mina är ute, som jag skrev, från sex på morgonen till ca halv åtta på kvällen, men det är ju självklart beroende på vädret!!! Är det skitväder tar jag in dem tidigare! (Jag kan ju också tillägga att på helgerna kommer de inte ut klockan sex... ) Tillägger också att mina har en skogsbacke i hagen där de ibland står, fri tillgång på hö och de trivs ute!!Immer skrev:Jodå, du har fullständigt rätt.
Men, med tanke på alla här på Bukefalos som berättar om "grannens hästar som går ute från 5 på morgonen till klockan 22 i hage utan vindskydd/ligghall" och får svar av ett gäng andra som samtliga ger rådet "anmäl, anmäl, anmäl" så borde ju risken vara stor, eller hur?
Självklart är att det sunda förnuftet måste få råda. Idag, t ex blåser det hård ostlig vind och det är 2 plusgrader. Öster är det enda väderstreck mina hästar inte har skydd, så nu står de i hagen med rumpan mot vinden och ser måttligt roade ut. Just nu snöar det f ö...
Troligen blir det kortare utevistelse idag än vad det brukar vara.
Immer
Lillkumpula skrev:Finns inga regler om hur mkt en häst max får vara inne utan speciella krav på box/spilta.
Men ang utevistelse finns det allt...
Åh, vad bra att du lägger in lite inlägg då och då. Allt blir så klart då. 16 timmar låter perfekt... ska visserligen bygga rejäla vindskydd men vill kunna ta in mina pållar under "Gudrun"-liknande förhållanden... Tack för infonpeter_lundin skrev:Knapplån.
Några förhandsbesked om nya författningen som skall ut på remiss nästa månad.
Max utevistelse utan ligghall 16 tim.
Möjlighet att dagligen röra sig fritt.
Häst får stå uppbunden i spilta max 16 tim.
Inga spiltor vid nybyggnation.
PL