Ute mer än tolv timmar

Sv: Ute mer än tolv timmar

Har en fin skogshage till mina. Dom är ofta ute mer än 12 tim...men vem ska kolla det? :smirk:
Vi har bestämt oss för att bygga en mindre ligghall bara för att bli lagliga till nästa vinter...men en kväll som denna vägrar mina att komma in hur man än lockar. Inte ens havre duger :D Och vad tusan gör man då :confused: fäster dom i traktorn o drar in dom kanske :devil:
Kan ju tilläggas att dom har fri tillgång på ensilage i hagen.

De måste ju mena hästar som är ute dygnet runt, att de måste ha en ligghall...Mina är ute mer än 12 tim för det mesta men de går aldrig in och lägger sig i vindskyddet, mkt sällan de är där inne över huvutaget.......;)

Jag tro jag ska göra ett majbål av mitt 3 års gamla vindskydd som hästarna ändå adrig stå i :D ...det är tacken när man är snäll å bygger ett till dem...:confused:

Skämt åtsido.....

De står där ofta om somrarna, då är det väldigt uppskattat......;)

Mysko lag...
Vi har iaf islänningarna ute dygnet runt med vindskydd så de kan ligga därinne, vilket de i princip aldrig gör :smirk: , de använder vindskyddet som toalett istället :devil:

Medryttarhästen & hans stallkompis släpper jag ut kl.6 varje dag & ägaren tar in 21-22 oftast...
De har halm att ligga på eftersom de står & käkar halm/hö bal som de så "duktigt" sprider ut ;) , dessutom så har de träd i hagen som skyddar mot blåst. Men något uppbyggt vindskydd har de inte...

Vet ytterst få som följer den lär lagen övh, skulle i såfall vara ridskolor som måste ta in hästarna i tid till kvällslektionerna men vet inga privata hästägare som har ute sina hästar mellan 6-18 (tex.)

peter_lundin skrev:
Så du tycker att det är ok att hästar går ute dygnet runt utan skydd?
PL

Jag tycker att en ingående studie bör göras på hur hästar, när de får välja själva, egentligen använder stall och "vindskydd".

Ordet "vindskydd" i sig själv, visar ju vad lagen tror att hästen behöver en byggnad till mest.

Jag är inte böjd att hålla med på den punkten.

Jag tror att det finns ett stort behov av att se över själva konstruktionen av det sk. "vindskyddet, så det blir ändamålsenligt för framför allt insektsproblematiken.

Jag förstår inte riktigt poängen med att: Först låsa in hästarna på stall halva dygnet, för att "skydda" dem mot...ja inte vet jag.

Sedan ute halva dygnet, HELT utan skyddsbyggnad??

Dessutom sommartid INTE ha lag på att de ska ha möjlighet att söka skydd för insekter??
Då ska de helt plötsligt bara gå "ute" på grönbete...

Detta menar jag, är en bakvänd lagstiftning.

Jag tycker varje gård borde ha en ändamålsenlig lösdrift, där hästarna kan söka skydd för insekter, blötsnö och underkylt regn tex.
Dygnet runt, året runt.
Och jag anser inte att behovet att ha hästar på stall, i den utsträckning som sker nu, är relevant.

Och det bör arbetas fram ritningar och hjälp till folk att göra BRA lösdrifter, där väderstreck, konstruktion för att alla hästar ska våga använda den, bäddar av olika typer, renhållningsförslag mm finns med.
Det är mycket jobb med en lösdrift, och den är lika svår att konstruera, fungerande med alla skötseltillbehör, funktioner och på andra vis, som ett stall.

Många sk. "vindskydd" som byggs nu i rasande fart runtom i landet är inte ändamålsenliga, och används därför inte av hästarna alls.
Slöseri på resurser, tycker jag. Jag förstår att hästägare blir frustrerade.

Vad gäller byggnationer av stall, finns foldrar att beställa, och en djungel av bestämmelser kring detta.
Dags att ta fram en likadan katalog för lösdrift, baserad på en rejäl studie av häst på "frigång"?

Jag tror att det finns ett stort behov av att se över själva konstruktionen av det sk. "vindskyddet, så det blir ändamålsenligt för framför allt insektsproblematiken.

Jag förstår inte riktigt poängen med att: Först låsa in hästarna på stall halva dygnet, för att "skydda" dem mot...ja inte vet jag.

Sedan ute halva dygnet, HELT utan skyddsbyggnad??

Dessutom sommartid INTE ha lag på att de ska ha möjlighet att söka skydd för insekter??
Då ska de helt plötsligt bara gå "ute" på grönbete...

Jag tycker det du skriver är väldigt kloka och tänkvärda ord....:smirk:

Hade jag kunnat välja att ha mina hästar på lösdrift i stället för i stall på nätterna....så hade jag haft det........
men jag har för lite mark:cry: ;)

Zelma skrev:
Har en fin skogshage till mina. Dom är ofta ute mer än 12 tim...men vem ska kolla det? :smirk:

Djurskyddsmyndigheten?:confused: Eller kommunens miljö- och hälsoskydd som kanske fått in en anmälan om "djurplågeri" eller "vanvård":smirk:

Immer

peter_lundin skrev:
Man skall alltid passa sig för att vara den som sprider dumheter vidare!!!!!!!
PL

Vaddå sprider dumheter vidare?
Jag skrev ju att jag hade läst det på hundforumet, inte att nån politiker hade sagt det till mig eller?!

Jenny1 skrev:
Läste i Ridsport om lagar och sånt kring hästhållning. Till min förvåning står det att det är förbjudet att ha hästarna ute mer än tolv timmar om dygnet (utan ligghall) under vinterhalvåret. Är jag olaglig då som släpper ut mina hästar vid sex på morgonen och tar in dem vid halv åtta på kvällen??? :crazy: Det borde väl vara vettigare att lagstifta om hur länge de får stå inne!! Hur länge har ni andra som inte har ligghall era hästar ute på vintern???

Hojja, den där lagen:/
Jag släpper ut mina hästar 06.00 och dom kommer in 21.30. Alltså, ute i genomsnitt 15,5 h UTAN ligghall. Dom har dock skog att skydda sig i om det behövs.
Mina hästar har tillgång till en lada på sommrana som dom kan gå in och ut ur om dom vill. Delen av ladan som dom har tillgång till är ca 4X5m (ska göra större nu när hästfamiljen är större), det är ljust, torrt och finns alltid en hög med hö där. MEN, dom är inte därinne under dagen! Enda gången jag sett att dom vart därinne är på nätterna och vilar/tuggar lite hö!

Borde det inte vara bättre att se till hästens naturliga instinkter (som inte är att vara inne i en "grotta")?

Alltås, hästar ska vara ute minst 12h, annars ska box/spilta vara större och mer inbjudande osv...

Sen också, det var på håret att vi fick bygga stall här. Grannaran misstycket inte alls, tvärt om, dom tycket att det skulle bli mysigt med ett litet stall som granne:rofl:
Men komunen bollade runt med beslutet och det tog ca 6-7månader innan dom sa ja. Men dom skulle nog aldrig tillåta en till byggnad som har med hästar att göra, tyvärr...

Jag har oxå läst det på hundforumet. Jag tror att det var att man inte fick låta hunden sitta i bilen mer än en timme, men åka långre fick man nog. Konstig lag.

Rigoletto skrev:
Jag har oxå läst det på hundforumet. Jag tror att det var att man inte fick låta hunden sitta i bilen mer än en timme, men åka långre fick man nog. Konstig lag.

Men om man åker bil i över en timme så sitter ju hunden i bilen i över en timme :confused:
Jaja, jag är inte hundägare så jag bryr mig faktiskt inte så mkt, men det var en knäpp lag iaf :p

Oj, det hade jag ingen aning om! Det tycker jag absolut är upp till varje hästägare. Själv förespråkar jag utevistelse så mycket som möjligt, bara hästarna har tillgång till mat/vatten och täcken om så behövs.
Red islandshästar som mindre och vi hade hästarna ute 24 timmar om dygnet - det gick alldeles utmärkt! Fortsätt som du brukar tycker jag!;)

Rebby skrev:
Vaddå sprider dumheter vidare?
Jag skrev ju att jag hade läst det på hundforumet, inte att nån politiker hade sagt det till mig eller?!
Ta inte åt dig, det finns alltid sura, elaka människor som tro dem vet bäst, här inne...det bästa är att inte svara överhuvutaget.....;)

Senast ändrad av en moderator:

Saybia skrev:
Vet ytterst få som följer den lär lagen övh, skulle i såfall vara ridskolor som måste ta in hästarna i tid till kvällslektionerna men vet inga privata hästägare som har ute sina hästar mellan 6-18 (tex.)

Medryttarhästens ägare släpper ut runt halv 7 tror jag. Och får komma in vid kvart i 6 - halv 7!

Lillkumpula skrev:
Borde det inte vara bättre att se till hästens naturliga instinkter (som inte är att vara inne i en "grotta")?

Alltås, hästar ska vara ute minst 12h, annars ska box/spilta vara större och mer inbjudande osv...

Gärna, men lagstifta då också om att hagarna ska vara stora nog, vindskyddade, dränerade osv. Som det är idag är många hästar inte alltför glada över att gå i sina 10X10 m stora grushagar, de står hellre inne i sina boxar. Tänk om de skulle tvingas till minst 12 timmar ute i sina leriga "uteboxar":(

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp