Ute mer än tolv timmar

Jenny1

Trådstartare
Läste i Ridsport om lagar och sånt kring hästhållning. Till min förvåning står det att det är förbjudet att ha hästarna ute mer än tolv timmar om dygnet (utan ligghall) under vinterhalvåret. Är jag olaglig då som släpper ut mina hästar vid sex på morgonen och tar in dem vid halv åtta på kvällen??? :crazy: Det borde väl vara vettigare att lagstifta om hur länge de får stå inne!! Hur länge har ni andra som inte har ligghall era hästar ute på vintern???

Sv: Ute mer än tolv timmar

Jenny1 skrev:
Läste i Ridsport om lagar och sånt kring hästhållning. Till min förvåning står det att det är förbjudet att ha hästarna ute mer än tolv timmar om dygnet (utan ligghall) under vinterhalvåret. Är jag olaglig då som släpper ut mina hästar vid sex på morgonen och tar in dem vid halv åtta på kvällen??? :crazy: Det borde väl vara vettigare att lagstifta om hur länge de får stå inne!! Hur länge har ni andra som inte har ligghall era hästar ute på vintern???

jag håller med dej faktsikt, tycker att det istället borde vara mer lagar och noggranhet angånde hästar som är alldeles för mkt inne. Jag har mina hästar ute så mkt som möjligt osv, eftersom det är 12 timmar, brukar dom bara vara ute till 11 timmar och likande, men vem vet om du låter dina hästar vara ute 12 timmar och 3 minuter? :smirk: desutom vinter tid ligger inte offtast mina hästar och myser ute, dom väntar tills dom får komma in. Jag tycker lite och lite liksom. Hästar ska vara ute, har dom bara tillgång till träd skydd eller likande, ska amn inte klaga, tänk på dom vilda djuren? :crazy:

Jag måste ju ta ut mina hästar sex på morgonen eftersom jag ska till jobbet, men tycker det är för tidigt att ta in dem före sex på kvällen... Jag har verkligen inte haft en aning om att det är förbjudet att ha dem ute så länge.. De har en skogsbacke i hagen, fri tillgång på hö och trivs bra ute... Men jag kanske borde börja ta in dem tidigare...

Men näe, det tycker jag inte du ska göra! Finns nästan inget stall som håller dom där lagarna! I vårat stall får man TIDIGAST släppa ut hästarna 8 och TIDIGAST in 8. Så det brukar ganska ofta bli 6-9 osv. Det är ju bättre för hästarna att vara ute nån timme extra än att stå inne onödigt länge. (tycker jag iaf!)

Nä, det kommer jag väl kanske inte göra heller... Men jag blev fundersam när jag läste om förbudet... Men de får nog fortsätta vara ute.. Enda gången jag tar in dem tidigare är om det är ruskväder.

Ja gör så :smirk: En del lagar verkar ju vara som gjorda för att brytas. Läste på hundforumet för ett tag sen att det hade stiftats en lag om att hundar inte får vistas (eller var det kanske åka?) bil längre än en timme i sträck..

tänkte bara säga att vi har ju ligghall men dom är aldrig inne dom står vid ensilaget och äter hela dagarna , vi blev anmälda för man ser inte stallet från vägen bara att hästarna står vid vägsidan , men det var inte fel på stället fick ok på allt så fast hästarna har ligghall så behöver dom inte använda den så va inte orolig för att du har dina hästar ute utan hall .våra ligger och sover ute i snön så jag menar ha istället lagar på utevistelse istället för att dom är ute för länge .:love: :devil:

Jenny1 skrev:

Det är helt vansinnigt! Är det något det ska vara lag på så är det väl på hur länge de max får stå uppstallade. Hästar är födda för att vara utomhus, och ingen mår dåligt av att vara ute så länge de har päls/täcke. Finns det dessutom träd i hagen så kan de ta skydd där. Jag har lösdrift hemma med ligghall, men de är i princip ALDRIG där. Och de mår inte dåligt för det. Hästar ska röra på sig och vara med sina kompisar, inte stå och stirra i en vägg....Tycker inte att du gör något fel som har dina ute.

Alazan skrev:
Det är helt vansinnigt! Är det något det ska vara lag på så är det väl på hur länge de max får stå uppstallade. Hästar är födda för att vara utomhus, och ingen mår dåligt av att vara ute så länge de har päls/täcke. Finns det dessutom träd i hagen så kan de ta skydd där. Jag har lösdrift hemma med ligghall, men de är i princip ALDRIG där. Och de mår inte dåligt för det. Hästar ska röra på sig och vara med sina kompisar, inte stå och stirra i en vägg....Tycker inte att du gör något fel som har dina ute.

Nej, det tycker ju inte jag heller, egentligen. Jag ville mest höra vad ni andra här inne tycker om den regeln eftersom jag aldrig hört talas om den förut... Självklart ska hästar vara ute så mycket som möjligt!! Vi har träd i hagen, som de håller på och barkar just nu till svärfars stora förtret, och de har fri tillgång på hö. Visst vill de in på kvällen, men inte före sju om de får bestämma.. Först då står de vid öppningen. Kommer jag tidigare får jag ropa på dem.

Jag blev också förvånd när jag såg artikeln. Jag har ligghall om 160kvm till mina o de är aldrig där. Den är upphalmad o belyst efter kmörkrets inbrott. Jag har en hingst däremot som går i hagen bredvid och han är uppstallad på natten av säkerhetsskäl samt att han inte har någon ligghall.
Han kommer ut 6.30 på morgonen o vi tar in honom runt 21.30...så det blir ju bra mycket längre.Men om vi tar in honom tidigare så river han stallet...nej...det är att överdriva men han trivs bättre ute bredvid de andra.Men på kvällen när vi hämtar honom är han glad att komma in.Men mest är det nog kraftfodret som lockar.

Tycker som du, de borde i stället se över lagen angående hästars utevistelse, och att dem öht får någon!
Jag har förvisso skjul i vinterhagen. Men jag skulle inte ta in mina tidigare pga lagen. Känns väldigt konstigt och dessutom borde det väl vara värre med de som går ute 2-4 h eller bara vissa dagar i veckan :crazy:

Rebby skrev:
Ja gör så :smirk: En del lagar verkar ju vara som gjorda för att brytas. Läste på hundforumet för ett tag sen att det hade stiftats en lag om att hundar inte får vistas (eller var det kanske åka?) bil längre än en timme i sträck..

Då blire inget resande för oss då^^ Vi brukar åka husbil nästan flera timmar.. fast vi brukar stanna ng gånger.. :)

jag tkr man ska ha hästarna ute så mkt som möljigt, om jman tänler från allra första början näre inte fanns några stall då fick hästarna vara ute i ruskväder med.. Men nu beror det ju oxså på om man klipper hästen o täcken m.m (Som jag tkr är helt onödigt)

Jag vet inte var Rebby har hittat detta, om hon startat en myt själv eller plockat upp en ngn annanstans. Sant är det då inte!
PL

jag har mina ute mellan 07.00 - 22.00. Olagligt kanske, men hästarna mår bättre än att stå inne. ¨

Under sommaren kommer vi bygga vindskydd så då slipper vi vara olagliga.
Men visst, hästarna får självklart komma in om de vill. Men när de väl fått sin kvällsmat i hagen är de nöjda och verkar vilja vara ute ett tag till.

Så länge hästarna är nöjda, verkar nöjda, de har mat och verkar trivas ute kommer jag fortsätta. Även om jag är olaglig...

Man behöver inte ha skydd åt hästarna sommartid.
Men det är kanon för att komma undan alla :devil: insekter

axel skrev:
det vet jag, men ska ändå bygga ett vindskydd inför kommande vinter. Hade vindskydd till dom i somras och det användes flitigt när insekterna var som värst.... dvs de gånger jag inte hann ta in hästarna i stallet.

Jag tycker verkligen att dte var en dum lag som säger att man inte får ha hästarna ute mer än 12 timmar per dag!.. det är väl ändå bättre att ha hästarna ute så länge som myligt??... dem är ju mer gjorda för att gå ute än att stå inne i en box!.. tycker därimot att dte ska finnnas en lag som säger att man inte får ha hästarna stående i en box förlänge!..

i vårat stall så brukar dem komma ut vid ungrefär vid 8 och sen släppas in vid 7 och är dte då bra väder så får dom stå ute ännu längre!..

***knapplån***

Märkligt vad alla är eniga nu.:smirk:
Men alltsom oftast dyker det upp trådar här på Bukefalos med rubriken "Vanvård" eller "Djurplågeri" som handlar om att folk har sina hästar ute mer än 12 timmar utan vindskydd:D

Immer (som har två hästar som alltid går ute utan vindskydd i 11 timmar och 59 minuter)

axel skrev:

Vem i helskotta har arbetat fram den här dumma lagen! NÄSTAN enda gången de behöver en lösdrift, är på sommaren för insekterna, och då behöver man inte ha det, enligt lagen.
Jag tycker lagarna om hur man får ha häst ute/inne är helt bakvända.
Vet lagstiftarna någonting om betesgående djur överhuvudtaget, kan man undra.

peter_lundin skrev:
Jag vet inte var Rebby har hittat detta, om hon startat en myt själv eller plockat upp en ngn annanstans. Sant är det då inte!
PL

JAg läste det på hundforumet.. Låter ju konstigt att de skulle ha hittat på det, men det låter ju faktiskt konstigt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross