Sv: ute marsvin
Meningarna är delade. Bor man från Gbg och neråt i Sverige går det om man erbjuder dem en bur upplyft från marken med bodel med massa halm, mer mat och vindskydd på 3 sidor, eller inne i bod är ju ännu bättre. Mina bor på balkongen med 2 kaniner, tjockt med spån och halm och en hel egenbyggd 3 facks trätransport som jag öppnat upp ett fönster på till dörr. Där inne är stort men ändå lagom litet för att hålla värmen på vintern fullt med halm. DE kan oxå göra en tunnel i höet som är en hel vägg av hö bakom ett kompostgaller. Men de får absolut aldrig bli våta. Sedan tar jag faktiskt in mina mellan feb-april ca eftersom det är först då råkylan och sedan blåst + regn kommer till Gbg, men på balkongen kommer inte mycket regn eller blåst in men ändå. Förut hade jag dem inne okt-maj men har som sagt förlängt utesäsongen nu när jag kan erbjuda dem bättre förhållanden ute pga större plats åt dem!
I England har marsvin ute och det förekomer i Sveriges södra delar men det är ingen som vågar tala om det.