ute marsvin

L

lisenfisen

funderar på att skaffa marsvin som sällskap till min kanin och nu undrar jag om dom kan bo ute året om????:bump: :bump:

Sv: ute marsvin

Meningarna är delade. Bor man från Gbg och neråt i Sverige går det om man erbjuder dem en bur upplyft från marken med bodel med massa halm, mer mat och vindskydd på 3 sidor, eller inne i bod är ju ännu bättre. Mina bor på balkongen med 2 kaniner, tjockt med spån och halm och en hel egenbyggd 3 facks trätransport som jag öppnat upp ett fönster på till dörr. Där inne är stort men ändå lagom litet för att hålla värmen på vintern fullt med halm. DE kan oxå göra en tunnel i höet som är en hel vägg av hö bakom ett kompostgaller. Men de får absolut aldrig bli våta. Sedan tar jag faktiskt in mina mellan feb-april ca eftersom det är först då råkylan och sedan blåst + regn kommer till Gbg, men på balkongen kommer inte mycket regn eller blåst in men ändå. Förut hade jag dem inne okt-maj men har som sagt förlängt utesäsongen nu när jag kan erbjuda dem bättre förhållanden ute pga större plats åt dem!

I England har marsvin ute och det förekomer i Sveriges södra delar men det är ingen som vågar tala om det.

Mätte i vintras upp temperaturen varje natt och under +5 tog jag in dem. På balkongen är det flera ggr varmare än ute och i buren ännu varmare:)

det är nog bättre om du köper en kanin som sällskap, kaniner tål mer än marsvin och jag har hört att om man har en kanin och ett marsvin ihop så kan kaninen sparka och stressa marsvinet. lycka till lise! :rofl: :rofl: :bump: :bump:

OCH marsvinsbett på kanin ger oftast jobbiga varbölder i 2 av 3 fall verkar som om deras bett är väldigt fulla av bakterier eller att kaniner är känsligare mot deras bakterier än sin egna art.

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 080
Senast: Keb71
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar