MiniLi
Trådstartare
Alltså jag förstår ju att katter, precis som alla djur, inte är ngr robotar och att man aldrig kan veta till 100%. Men ”personlig lämplighet” funkar ju bara isf om man bor på landet och har möjlighet att låta katten välja.Det är svårt. Jättesvårt och inte ens med omplaceringar kan man ju veta säkert. Det fick jag ju bevis för med min nuvarande som enligt katthemmet avskydde att vara inne. Hon ligger just nu och sover i sambons säng så mycket avskyr hon att vara inne
Nej nej, jag vet att många trivs som rena innekatter, jag har ju haft flera själv men någon garanti för att de trivs som man har tänkt finns ju inte. Jag tyckte att hästar med rejäl päls inte behövde täcke men där fick jag tänka om när just den individen (en fjording) jag föll för behövde det. Det är ju så, individer är olika men chansen för att det blir som man tänkt ökar säkerligen om föräldrarna är individer som gillar sitt inneliv precis som risken ökar att en katt vars föräldrar avskyr att vara inne inte heller trivs inne.
Nu bor jag i tätort. Det har lyfts fram att det kan vara olämpligt att ha utekatt i tätort. Famförallt raskatt iom stöldrisk.
Följer jag ditt resonemang bör jag alltså inte köpa katt alls?
För jag är inte då sugen på att chansa om det är en överhängande risk att katten inte trivs.
Många andra verkar ju däremot mena att vissa raser med väldigt hög sannolikhet trivs inne. Då undrade jag hur ditt resonemang gick eftersom ”personlig länplighet” låter väldigt slumpartat.