Ute eller inne?

Sv: Ute eller inne?

Hos oss går hästarna fortf. ute dygnet runt.
Men täcker dem på natten, de kryper ju faktiskt ner på runt 10 grader & under de, inte så roligt om de kommer regn på de. + att ena ponnyn är väldigt frusen av sig.
Så länge vädret till låter kommer de fortsätta gå ute, förhoppningsvis åtminstonde ett par veckor in i sept.
Håller sig vädret så kan de gå till första frosten, dock tar det väl på betet så de blir ju med stöd utfodring & så täcke då förstås... :laugh:
Jag tycker det är skönt att de kan få gå ute om nätterna så länge som möjligt för sen blir det ju alltid mkt inne stående på vintern...

Håller med där,om det regnat flera dagar och dom inte har någonstans där det är torrt att ligga så får mina också sova inne. Det var hällregn här för nån vecka sen,då sov dom inne en natt. Dom tyckte nog det var skönt,men dom hade MYCKET bråttom ut morgonen efter..
Har ett skjul i hagen som dom använder mycket..På sommarn när solen gassar!! Väldigt sällan pga dåligt väder.

Jag har 3 st hästar (en 1 åring, en 9 årigt sto och en 20 årig shettis)
Vi bor ca 6 mil ovanför östersund.
och mina kommer att få gå ute hela september också, ev en bit in i oktober, och jag har inga planer att börja lägga på täcken än på ett tag.
de har skog att gå in i när det är pissigt väder.
De är som sagt hästar...inga porslinsdockor ;)

Min går ute fortfarande. Han kommer stallas in om ca 2 veckor då golvet i stallet ska återgärdas i nästa vecka.
Han går på smalbete pga fångkänning i början av sommaren, så det blir stödfodring varje dag. I och med det kommer han få komma in sen, hade han kunnat gå i vanliga hagen hade han gärna fått stanna ute så länge vädret tillåter det.

*KL*

Våra står inne på natten sen mitten på augusti pga sina hovar. Med regn nästan varje dag så började de få strålröta och hovarna mådde allmänt kasst så hovslagaren rekommenderade att de skulle få komma in på natten för att torka upp hovarna.

Annars hade jag gärna haft dem ute nån månad till utan problem.

/Linda

Min har varit inne länge pga att han har varit sjuk. Men nu börjar det tryta på gräset så om jag fortfarande skulle ha honom ute så skulle jag stödfodra. Dessutom börjar det bli kallt på nätterna och igår kväll var det vidrigt med knott!

*kl*

pga vissa omständigheter så fick jag hux flux ta hem mina hästar efter att de varit uppstallade lite över en månad. Pga brist på stall för tillfället så ska de få gå ute ett tag till medans vi bygger uteboxar. Vindskydd har de men inte tillräckligt stort enligt lagen. Dock är det mor och dotter så de klarar bra av att samsas om plats. De har inte stått där nästan nåt utan de har träd till skydd och täckas på natten och vid dåligt väder med nederbörd.
De får inget stråfoder utom det gräset som finns i hagen men de får korn, lusern och betfor.
De verkar trivas bra och den stora har gått på lösdrift där förut och de har gått på bete där i somras. Visst får man lite dåligt samvete när det regnar men vet oxå att de har skydd.

Mina går ute men kommer in ett par timmar på morgonen för utfodring och ett par timmar på kvällen för kvällsmålet, däremellan går de inte i beteshagar men väl i stor gräshage med vindskydd.

De kommer att gå ute hela september ut.

Tack för alla svar! Det har varit jätte intressant att få läsa vad ni andra har haft för funderingar angående detta.

Min slutsats är att de allra, allra flesta resonerar som jag har gjort. Så länge det bara går får de vara ute, men sen när frosten kommer och det blir allt för ruggigt blir det stall om nätterna igen. Lyckost er som inte har invaderats av dessa knott :( Kanske mina också vore nöjda att stå ute ännu denna månad om det inte vore för dessa j*velskap.

Mina går fortfarande ute och kommer göra minst september ut, om inte vädret blir katastrof.

Ser helst att de går ute en bit in i oktober iaf, då de trivs bäst när de får gå ute dygnet runt.

Min går fortfarande ute. Han är inte så känslig av sig. Går utan täcke fortfarande.
Kommer nog gå ute till början av oktober, hoppas jag. Ju längre desto bättre! :bump:

Jag har haft mina inne nu i några nätter pga regn!! Detta eländiga regn. Men helst vill jag ha dem ute så länge som möjligt. Visst de är islandshästar, men jag tycker ändå de ska få komma om det är skitväder och minusgrader osv.

Dom står och väntar på kvällen och vill in, så det är på deras begäran men också mitt samvete :)

Oftast brukar jag stalla in dem på nätterna i oktober (vid älgjakten), då det börjar bli minusgrader och det blir större högiva per dag än tidigare.

Min och fyra till i det stallet går fortfarande ute. Har inte planerat att min ska gå in än på ett tag. Så länge vädret tillåter får de gå ute. De har de bättre ute än inne.

mitt sto med föl är inne på nätterna, och har varit sedan bebis föddes för en månad sedan.
Hingsten går ute fortfarande täckad med regntäcke/fodrat täcke/flugtäcke beroende på vad det är för väder.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en liten fundering Skulle vilja ge min häst fri tillgång på hösilage inne i boxen (hon har haft det innan men då både inne & ute-...
Svar
4
· Visningar
964
Hästvård Hur hade ni gjort? Hästen har slagit på sig i hagen och har en misstänkt blödning i någon av senorna. Detta hände i förrigår och det är...
2
Svar
27
· Visningar
2 659
Senast: aprilia
·
S
Hästvård Jag har en 1,5-åring (SWB) som efter en olycklig hovböld fått stå med gips på boxvila i nästan fyra veckor, först på klinik och sedan...
Svar
9
· Visningar
1 665
Senast: stalll
·
Anläggning Har ni någon belysning på nattetid i era stall eller ute vid ligghallar eller i lösdriften? Vad har ni för erfarenheter, trivs hästarna...
Svar
10
· Visningar
4 636
Senast: Hambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?