Ute eller inne?

Sv: Ute eller inne?

Oh, skönt att så många har sina hästar ute fortfarande. Mitt dräktiga sto är kvar på betet men tanken på att ställa in henne har börjat krypa sig på. Dock finns det fortfarande mängder med käk och hon ser rund och kry ut i både päls och hull. När anser ni det vara lämpligt att ta in dem om man vill undvika att börja täcka och det saknas lösdrift? (Dock rejält med skog och naturliga regn och vindskydd). Varken tanten eller jag är särskilt vana vid att gå på bete...

Enligt lag skall du, om det saknas vindskydd, ha hästen på stall minst 8 timmar per dygn under den tid på året då "betestillväxt inte sker". Och gräs slutar växa vid +5, ungefär.

Så länge det finns (näringsrikt) bete (eller stödfodring) så att hästen kan "äta sig varm" ser jag ingen som helst anledning att stalla in eller täcka en oklippt häst som är i gott hull. Om den inte visar uppenbara tecken på att frysa, förstås!

Att det blir några minusgrader på natten är väl absolut ingen fara! Tänk på araberna som utstår temperaturskillnader på runt 40 grader under ett dygn!

min pålle fick vara inne första natten i natt. Han börjar bli lite till åren o har blivit känsligare för väder o vind mot vad han var när han var yngre.

Han har haft täcke på på nätterna de senaste två veckorna som han varit ute. Nu är han som sagt inne naken.

Min häst och hans häst polare var ute till slutet av oktober förra året då det kom snö eller om det var riktiga ordentliga frostnätter då. Vi har inget spec datum för installningen men de går in när det börjar bli frost (eller om det kommer plötsliga snöanfall). Vi har dock haft dem inne några enstaka nätter vid ihållande regn. Villket de var jätte glada för men annars älskar de att vara ute så länge som det bara går!!:laugh:

Mina ska gå ute hela september tänkte jag. De har massor av gräs, däremot har treåringen som just är igångsatt börjat med tunt täcke på natten.

Min går ute en vecka till, sen måste hon gå in eftersom kompisen stallas in. Jag har henne gärna ute tills frosten kommer (täcke på nätterna) om inte vädret är alltför blött. Regnar det vill hon vara inne.

Har fortfarande min ute hela dygnet, men tyvärr kommer det inte bli så så länge till, eftersom ägaren till min hästs hagkompis resonerar lite som du; att "hästar inte tål väta eller lite kyla", så hon ska börja ta in sin häst nu om nätterna. Och tyvärr får jag då också stalla in min häst, för han kan ju inte gå ensam :/

kl
Pålle går fortfarande ute dygnet runt, och kommer så göra hela september om inget oförutsett sker. Slänger på honom ett täcke på natten om det verkar behövas, men han verkar inte frysa. Han har mat och han har sin skogsdunge där han står när det regnar, och då är han knappt blöt! Fast det har börjat vara lite kallare nu, i söndagsmorse vid 05 var det 4 grader.. Men varmt som attan på dagarna..

Har fortfarande min ute hela dygnet, men tyvärr kommer det inte bli så så länge till, eftersom ägaren till min hästs hagkompis resonerar lite som du; att "hästar inte tål väta eller lite kyla", så hon ska börja ta in sin häst nu om nätterna. Och tyvärr får jag då också stalla in min häst, för han kan ju inte gå ensam :/

Njaa, sommartid eller om det fortfarande är varmt ute har jag ingenting emot att ha hästarna ute när det regnar. Men som sagt - nu är det verkligen höst här, igårnatt hade vi flera minusgrader (=gräset fryser, hästen i sig klarar sig nog men att beta fruset gräs hör ju inte till det nyttigaste man kan göra...) och idag öser iskallt regn ner (ca. +10 grader nu på morgonen) och har gjort hela natten. DÅ vill jag inte vakna mitt i natten och veta att de står ute. Dessutom vill de in när kvällen kommer- inga problem att läsa av dom här hästarna inte :)

Njaa, sommartid eller om det fortfarande är varmt ute har jag ingenting emot att ha hästarna ute när det regnar. Men som sagt - nu är det verkligen höst här, igårnatt hade vi flera minusgrader (=gräset fryser, hästen i sig klarar sig nog men att beta fruset gräs hör ju inte till det nyttigaste man kan göra...) och idag öser iskallt regn ner (ca. +10 grader nu på morgonen) och har gjort hela natten. DÅ vill jag inte vakna mitt i natten och veta att de står ute. Dessutom vill de in när kvällen kommer- inga problem att läsa av dom här hästarna inte :)

Glömde tillägga dom där MILJONERNA med knott också, de är nog det allra största bekymret.

Att det blir några minusgrader på natten är väl absolut ingen fara! Tänk på araberna som utstår temperaturskillnader på runt 40 grader under ett dygn!

Var det svaret till mig? Jag har väl isf aldrig sagt att det är någon fara med minusgrader på natten...? Innan lagen om vindskydd kom hade jag häst utomhus dygnet runt i december....

Vi har inte något bete kvar så våra får komma in och äta sedan får de bli inne. Men de släpps ut ca 6.30 på morgonen och in vid 20.00. Om de vill in eller inte vet jag inte för vid 20-tiden står de vid grinden och väntar på oss och verkar tycka det är skönt att få komma in - maten drar väl kan jag tänka. När de gick på bete ville de ändå gärna komma in vid 16.00 när mygg och knott härjade som värst. Då brukade vi ställa in dem och stänga och släcka i stallet ett på timmar och sedan släppa ut dem igen. Under den tiden sov de som grisar. Nu funkar det för oss eftersom vi har stall och hagar några meter från boningshuset.

Var det svaret till mig? Jag har väl isf aldrig sagt att det är någon fara med minusgrader på natten...? Innan lagen om vindskydd kom hade jag häst utomhus dygnet runt i december....

Oj SORRY!! :o Sådär går det när man har bråttomt över tangenter och musknappar.... Var givetvis inte alls menat "personligt" åt dej!!

//Ändring
Äsch då, det där var ju inte menat åt mej heller märker jag nu... Som sagt - tangenter och musknappar kräver sin tid de med, men kanske allra mest det där mellan öronen :)

Senast ändrad av en moderator:

Mina är ute dygnet runt ett bra tag till om vädret fortsätter så här.
Förra året tror jag att jag stallade in dom i slutet av oktober. Har dock sett många häromkring som stallat in sina för flera veckor sedan och då även började lägga på täcke dagtid?!?

Jag har hästarna ute om natten när det är tillräckligt torrt. De har tät skog som skydd och en regnskur blöter inte ner marken. Men om det regnat konstant hela dagen blir marken blöt och då får de gå in till natten. Att det blir mörkt tror jag inte de bryr sig ett dugg om. Hade jag en riktig ligghall skulle de få gå ute jämt. De trivs bättre då.

Det var riktat till TS som väntade sig minusgrader på nätterna framöver.

kl*

Mina går ute fortfarande och mår som prinsar och prinsessor! :D Massor med grönt gräs som tagit fart igen nu efter allt regn som kommit, stoooooor hage med både skog och äng, färskvattenkällor och annat myspys! :)

De är planerade att komma hem i slutet på september/mitten på oktober - beroende på hur vädret utvecklar sig och när de börjar säga till att de vill komma in om nätterna.
Två av hästarna har tunna täcken regntäcken på sig vid regn och en stödfodras med kraftfoder en gång om dagen. I övrigt så är de andra blanka och fina, runda och i god kondition. Går och njuter av att få vara hästar dygnet runt! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Har en liten fundering Skulle vilja ge min häst fri tillgång på hösilage inne i boxen (hon har haft det innan men då både inne & ute-...
Svar
4
· Visningar
964
Hästvård Hur hade ni gjort? Hästen har slagit på sig i hagen och har en misstänkt blödning i någon av senorna. Detta hände i förrigår och det är...
2
Svar
27
· Visningar
2 659
Senast: aprilia
·
S
Hästvård Jag har en 1,5-åring (SWB) som efter en olycklig hovböld fått stå med gips på boxvila i nästan fyra veckor, först på klinik och sedan...
Svar
9
· Visningar
1 665
Senast: stalll
·
Anläggning Har ni någon belysning på nattetid i era stall eller ute vid ligghallar eller i lösdriften? Vad har ni för erfarenheter, trivs hästarna...
Svar
10
· Visningar
4 636
Senast: Hambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?