Ute eller inne?

J

josse__

har en liten fråga. det är så att vi har en kanin som fyller 4 år, hon har varit ute kanin hela sitt liv, men jag känner att det vore bra om hon kunde flytta upp till mitt rum, så hon kommer ut oftare. så, kan jag flytta in kaninen eller måste den stanna ute?

Sv: Ute eller inne?

Jag har aldrig haft kanin men har läst väldigt mycket om dom.
Och en utekanin ska man ta in under sommartid, samma innekanin tar man ut på sommaren. Rätta mig om jag har fel någon.

Min kanin är både och...Han bor inne på vintern och ute på sommaren. Jag flyttar in honom när det börjar bli minus grader. Sen tror jag att du kan flytta in din kanin nu, helst innan snön kommer. Men du får ABSOLUT inte ångra dej, för har du väl tagit in honom kan du inte ta ut honom förens till sommaren...Han kommer också att fälla av sig all "vinter" päls som han har fått...:smirk:

Testa försiktigt med att ta in den nu, kaniner kan dö av värmeslag.
Har den för mycket vinterpäls redan är det inte säkert att den klarar av flytten in nu.
Våra utekaniner lade sig direkt på sidan och bara flåsade när de kom in så de hade aldrig kunnat klara av att flytta in när det blivit kallt ute.

Om ni tar in den på grund av "hög ålder" så är det lite ... fel :crazy: Min första kanin blev 7år och bodde ute hela sitt liv. Formligen hatade att vara inomhus :D

svarar alla. jag har tagit in henne nu någon timme per dag för att vänja av henne. hon kommer då få bo uppe hos mig och sen kommer hon få flytta ut till vårat nya förråd för att inte få det allt för kallt (tror förrådet kommer vara isolerat).
och jag tar inte in henne för att hon är för gammal.
jag gör nog så att jag tar in henne på vintern och sen på sommaren får hon komma ut, dvs om hon trivs med det.

Mina utekaniner tyckte nästan bättre om att vara ute på vintern, att åka kana på magen i snön var en riktigt höjdare. :D
De sov bara i sitt isolerade hus om det var -20 grader, pälsen var så tjock att de klarade sig bra ändå.

Jag tycker att om du vill ha din kanin inne ska du vänja den försiktigt vid att vara inne i värmen, speciellt nu när det är kallt ute. Ha den i det svalaste rummet i ert hus i ca en halvtimme först, sedan ökar du till kanske 45 min, en timme, två timmar osv. När kaninen har vant sig vid att vara inne så kan du testa med att ha kaninen inomhus och att få komma ut en stund på dagen, t.ex. i sele eller i en hage.
Våra kaniner är ute på våren, sommaren och hösten och kommer in i tvättrummet där det inte är allt för varmt när det är som kallast ute på vintern. De är vana vid att bo ute mesta delen av året, de har gjort det i 7 år, så vi har inte försökt ta in dem.
Lycka till med din kanin :)

Jag frågar mig vad exakt det ger att flytta kaninen ut och in för att vänja sig. Vad är det som "vänjs"?
Kaniner är ju som bekant känsliga för värme och får relativt lätt värmeslag, de klarar kyla mycket bättre än värme. Måste man flytta in den då skulle jag först försöka göra det på sommaren och sedan göra det på en gång. Inte chocken varmt-kallt-varmt-kallt.

Svar till alla. Kaninen kommer att få flytta ut till vårat förråd som håller på att byggas nu. Det är vi själva som kommer få sätta in isoleringen (vilket inte kommer hända om jag känner mina föräldrar rätt :angel: ) Tänkte då bara att jag kunde vänja henne vid att det inte kommer blåsa och vara jättekallt i hennes nya "hus".
Om jag visste att hon skulle få flytta in i förrådet på sommaren skulle jag givetvis flytta in henne på hösten, men jag fick reda på att hon skulle in för 1 vecka sen.

Är förrådet en bra miljö att bo i? Bra med ljus, luftning etc?
Om inte skulle jag helt klart råda dig att inte ta in kaninen, eller i vilket fall skulle jag inte råda dig att ta in kaninen. Hade min kanin inne först, han blev så mycket gladare när han fick bli utekanin, samma ska med systers kanin. Så fram tills att någon bevisar motsatsen tror jag att de flesta kaniner trivs bäst med att bo ute. Det är ju det de är skapade för.

Att flytta in och ut kaninen tycler jag låter dumt. Bestäm dig för ett alternativ innan temperaturskillnaden blir för stor och det blir för stor påfrestning för kaninen.

Hejsan! Sluta genast med att *vänja henne. Kaniner är jätte känsliga för omväxlande temperaturer och blir då lätt förkylda! Låt henne i stället stå där hon är tills det att ni gjort klart förrådet* och flytta in henne där sedan.
Kaninerna satte vinterpälsen för ett tag sedan men det är inte för sent att ta in henne om det är det du hest vill. Tänk bara på att isf inte sätta henne vi ett element. från kyla-värme är helt okej men inte från värme - kyla. Hon kommer givetvis inte dö utav värmeslag! Det kan kaniner göra på sommarn när det närmar sig 30grader.
Lycka till! //Kaninexperten :rofl:

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 569
Senast: Stinaelin
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 986
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30