Ute eller inne?

Yrja

Trådstartare
Hur är det med era hundar? Vart är de helst? Nattetid/dagtid? Har ni dem i huset eller i hundgård, vart spenderar de helst sina dagar/nätter?

Kom och fundera på detta då vår hund både sommar- och vinterid gått ut på egen hand om nätterna när vi glömt låsa ytterdörren, för att sova utanför huset. Vi bor i ett dåligt isolerat hus vilket innebär att det inte är speciellt varmt hos oss varken sommar eller vinter, men ändå har han på egen hand öppnat dörren och gått ut för att ligga i snön o sova.

Igårkväll släppte jag ut honom då han bad om att få vara ute och räknade kallt med att sambon skulle ta in han när han gick och la sig. I morse var det tyst i huset. Sambon hade inte haft en aning om att hunden var utomhus så där hade han varit. Hela natten utan att ens be om att få komma in (det hörs när han vill in). Det är ganska många timmar mellan 21.00 och 06.00.. Hur kan man vilja ligga ute en hel natt i regnet?

Men där låg han, på det vanliga stället mitt ute på gången och verkade inte alls ha saknat oss när sambon öppnade dörren.

Vi har helt enkelt en utehund. Han vill sova utomhus. Även dagtid kan han ligga i timmar ute helt själv. Han går ingenstanns han bara checkar sina revir och sen lägger han sig och njuter. Ibland ligger han och spanar upp mot vägen, tittar på folk och hundar, eller så sover han tungt.

Har ni en utehund eller innehund? :D

Sv: Ute eller inne?

våran hund älskar att vara ute, han är ute lös hela dagarna på sommrarna när dörren är öppen (förutom när det regnar eller är askallt, då ligger han inne i en säng o sover) men inne på natten :rofl: Dom dagarna det inte är varmt så får han vara inne, men får iaf gå ut och gå i en timme ungefär :)

Jag har en innehund. Regnar det så vill han inte gå ut, och om man får med honom ut ändå (eller det börjar regna medan man är ute) så stryker han längs husväggarna, eller stannar och vägrar gå ett steg till bort från bostaden (men går desto snabbare hemåt). Efter promenaderna, oavsett väder, lägger han sig oftast i sängen och slappar.

Ibland vill han inte gå ut med husse om jag är kvar hemma. Då kommer de inte längre än utanför porten innan valpis börjar bita husse i fötterna (betyder "stanna" eller "du går åt fel håll"). Mammig hund som hellre ligger vid mattes fötter...

Våra hundar (Golden + sheltie) har alltid varit ute mycket. Golden retrievern vill helst vara ute dygnet runt oavsett väder. Snöstorm, ösregn, hagel... Han ska ut i alla fall!
Men sheltien har på äldre dagar blivit en riktig degbulle...! :p

För det mesta.

Under sommartid, föredrar de flesta att sova ute, då det blir så varmt inne. Några är inne nattetid och några är ute nu under sommaren.

De som är ute under natten är ofta inne mer på dagtid och vise versa.

Bor ju så till att dörren är öppen från morgon till kväll de flesta dagarna och under nätterna är altandörren konstant öppen. Vi har högt räcke runt = hundarna kommer ingenstans.

Jakthundarna är ute dygnet runt och kommer in varje dag och motioneras och tränas som vanligt, även under sommaren.

Dom båda nuvarande är både och. Dom föredrar att knalla lite som dom vill och helst ska dörrarna vara öppna. Vi sover alltid för öppet fönster vilket kanske bidrar till att dom sover inne.
Ett undantag är när vi har övernattande besök. Då ligger gammelhunden natten igenom vid gäststugan och vakar över dom.

Vår förra däremot var en utpräglad utehund. Det väder fanns inte som fick honom att ligga inne nattetid.

Jag tror också att jyckarna har ett behov av att kunna knalla runt lite och ha koll på reviret. Ett uppdrag dom tar på sig per automatik.

LIA

Det bästa min hund vet är att vara ute i skogen. Hon står lika ivrigt vid dörren om det regnar/är svinkallt ute som om det är sol och varmt, så länge hon har kläder för kyla/regn så hakar hon glatt på.
Så, jag skulle säga att hon trivs bäst ute ;)

Är hon inhomhus så ligger hon mest i min säng och sover, eller ligger i soffan och ruskar om sina mjukisdjur eller tuggar ben.
Nätterna sover hon i min säng, oftast somnar hon under täcket men nångång under natten kryper hon fram och lägger sig på täcket istället och när jag vaknar brukar hon ligga antingen utsträckt eller ihoprullad vid min sida.

Okej, du verkar vara den första förutom jag som låter hundarna sova ute. :) Vilka sover inne?

Va kul att höra att folk faktiskt låter hundarna få välja lite själva. :bow: Sov den utpräglade utehunden ute vintertid också? Alltid?

Haha, ja det finns ju såna också. Min gillar också bilen en hel del. På arbetstid har han möjlighet till bakluckan och är det inte stekande solsken och kokhett så ligger han tydligen mest där. Går ut och dricker, och hoppar in igen. Även när det går hundar förbi. Tror att det är en viss trygghet och det enda som är "hans" när de är ute på byggena. Då vet han att han inte missar om husse åker hem, och han har sitt att vakta.

Min hund föredrar att ligga ute och sova, dag som natt, det kvittar om det är snöstorm eller +25 grader ute, har bara morgonsol på balkongen sedan är det svalt och skönt där. Tidigare fick han även ligga där ute och sova på nätterna men sedan en skata flög in ( :eek: ) så vågar jag inte ha dörren öppen längre så då sover han nedanför mitt öppna sovrumsfönster :)

De väljer till stor del själva och nu under sommarmånaderna väljer faktiskt de flesta att sova ute. Det är väl skönare och svalare än inomhus skulle jag kunna tänka mig.

Det är olika mellan terrierna vem/vilka som går in och lägger sig och vilka som sover ute. Scott & Minerva sover i princip alltid inne oavsett väder. Jakthundarna sover till största del ute.

Under de varmaste timmarna är de gärna inomhus, då det är svalare inne än ute. Det är ju inte så att hundarna är ute dygnet runt utan mänsklig kontakt liksom, men de gillar att vara ute mycket.

på morgonen vid regn.
(liknar resten av dygnet med för den delen ..
När man öppnar utterdörren, tvär vänder de alla, springer in i vardagsrummet och de som kan-in under soffan, de andra olyckliga själarna kan man fånga i ett soffhört, eller ev bakom dito. så för man bära ut dem och snabbt stänga ytterdörren, medans man letar efter övriga.
skulle, mot förmodan, dörren till övervångingen vara öppen, kan reträtten bli åt det hållet. är då sovrumsdörren med öppen, ja då har man hela sängen full med hundar.. :love:
på morgonen har jag en liten dam som kryper längre och längre in under täcket, ju fler plagg jag får på mig under påklädning innan jobbet. damen i fråga är mycket mycket morgontrött, och ligger mer än gärna och sussar med husse.. så för att få med henne ner, så får man söka under täcket, bära ner och ut.. annars morronkissar hon gärna inne lite senare... :cool:

är det fint väder ute, så är det språngmarsh ut genom ytterdörren, gärna springa några varv runt huset och skälla med, alla måste ju veta att de är "hemma" igen och vaktar. :p

på natten är det endast min fralla som sover "ute". hon ligger på sin bädd i hallen med upphaspad ytterdörr och trivs bäst med det.
resten av små fisarna ligger under mattes täcke. :love:

Utehunden sov alltid ute, året om. Det var lite extra kul på vintrarna. Om det hade snöat under natten, syntes han inte till på mornarna. När man då ropade på honom, så började en snöhög att röra på sig. :)
Ska väl tillägga att han hade päls som svarade mot utevanorna.

Gammelhunden är gärna ute dagarna i ända. Frågar man om han vill komma in så blir svaret oftast "tack, men jag har det bra som det är".
Ynglingen däremot är mer social och tillbringar en del av tiden med oss människor. Resten är han runt gården och kollar så att allt är under kontroll eller så leker han med hästarna.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 585
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Lillefrun
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: G-uldlock
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka