utdömning livskadeanmälan

vildros

Trådstartare
Jag ska ta bort min häst och har äntligen bestämt mig för att fylla i papprena från försäkringsbolaget (Agr*a). Har skjutit på det, tycker det är jättekrångligt!
Andra sidan är ju veterinärintyget, det är ju klart och ifyllt av veterinär.
Sista sidan heter "Övriga upplysningar" Är det något jag behöver fylla i där?
Underrubriker är "försäkringstagare" (finns lagom med plats för namn+ adress, samt där man fyller i på vilket konto ersättningen ska sättas in. Det ska man förstås fylla i.)
Nästa rubrik "veterinär" (ska jag skriva vet. namn och adressen till kliniken eller??)
dRubrik "Ombud" (Syftar det på mitt försäkringsbolagsombud, namn och boloagets adress då eller??)
Sista rubrik är "Vittnens intyg" (Där behöver jag väl inte skriva nåt?)

Sedan har vi då förstasidan som är värst :smirk:
*Skadebeskrivning: Beskriv hur skadan visade sig och hur den utvecklades. Man får inte hänvisa till veterinärintyget, men han har iaf skrivt såhär:
"Undersökt i omgångar, påvisad arthros övre carpalleden h fram med dubbelsidig frambenshälta. Behandlad med kortvarig effekt. Häst ej brukbar för ridning då arthrosen succesivt förvärrats. Rek. slakt "

Här är min historia:
Hästen fick liksom en stor hård "galla" (utbuktning) på utsidan av knäet + ett överben strax under knäet. Det var så jag märkte det, jag märkte inte nån hälta. Men vi åkte in och kollade (2004-08-19) och vid böjprov var han rejält halt, men bara på ett ben. Fortsatte och rida och tränade lite dressyr på veterinärens inrådan, för att se hur mycket hästen höll för att ridas. Han visade ingen smärta vid ridning men när dressyren blev lite intensivare blev knäet sämre (bla tydlig värme). Tillbaka till klinik 2005-05-19. Hästen halt på 2 (3) ben. Beslut om avlivning tas.

Kan man skriva något i den stilen (fast mycket mer formellt språk ;) ). Något jag bör lägga till/ta bort?

Några andra punkter jag undrar över i samband med skadebeskrivningen äre:
* Hästen skadades den___/___/___/ kl___
Ska jag skriva datumet för första vet. besöket?
* Sedan beskrivs skadan som jag sa ovan. Efter det kommer:
* Anlitades veterinär? JA/NEJ Ange besöksdatum__/__/__/
Skriver man samma datum igen?
* Sedan frågar de efter liknande symptom tidigare, vilket datum isåfall och om hästen blev behandlad.
Ska jag strunta i att fylla i den raden då? Skadan kommer ju liksom smygande.

Till saken hör att jag var med hästen på nämnda klinik 2002-11-11 då hästen hade vrickat nämnda framknä och fått en inflammation i leden. Han blev senare helt friskförklarad.
Veterinären har inte nämnt det i sitt utlåtande, bör jag göra det då?

Hjälp tack :crazy:

Sv: utdömning livskadeanmälan

Tycker du kan skriva så. När min häst skulle dömas ut skrev jag när och hur (såg hälta plus att han var istadig, vissa känner man inte av hältan utan man känner det mest som hästen inte är sig själv) jag hade upptäckt hältan och sedan skrev jag om vet besöken om hur hästen var mellan dessa, bättre en period och därefter sämre.

När hästen skadades skrev jag aug -04 för det var då jag upptäckte det. Jag upptäckte inte det en speciell dag utan det kom också lite smygande. Sedan skriver du det datum du anlitade vet, antar att det inte var samma dag.

På frågan om hästen behandlats innan för liknande sypmton, så skrev jag ja eftersom min häst tidigare behandlats för hälta, kotledsinflammation och han behandlades även för detta under den sista "behandlingsperioden", fast det var en cysta som var anledningen till att han inte blev bra och själva anledningen till att han dömdes ut.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
27 931
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 491
Hästvård Jaha! Så står jag här vid den oändliga avgrunden som det känns. Det är dags att ta bort min häst. Har fått och börjat fylla i...
Svar
9
· Visningar
2 887
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama