Sitter och läser lite annonser angående stallplatser. T ex stallplats sökes, nära större stad med bra kommunikationer, ridhus eller skrittavstånd till ridhus med möjlighet till instruktör, paddock, allt ska ingå förutom mockning och in/utsläpp helg MAX 1800:-. Alla som söker vill ha en billig stallplats, och de flesta som hyr ut vill ha mer betalt typ 2500-4000 för en sådan plats, hur går det ihop? Kollar man på lösdrifter så vill folk betala max 1000:- med fullskötsel, men med dagens priset på foder och strö så kan det väl aldrig gå ihop sig? Jag har själv ett par hästar inackorderade på en lösdrift (unghästar) för att de ska få växa upp i en stor flock och betalar då 2200:-/mån för detta, vilket jag tycker är skäligt, om jag räknar på det så blir det ca 1000:- över till annat förutom foder och strö per månad, så 33:- om dagen för utfodringen, tillsynen, staketunderhåll, underhåll av stall, renhållning av stall. Hästarna har där fri tillgång på grovfoder, fodras 2 ggr/dag med kraftfoder samt står på halm. Hovslagare och ev. veterinär betalar var och en, men stallägarna står till tjänst vid dessa tillfällen (inkl. i priset). Såklart är det upp till stallägaren att själv bestämma priset, men när jag läser annonserna så verkar många hästägare ha en i mina ögon ganska snedvriden syn på vad det egentligen kostar att ha häst, alternativt så sponsras många hästägare av "snälla" stallägare?