Utbruten: Utrustning till hunden vid arbete

Daylight

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.

Hur gör ni som har en speciell utrustning på hunden vid olika typer av arbete, exempelvis en specifik sele vid sök? Tar ni på den när ni åker hemifrån/kommer ur bilen eller precis innan hunden börjar arbeta?

Senast ändrad av en moderator:
Hur gör ni som har en speciell utrustning på hunden vid olika typer av arbete, exempelvis en specifik sele vid sök? Tar ni på den när ni åker hemifrån/kommer ur bilen eller precis innan hunden börjar arbeta?
Kanske inte riktigt räknas, men jag har ju speciella "kläder" på mina hundar när de springer på lure coursing. De "tröjorna" och munkorg sätter jag på när det är dags att värma upp. Så fort jag sätter på tröjorna så tappar de helt fokus på mig och börjar leta efter trasan som tokar. Aysu blir dock lugn och glad av att få munkorgen på sig, för då vet hon att hon ska få springa. Ebrah stör sig lite på munkorgen, så hon får på sig den i sista sekund.

26167602_181369089273986_872274643286964688_n.jpg

Innan hunden börjar jobba, för att den ska koppla utrustningen till arbetet.

Jag har ett bredare halsband för vallningen, dragsele för draget och spårsele för spår. Tar på utrustningen precis innan dom ska jobba.

Jag har ett specifikt kampkoppel till agilityn, hennes tjänstetecken/sele till brukset, en speciell scarf till nosework.

Det märks när tjänstetecknet åker på. Jäääääklar vad hon drar! Hon älskar söket, jag känner mig lite skyldig över att jag inte gör det så mycket som om skulle vilja :o Men det är svårt med sökgrupper!

Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.

Strax innan arbetet ska påbörjas, sen lär de sig snart de olika förberedelserna, vid jakt taggade huliganen igång redan kvällen innan när vi satte halsbandet på laddning. ;) Men sen kunde han snabbt ställa om under jakten om det blev ett eftersök, kom spårselen fram så visste han vad som gällde och ställde snabbt om.

Sökskynke på söker.
Spårsele på spåret
Dressyrlänk vid lydnad
Vid skyddsträningen har hon en sele för det också (som är designad för det ändamålet så inte samma som spåret) samt munkorg då vid vissa moment.
Själv har jag alltid tränings västen på mig när vi tränar/tävlar

Hon blir lätt extremt ivrig och svårt att stå stilla när utrustningen ska på så vi har som rutin att "klä på oss" innan vi kliver ur bilen. Så vi är neutral under färd men påklädd innan hon får hoppa ur buren.

Använder inte längre något speciellt. Nu kör vi mest nosework på hemmaplan, men Skalman vet på ordet och andra rutiner vad vi ska göra. Tycker inte hundar brukar ha svår förstå utan fysiska hjälpmedel om vad som ska ske :)

Jag är inte så noga. Överhuvudtaget så har jag taggat ner enormt när det gäller ”arbetstecken”. Jag ser ganska ofta folk som har mer bry med hundens utrustning än vad hunden ska göra. De blir släpade fram till, exempelvis spårstarten, av en övertygad hund som knappt vet vad den ska göra och sen ska det trasslas med linor och selar på en hund som absolut inte kan sitta still... Så jag är mer noga med uppförandet och fokus på hunden, det är så mycket viktigare än att den har rätt halsband/sele etc.

Jakttäcke vid jakt och jaktträning. Det tar vi på på fältet, men sen tar vi inte av det mellan släppen.

Spårselen kan jag ta på vid bilen, för att det är lättast, sen är den på tills vi kommer tillbaka till bilen.

Jag tar på sele och lina vid bilen och går sen till spårstarten när vi spårar.
När vi gick nosework-kurs så bytte vi till sele/halsbandet innan vi gick i väg för att göra våra sök.

Jag är inte så noga. Överhuvudtaget så har jag taggat ner enormt när det gäller ”arbetstecken”. Jag ser ganska ofta folk som har mer bry med hundens utrustning än vad hunden ska göra. De blir släpade fram till, exempelvis spårstarten, av en övertygad hund som knappt vet vad den ska göra och sen ska det trasslas med linor och selar på en hund som absolut inte kan sitta still... Så jag är mer noga med uppförandet och fokus på hunden, det är så mycket viktigare än att den har rätt halsband/sele etc.

Jakttäcke vid jakt och jaktträning. Det tar vi på på fältet, men sen tar vi inte av det mellan släppen.

Spårselen kan jag ta på vid bilen, för att det är lättast, sen är den på tills vi kommer tillbaka till bilen.
Jag håller med dig, för mig är det snarare att hunden kopplar, men jag har inte lagt något arbete för att den ska förstå vad som händer. Men för att göra det tydligt är det olika selar vid simning och spår, sen har funktionen en stor del också.

Spårsele vid spår som sätts på precis innan starten.
Ett speciellt halsband (helstryp i nylon) till lydnad som används vid träning/tävling. Sätter på det när jag tar ut hunden ur bilen och går till träningsplanen.
Annars har jag ingen mer speciell utrustning. Tränar/tävlar i flera sporter men där är det inget speciellt.

Jag är skitdålig på det där. Kör lydnad med både reflextäcke, sele, halvstryp och kedja. Spårat har jag också gjort med både sele och kedja. Och jag har inte ens något tjänstetecken till Gripa vid upplet :angel:

Jag är mer noga med att hunden ska veta röstkommandon och kroppstecken man ger den. Den dagen jag glömmer något vill jag att hunden ändå ska veta vad den ska göra.

Änsålänge tycker jag inte att jag upplevt några problem med det sättet jag gör.

Ja vi har specifika saker till olika ändamål.
Men vi har även specifika rutiner.
Vi kör IPO som innehåller tre decipliner och för att förbereda hunden på vad som väntar så har vår träningsplan tre grindar. En för ingång lydnad, en för ingång skydd och en för utgång.
Ingång lydnat förknippas med förarfokus.
Ingång skydd förknippas med figurant och här är hundarna i helt annan energi än föregående ingång.
Vid utång vet hunden att passet är över och här är vi petnoga med att de ska få med sig nått belönande tex boll, skyddsärm eller vad nu belöningen varit.

Lite olika beroende på hur hunden är. Min ena hund vet att det är arbete på gång så fort jag börjar ta fram sele och lina men är gillar samtidigt inte att jag "kladdar" på honom när han är fokuserad. Så för att han inte ska tappa fokus tar jag på selen i bilen.
Min andra har jag inte kommit så långt att jag vet vad som passar henne - om det är något som passar henne bättre än något annat. För tillfället sätter jag på selen precis när det är dags att ta spåret.

Använder typ bara rösten, men hundarna har lärt sig att när de får på sig varselvästarna så ska de jobba på nytt ställe (sätter alltid på varselväst om vi ska jobba vid trafik eller söka djur som inte är inhägnade tex, för att folk ska se att det är hundar i arbete). Och så klart vet de vad som väntar när jag plockar ner visslan från kroken i hallen...

När nomiselen, expander och förarbälte kommer fram blir alltid våra helt bananas så detta förknippas starkt med vilket arbete de ska göra :p

Jag har nog egentligen inte tänkt o former av signaler till hunden med den olika utrustningen, men visst reagerar de olika om jag plockar fram vildsvinsvästarna, dragselarna eller flytvästarna :)
Floyd går direkt in i fokus när pickup-västen kommer på, men är inte så brydd om att jag har visselpipan om halsen eftersom jag ofta har det. Så fort jag sätter pipan till munnen däremot så vet han att det är dags för jobb :D

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 936
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 598
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 882
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
30
· Visningar
2 947
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar