Utbruten: Multipla personligheter - humbug eller inte?

Tydligare än så här kan det inte bli att du bli att du inte kan svara och mycket väl vet att Quick är ett exempel på att "multipla personligheter" kan vara en produkt av ett samspel mellan terapeut och patient. Sen att du återigen går till personangrepp istället för att ge något konkret när det gäller det vi diskuterar är talande.

Du har även fel i att jag inte känner till DSM-V, manualen förekom i Quick-ärendet så visst vet jag vad det är för något. Quick är ett av de få fall där man som utomstående har en möjlighet att få en objektiv bild av hur det kan gå till inom den typen av vård och där flera av landets mest kända "experter" inom gebitet förekom.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska svara på. Är inte intresserad av att diskutera Quick och jag förstår faktiskt inte relevansen för diskussionen eftersom ingen av oss har insikt nog för att bedöma huruvida han uppfyller DSM-V's kriterier för DID eller ej.

Ja, och psykologen som var expervittne i rättegången Sven Å Christiansson var väl också delaktig i den där psykoanalyssekten. Hans bidrag som sakkunnig var ju tungt för att domstolen skulle köpa hela grejen med ”bortträngda minnen”.
Han är inte så poppis i psykologkretsar om man säger så, men sist jag hörde får han fortfarande undervisa på Stockholms universitet..
Han försvarar ofattbart nog fortfarande teorin om bortträngda minnen. Jag såg något på jobbet där teorin ifråga hade åberopats i något annat rättsfall, hyfsat nyligen.

Nu går jag OT som attan, men jag har funderat på det där. Jag tror att den teorin intuitivt känns rimlig för många av oss. Jag menar, vem fan skulle inte vilja glömma att man hade en massa bestialiska mord på sitt samvete?

Att en teori känns intuitivt rimlig för mig, är dock inte ett belägg för teorin. Det är jag helt klar över. :D

Kevin? Har för mig att Christianson var expert där också.

(OT är nog ingen fara, jag tror att det här spåret kommer att brytas ut)
Nej, något mindre spektakulärt fall. Och jag är inte ens säker på att det var Christiansson, men det var den teorin. Som vi vet är felaktig. Det är så jävla illa.

Nu går jag OT som attan, men jag har funderat på det där. Jag tror att den teorin intuitivt känns rimlig för många av oss. Jag menar, vem fan skulle inte vilja glömma att man hade en massa bestialiska mord på sitt samvete?
Mer off topic, då: Det är väl både en och annan som "försvarat" sitt bestialiska mord med att de inte minns. Till exempel Anders Eklund menade ju, att det "plötsligt blev svart" och sen minns han inget förrän han "vaknade" och då var dådet redan utfört. En slags ursäkt som kanske menas som att det inte var ens sanna jag som utförde dådet, utan nåt annat, omedvetet som han inte hade kontroll över.

Mer off topic, då: Det är väl både en och annan som "försvarat" sitt bestialiska mord med att de inte minns. Till exempel Anders Eklund menade ju, att det "plötsligt blev svart" och sen minns han inget förrän han "vaknade" och då var dådet redan utfört. En slags ursäkt som kanske menas som att det inte var ens sanna jag som utförde dådet, utan nåt annat, omedvetet som han inte hade kontroll över.
Jo, sådant finns väl. Sen vet vi ju inte vad det betyder att någon hävdar att den inte minns. Om det tex blev svart, så vet ju personen DET och kan veta sig ha en minneslucka. Men den beskrivnigen stämmer inte med teorin om bortträngda minnen så som den tillämpades på Quick. Plus då att teorin om bortträngda minnen är falsk.

Ja, och psykologen som var expervittne i rättegången Sven Å Christiansson var väl också delaktig i den där psykoanalyssekten. Hans bidrag som sakkunnig var ju tungt för att domstolen skulle köpa hela grejen med ”bortträngda minnen”.
Han är inte så poppis i psykologkretsar om man säger så, men sist jag hörde får han fortfarande undervisa på Stockholms universitet..
Ja, det var väl han som i rätten hänvisade till omfattande forskning på området, och senare visade det sig vara hans egna patientfall det handlade om?
Kevin? Har för mig att Christianson var expert där också.

(OT är nog ingen fara, jag tror att det här spåret kommer att brytas ut)
Nej, något mindre spektakulärt fall. Och jag är inte ens säker på att det var Christiansson, men det var den teorin. Som vi vet är felaktig. Det är så jävla illa.

Jag har gått hans kvällskurs på SU. Den var, intressant, och det var post-Quick så kursen såg nog lite annorlunda ut jämfört med hur det var innan. Det var en del rena felaktigheter under kursen men framförallt så var det oklarheter/förenklingar och eftersom han är så karismatisk så förekom det sällan kritiska frågor. Jag kan absolut förstå hur det kommer sig att det gått illa i situationer där han varit inblandad. Det som personligen förvånar mig mer är att han, som tidigare forskat med en forskare som är känd för att ha visat hur lätt det är att plantera falska minnen, går i den fällan så kapitalt.

Jag har gått hans kvällskurs på SU. Den var, intressant, och det var post-Quick så kursen såg nog lite annorlunda ut jämfört med hur det var innan. Det var en del rena felaktigheter under kursen men framförallt så var det oklarheter/förenklingar och eftersom han är så karismatisk så förekom det sällan kritiska frågor. Jag kan absolut förstå hur det kommer sig att det gått illa i situationer där han varit inblandad. Det som personligen förvånar mig mer är att han, som tidigare forskat med en forskare som är känd för att ha visat hur lätt det är att plantera falska minnen, går i den fällan så kapitalt.
Ja, Christiansons bakgrund gör det hela än mer obegripligt!

Jag har en känsla av att Tomas Quick blev en testkanin hos Säter för att bevisa att ALLT kunde rehabilteras med psykoanalys. När man läser böckerna inser man också hur otroligt många mer än TQ blev utsatt för det här mer borträngda minnen där det alltid gick ut på just sexuella utnyttjanden från föräldrarna. Personer som inte ens hade dåliga förhållanden med sina föräldrar drog det till domstol efter Margit Norells inflytande.

Att Quick redan var inne i hela svängen och dessutom verkade vara otroligt påverkningsbar gjorde honom till ett enkelt objekt att bevisa hur de skulle kunna ta fram det dolda och "fixa" honom igen. Har för mig att det i en av böckerna pratas om att Svartenbrandt (är inte hundra på att det var han?) var den första som man provade på. Gick sådär..

Jag har en känsla av att Tomas Quick blev en testkanin hos Säter för att bevisa att ALLT kunde rehabilteras med psykoanalys. När man läser böckerna inser man också hur otroligt många mer än TQ blev utsatt för det här mer borträngda minnen där det alltid gick ut på just sexuella utnyttjanden från föräldrarna. Personer som inte ens hade dåliga förhållanden med sina föräldrar drog det till domstol efter Margit Norells inflytande.

Att Quick redan var inne i hela svängen och dessutom verkade vara otroligt påverkningsbar gjorde honom till ett enkelt objekt att bevisa hur de skulle kunna ta fram det dolda och "fixa" honom igen. Har för mig att det i en av böckerna pratas om att Svartenbrandt (är inte hundra på att det var han?) var den första som man provade på. Gick sådär..
Hugger en knapp.

Det finns en del skrivet om TQ och där finns svar på alla frågor som nämns i tråden. Jag känner familjen och har träffat TQ vid flera tillfällen. Nämnda diagnos har ingen att göra med TQ och allt som skedde kring honom. Det är en soppa av juridik, prestige, mediciner och en del annat.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 113
Senast: Sasse
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 951
Gravid - 1år Lagom melodramatisk titel, jag vet. Uppenbart är det här ett anonymt nick. Jag tror knappast att någon vet vem jag är, men om ni nu gör...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
17 662
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama