Utbruten: Multipla personligheter - humbug eller inte?

Tror du på allvar att vi fått en objektiv beskrivning av det som hände Quick? Om så är fallet är du mer än lovligt naiv.

Vi som arbetar/arbetat med psykiatri o har adekvat utbildning är förmodligen mer insatta än dig. Sluta tramsa om ämnen du har 0 koll på.
Återigen ett inlägg som visar hur känsligt ämnet är med angrepp mot mig som person, det förstärker bilden av att det som kom fram Quick-fallet inte är något isolerat.

Tror du på allvar att vi fått en objektiv beskrivning av det som hände Quick? Om så är fallet är du mer än lovligt naiv.

Vi som arbetar/arbetat med psykiatri o har adekvat utbildning är förmodligen mer insatta än dig. Sluta tramsa om ämnen du har 0 koll på.
Nej objektiv var den inte (jag tror i princip inte på objektivitet), däremot var versionen att han suggererades av sina behandlare att uppvisa vissa tillstånd förmodligen mer korrekt än hans egen och hans försvarares.

Men det säger inte mycket om diagnosen. Quick hade kunnat suggereras till att visa symptom på t ex bipolär sjukdom, schizofreni eller psykos, men det innebär inte att diagnoserna är bluff. Det är snarare han och hans omgivning som är det.

Återigen ett inlägg som visar hur känsligt ämnet är med angrepp mot mig som person, det förstärker bilden av att det som kom fram Quick-fallet inte är något isolerat.
Hoppas du rapporterar personliga påhopp. Allt som ofta skriver du intressant inlägg, men då o då skiter du i det blå skåpet, eller var det micron?

Tydligare än så här kan det inte bli att du bli att du inte kan svara och mycket väl vet att Quick är ett exempel på att "multipla personligheter" kan vara en produkt av ett samspel mellan terapeut och patient. Sen att du återigen går till personangrepp istället för att ge något konkret när det gäller det vi diskuterar är talande.

Du har även fel i att jag inte känner till DSM-V, manualen förekom i Quick-ärendet så visst vet jag vad det är för något. Quick är ett av de få fall där man som utomstående har en möjlighet att få en objektiv bild av hur det kan gå till inom den typen av vård och där flera av landets mest kända "experter" inom gebitet förekom.
Men i Quick-fallet så handlade det inte om multipla personligheter, det handlade om ”bortträngda minnen” vilket inte har något med dissociativ identitetsstörning att göra.

Men jösses! Du tänker dig alltså a) att det är av större intresse för några i tråden att engagera sig i just din person än att försöka förmedla en åtminstone något riktigare bild av det vi diskuterar än den du för fram, b) att frågan om psykiatrisk diagnostik och fallet Quick skulle vara känslig för personer i tråden som om du faktiskt antar att de c) själva ägnar sina arbetsdagar åt att försöka göra sina psykiatripatienter till multipla personligheter.

Ingen av oss har en "objektiv bild" av fallet Quick. Inte ens om vi på fullt allvar trodde på "objektivitet" när det gäller komplicerade sociala och psykologiska och dessutom långvariga processer.

Men i Quick-fallet så handlade det inte om multipla personligheter, det handlade om ”bortträngda minnen” vilket inte har något med dissociativ identitetsstörning att göra.
I något skede av terapin hävdade han att han hade fler, namngivna personligheter om jag minns rätt. Om det ledde till den diagnosen vet jag dock inte.

I något skede av terapin hävdade han att han hade fler, namngivna personligheter om jag minns rätt. Om det ledde till den diagnosen vet jag dock inte.
Jag googlade lite snabbt på Quick och multipla personligheter igår. Det blev en del träffar på Flashback.

Jag jobbar ju delvis tillsammans med forskare på Rättsmedicinalverket, och där har de bara pratat om just teorin om bortträngda minnen i sammanhanget. Den teorin saknar ju vetenskapligt stöd, vilket inte är något nytt. Det är ju en viktig del av hela rötan kring fallet Quick.

Ja, jag vet att han vid en viss period hade en sån diagnos. Men det kontroversiella i fallet hade inget med det att göra utan det är de sk ”bortträngda minnena” som var det stora problemet.
Som jag förstått det så stod han under extremt stark medicinering och att det i kombination med den här ”minnesterapin” bland annat gav effekter som vissa tolkade som multipla personligheter.

Det där fallet är ju helt fruktansvärt och verkligen en skam för min egen yrkeskår. Det var någon slags psykoanalytisk sekt som härjade på Säter och kombinerat med den extremt frikostiga medicineringen så är det inte så konstigt att mannen blev väldigt skadad.

Jag googlade lite snabbt på Quick och multipla personligheter igår. Det blev en del träffar på Flashback.

Jag jobbar ju delvis tillsammans med forskare på Rättsmedicinalverket, och där har de bara pratat om just teorin om bortträngda minnen i sammanhanget. Den teorin saknar ju vetenskapligt stöd, vilket inte är något nytt. Det är ju en viktig del av hela rötan kring fallet Quick.
Ja. Och det han främst trängde bort var en händelse som tre-fyraåring, om jag minns rätt om åldern. Och om jag också minns rätt från Dan Josefssons granskning så handlade det om att Quicks föräldrar hade sex inför hans ögon, mamman var höggravid, pappan övergick från mamman till att våldta Quick och just då födde mamman, ett barn som föräldrarna tog livet av och sedan tvingade Quick att äta delar av. Skandal att han lyckades få terapeuter att tro på en sådan rövarhistoria (som han senare tog tillbaka)

Ja, vilka diagnoser som ställdes var ju ett väldigt litet problem i jämförelse med ”behandlingen” han gick i. Och vilket skick han var i under utredningarna.

Ja, jag vet att han vid en viss period hade en sån diagnos. Men det kontroversiella i fallet hade inget med det att göra utan det är de sk ”bortträngda minnena” som var det stora problemet.
Som jag förstått det så stod han under extremt stark medicinering och att det i kombination med den här ”minnesterapin” bland annat gav effekter som vissa tolkade som multipla personligheter.

Det där fallet är ju helt fruktansvärt och verkligen en skam för min egen yrkeskår. Det var någon slags psykoanalytisk sekt som härjade på Säter och kombinerat med den extremt frikostiga medicineringen så är det inte så konstigt att mannen blev väldigt skadad.
Nej, så var det ju, det var bortträngda minnen som orsakade kontroversen.

Ja, som jag minns det från Josefssons bok så var han ordentligt drogad, omväxlande med under utsättning/avtändning.

Vilket ju också betyder att han stod under två - och i alla fall i teorin oförenliga - misslyckade, grova och hårdhänta "behandlingsformer" samtidigt; svår övermedicinering och den där sekteristiska psykoanalysen.

Men även rättsväsendet och poliskåren har ju underpresterat gravt när det gäller Quick. De där "vallningarna" vid de olika brottsplatserna, tycks ju ha varit som gjorda för att fylla i de där "minnena" med ytterligare "information".

Sen var han så klart illa ute psykiskt redan innan vården och rättsväsendet satte klorna i honom. Det ska nog rätt mycket till även från den drabbades sida, för att något ska spåra ur till den grad. Men det är ju verkligen inget försvar! Tvärtom, när någon är så illa däran som han måste ha varit redan från början, krävs ju mer försiktighet, inte mindre.

Men även rättsväsendet och poliskåren har ju underpresterat gravt när det gäller Quick. De där "vallningarna" vid de olika brottsplatserna, tycks ju ha varit som gjorda för att fylla i de där "minnena" med ytterligare "information".
Ja! Åtminstone som Dan Josefsson återger det så var det inte bara behandlarna som planterade idéer hos honom, utan även polisen, främst hans förhörsledare (som, fast här är mitt minne grumligt, nog fick sin "info" från Sätersekten)

Ja! Åtminstone som Dan Josefsson återger det så var det inte bara behandlarna som planterade idéer hos honom, utan även polisen, främst hans förhörsledare (som, fast här är mitt minne grumligt, nog fick sin "info" från Sätersekten)
Ja, och psykologen som var expervittne i rättegången Sven Å Christiansson var väl också delaktig i den där psykoanalyssekten. Hans bidrag som sakkunnig var ju tungt för att domstolen skulle köpa hela grejen med ”bortträngda minnen”.
Han är inte så poppis i psykologkretsar om man säger så, men sist jag hörde får han fortfarande undervisa på Stockholms universitet..

Ja, och psykologen som var expervittne i rättegången Sven Å Christiansson var väl också delaktig i den där psykoanalyssekten. Hans bidrag som sakkunnig var ju tungt för att domstolen skulle köpa hela grejen med ”bortträngda minnen”.
Han är inte så poppis i psykologkretsar om man säger så, men sist jag hörde får han fortfarande undervisa på Stockholms universitet..
Ja, det var väl han som i rätten hänvisade till omfattande forskning på området, och senare visade det sig vara hans egna patientfall det handlade om?

Ja, det var väl han som i rätten hänvisade till omfattande forskning på området, och senare visade det sig vara hans egna patientfall det handlade om?
Ja det kan kanske stämma!
Jag känner inte till honom så detaljerat, men han har blivit hårt åtgången i psykologtidningen vid flera tillfällen..

Ja det kan kanske stämma!
Jag känner inte till honom så detaljerat, men han har blivit hårt åtgången i psykologtidningen vid flera tillfällen..
Efter att ha kollat på Dan Josefssons web får jag korrigera mig. Det var värre än så. Den forskning han hänvisade till om bortträngda minnen var hans egen fallstudie av - Thomas Quick.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 113
Senast: Sasse
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 951
Gravid - 1år Lagom melodramatisk titel, jag vet. Uppenbart är det här ett anonymt nick. Jag tror knappast att någon vet vem jag är, men om ni nu gör...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
17 662
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama