Utbildningstrappa hoppning?

H

Hobbyryttaren

utbildningstrappa för hopphäst ?
Hur skulle en sådan se ut?

Vad jag menar är hur anser ni att man börjar och med vad, vad fokuserar man på när man börjar grundutbilda hopphästen?

Min häst är nu nästan grundutbildad i dressyr och det känns dags att börja introducera hoppning. Hon är lite löshoppad med bra resultat, mycket gå vilja och relativt orädd.

Hästen kommer att utbildas till en alround häst med fokus på dressyr.

Men eftersom hon verkar ha talang för hoppning vore det kul att se vad det kan bära hem.

Sv: Utbildningstrappa hoppning?

Jag skulle ta kontakt med en unghästutbildare om det fanns någon i närheten. (Det brukar alltid finnas ngn tränare som ofta har med och tränar unghästar för tex årgångschamp osv)

Kolla om tränaren har någon unghästgrupp som du kan vara med i eller om du bara kan åka dit och träna ensamt de första gångerna.Sen kan du ju arbeta ut en plan tilsammans med tränaren som är anpassad till dig och din häst och era förutsättningar och mål.

Lycka till!

En vägledning är ju att kolla in "flyinge modellen" och se hur de gör

--- 3 år ---
Utbildningsmoment:
Grundridning i grupp utomhus för kondition, hållbarhet och framåtbjudning. Förbereda hästen för treårstest, därefter betesgång.

--- 3,5 år ---
Efter bete

Utbildningsmoment:
Fortsatt ridning i skog och mark med inhoppning på terränghinder för att skapa en naturlig bjudning. Påbörja dressyrridning med syfte att skapa en bra arbetsform och inhoppning på banhoppningshinder. Hästen skall kunna ställa upp på stället och stå still vid upp/avsittning. Ren och vägvinnande skritt på hängande tyglar i öppen form. Ridning på raka spår samt vändningar under rörelse framåt. Galopp i fritt och naturligt tempo med ryttaren i lätt sits. Perioden avslutas i nov-jan med vintervila 5-6 veckor.

--- 4 år ---
Utbildningsmoment:
Träning i syfte att befästa arbetsformen. Ren och vägvinnande skritt på tygeln, volter och vändningar. Skänkelvikning, halt och framridning.
Ryggning. Vändningar på framdelen. I trav längning på steget. Volter, vändningar samt skänkelvikning. Halt från arbetstrav och framridning i arbetstrav. Arbetsgalopp i ändamålsenlig form med förmåga att visa längning på steget på fyrkantsspåret och
volterna. Fattning av galopp från arbetstrav. Önskvärt att hästen kan gå i arbetsgalopp
på hängande tyglar utan att öka tempot. Hoppning på alla typer av banhoppningshinder motsvarande en hinderhöjd av 100 cm. Enkla kombinationer, trav i bomserier och cavaletti.

--- 5 år ---
Ung tävlingshäst.

Utbildningsmoment:
Stillastående på tygeln under kortare perioder, vändningar på fram- och bakdelen samt ökning och minskning av volten. Mellan- och ökad skritt. Arbets-, mellan- och ökad trav. Skänkelvikning och öppna utan större krav på samling. Arbets-, mellan- och ökad galopp. Fattningar och avbrott från samtliga övriga gångarter samt förvänd
galopp. Minskning och ökning av volten.
Hoppning motsvarande 120 cm.

--- 6 år ---
Fortsatt träning mot målsättningen för respektive häst.

Tack för svaret.
Hästen ifråga blir 6 år i år, inriden sent som 4åring.
Tagit det lungt pga hon har varit ganksa valpig.
Hon kan redan en hel del av det som står i flyingemodellen förutom ökade gångarter och hoppningen. Galopparbetet återstår lite arbete innan hon kan allt enligt modellen.
För mig är 1m högt. Jag är igen nybörjare men har inte hoppat på några år så mitt självförtoende måste byggas upp tillsammans med hästen.

Har redan en plan på hur jag tänkt börja.
Men det vore lärorikt att höra hur andra här på forumet lagt upp sin utblidningsplan och vad man focuserar på i varje övning.

Hopptränare har jag tänkt ta kontakt med men jag är som sagt ingen nybörjare. Har redan en plan på upplägget men ville höra hur ni andra har lagt upp utbilningen.
Har bara tänkt hoppa för att det är kul och ett ombyte från dressyrarbetet.
Jag har ingen plan på att ge mig ut och tävla i hoppning, men visar det sig gå bra, kanske tag tar mig mod att starta några lättare klasser.

jag har tränat en 5 åring nu senaste tiden.
hade int ehoppat uppsuttet förut dock löshoppad.
vi började med att trava bommar o sen lägga upp ett litet räcke i slutet av bommarna.

Sen byggade vi på med ett till räcke 5-6 galoppsprång bort med markbom före.
galoppbommar o sen höja upp varannan som små studs.
Lek dej fram med bommar pp backen o gör sen hinder när hästen förstår.
Serier är bra, 5½ , alltid markbommar så hästen får hjälp med avsprångspunkten.

Ganska tidigt la vi in vattenmatta o grind med rutinerad häst före och inramning av hinder.
Tänk på att kombinationer inte är så krångligt för hästen. de är dom van sen dom löshoppade så våga prova komb. ganska snart med låga hinder . Där får hästen hjälp med avsprånget oxå.

Lycka till

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 175
Senast: Astrid1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18