Utbildningar.

R

R0NJA

Vet inte om det här hamnar i rätt tråd, nån admin får väl flytta på den annars.

Jo, min stora dröm sedans läänge är att få jobba med unghästar. Helst redan från fölåldern tills inridning och utbildning. Men jag kan inte hitta någon utbildning som jag är kvalificerad för. Jag gick tidigare på naturbruksgymnasie men hoppade av efter ett år då jag helt enkelt inte klarade av att bo 60mil hemifrån pga personliga problem. Men jag har fortfarande kvar samma dröm. Jag har hitills hittat två utbildningar som unghästutbildare, ena är KY-utbildningen på Flyinge och andra är en på Hästsportens Folkhögskola vid Strömsholm. Båda kräver, vad jag vet, erfarenhet tom lägst LA dressyr (då det är dressyr jag är intresserad av), en erfarenhet jag inte har. Jag tränar på LB-LA nivå, men hästen jag rider är 19 år, bara tävlad klubb tom LB och får mer eller mindre panik på nya platser. Ingen tävlingshäst helt enkelt. Pengar att köpa egen häst finns helt enkelt inte och jag bor i en väldigt "hästfattig" kommun så det är svårt att hitta en anna häst att tävla, samt att jag inte vill lämna den jag har ridit nu i 7 år.
Oj, långt inlägg. Men det jag vill komma till är; Finns det något sätt för mig att uppfylla min dröm, trots att oddsen är emot mig?

Sv: Utbildningar.

jag tycker först och främst att du ska se till att gå klart gymnasiet!

Det har jag gjort, tog studenten i juni. Nu läser jag bara upp betyg.

hitta en foderhäst som du kan tävla la på !

jag tycker faktiskt att ska man kunna jobba och rida unghästar så är det minsta man kan begära är att rida en la med godkänt resultat.

kom på en sak till!

du kan ju jobba som hästskötare ett tag,då kan man ju få hjälpa till med unghästar!

gå i praktik för ett år eller 2 hos nån som utbildar unghästar. Dom har oftast 5-6åringar som även ska tävlas mm! Finns massor med stall som söker praktikanter.

Jag har samma problem som dig, är inte behörig till flyinges KY pga av att min häst inte kan hoppa 1.10 så ansökningen duger inte och jag har ingen häst jag kan låna för den ena gången man rider upp för att få 1.10 på ridpappret :S. men nu går jag Ky-ridinstruktörsutbildning och är klar till våren, sen är jag behörig i hoppningen på pappret!

Hoppas du hittar nått stall!

Senast ändrad av en moderator:

Vet inte om det här hamnar i rätt tråd, nån admin får väl flytta på den annars.

Jo, min stora dröm sedans läänge är att få jobba med unghästar. Helst redan från fölåldern tills inridning och utbildning. Men jag kan inte hitta någon utbildning som jag är kvalificerad för. Jag gick tidigare på naturbruksgymnasie men hoppade av efter ett år då jag helt enkelt inte klarade av att bo 60mil hemifrån pga personliga problem. Men jag har fortfarande kvar samma dröm. Jag har hitills hittat två utbildningar som unghästutbildare, ena är KY-utbildningen på Flyinge och andra är en på Hästsportens Folkhögskola vid Strömsholm. Båda kräver, vad jag vet, erfarenhet tom lägst LA dressyr (då det är dressyr jag är intresserad av), en erfarenhet jag inte har. Jag tränar på LB-LA nivå, men hästen jag rider är 19 år, bara tävlad klubb tom LB och får mer eller mindre panik på nya platser. Ingen tävlingshäst helt enkelt. Pengar att köpa egen häst finns helt enkelt inte och jag bor i en väldigt "hästfattig" kommun så det är svårt att hitta en anna häst att tävla, samt att jag inte vill lämna den jag har ridit nu i 7 år.
Oj, långt inlägg. Men det jag vill komma till är; Finns det något sätt för mig att uppfylla min dröm, trots att oddsen är emot mig?

tja
man kan ju tex jobba som stallskötare nånstans.. då får man oftast ta med sin egen häst ändå.

Intressant tråd. Jag vill också jobba med hästar i framtiden, men är mer inriktad på ridlärare. Praktiserar just nu sedan två veckor tillbaka och jag bara älskar det. Har precis börjat rida in tre unghästar! :love:

Men nu finns det ju liksom två vägar att gå för att bli ridlärare. Kommentarer om vad som verkar bäst, egna erfarenheter o.s.v? Skriv gärna PM och berätta! Tack på förhand.

Förvirrad

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 489
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 330
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar