utbildad ridlärare

B

BeastieBabe

finns det lag på att en ridlärare som har lektioner måste vara utbildad ridlärare? eller är det enbart eleverna som kan kräva det?..

Sv: utbildad ridlärare

Det är endast upp till eleverna att avgöra vem de vill bli utbildade av. Många tränare har ingen formell utbildning men kan ändå vara väldigt skickliga pedagoger och ryttare .

Ett tips är ridledarkursen som är under 2 -3 veckor på sommaren kostar runt 12.000:-

Tyvärr, men det borde vara det....tycker jag alltså...

varför?
vilken ridlärare skulle du föredra?

trevlig, samma nivå på det psykiska planet som dig, lär ut bra, pedagogisk, stora tränings och tävlingsmeriter, du själv tycker att det går framåt.

otrevlig, talar i termer och kräver för mkt, blir arg när det inte funkar, du är besviken och nedslagen efter varje lektion, men h*n är ruskigt högt utbildad.

pmm skrev:
Ett tips är ridledarkursen som är under 2 -3 veckor på sommaren kostar runt 12.000:-

Fast inte kan man kalla sig för utbildad ridlärare efter att ha gått "nollan". Den är ju bara ett första litet steg.

Formell utbildning och dito kompetens är viktigt, men kanske faktiskt mest för den yrkesverksamma själv. Med en utbildning på pappret (dipl. ridinstr/ dipl. ridlär e d) har du större möjligheter att ställa krav på lön o dyl.

En Strömsholmsutbildning är självklart både givande för den faktiska kunskapen och kompetensen, såväl som den är, och ska vara, meriterande. Ändå kommer man inte ifrån att det faktiskt finns duktiga instruktörer utan formell kompetens och utbildade instruktörer som, sin titel till trots, inte passar lika väl för jobbet.

Till syvene och sist är det ju dels den som rekryterar personal till en ridskola och även de enskilda eleverna som väljer. Vill du absolut inte rida för en ridlärare som saknar examen, då väljer du bort det, och om du sitter som personalansvarig och ska anställa, då väger du de sökandes meriter mot varandra. Har man en sökande med formell kompetens så är den ju så klart högt prioriterad redan från början, men det kan ju finnas andra faktorer som också spelar in.

BeastieBabe skrev:
varför?

trevlig, samma nivå på det psykiska planet som dig, lär ut bra, pedagogisk, stora tränings och tävlingsmeriter, du själv tycker att det går framåt.
Den här när den har skaffat sej en grundutbildning...

...den andra ...aldrig

Jo det är klart man blir ju bara ridledare, bättre än ingenting och kursen är ju inte speciellt dyr och lång som t.ex hippologen på 3 år och ridlärarutbildnignen på strömsholm som är på 1 år.

Man kan ju alltid börja så och se om man trivs med yrket å sen spara ihop pengar och plugga vidare.

BeastieBabe skrev:
varför?

otrevlig, talar i termer och kräver för mkt, blir arg när det inte funkar, du är besviken och nedslagen efter varje lektion, men h*n är ruskigt högt utbildad.

Intressant inställning att man måste vara otrevlig, opedagogisk och ilsken bara för att man råkar ha en formell utbildning för sitt yrke...

Pansartax skrev:
Intressant inställning att man måste vara otrevlig, opedagogisk och ilsken bara för att man råkar ha en formell utbildning för sitt yrke...

har aldrig sagt att det är en regel, jag bara mixar fördelar med nackdelar för att visa hur det kan se ut..

jag själv t.ex är otroligt intresserad av hästfakta och vill veta så mkt som möjligt, rätt linje för mig borde väl då vara hippologen, men jag hatar tävlingar, att vis aupp mig och vara tvingad till att delat i praktiska moment.. så kört i botten för min del för det finns ingen helteoretisk hästvetarutbildning i sverige mig veterligen.. så jag får vara SJÄLVLÄRD, men utan diplom.. och då får väl folk välja den som inte har så speciellt stort intresse men har ett diplom istället för mig då.. brinnande intresse är halva kunskapen..

Den_Lille skrev:
Den här när den har skaffat sej en grundutbildning...

...den andra ...aldrig

ja att träna och tävla Grand Prix dressyr och dessutom vara ruskigt bra på att förklara är juh bra mkt sämre än någon totalt okänd med grundutbildning.. välj igen?

Vad säger SvRF? Finns det några regler för instuktörerna på ridskola ansluten till SvRF? Jag tycker man läser med jämna mellanrum här på Buke om unga tjejer som håller lektioner utan någon som helst utbildning. Det borde finnas några krav, så inte vem som helst kan undervisa på ridskolor anslutna till SvRF.

/Soapbubble

Det finns åldersrelaterade krav, men jag har nåll koll på om det krävs utbildning. För min del struntar jag i vilken utbildning folk har så länge de kan förmedla något jag har nytta av och med en pedagogik som funkar för mig.

Soapbubble skrev:
Vad säger SvRF? Finns det några regler för instuktörerna på ridskola ansluten till SvRF? Jag tycker man läser med jämna mellanrum här på Buke om unga tjejer som håller lektioner utan någon som helst utbildning. Det borde finnas några krav, så inte vem som helst kan undervisa på ridskolor anslutna till SvRF.

/Soapbubble

Tror inte det finns några regler, det är upp till ridskolan att bestämma vilka som får ha lektioner.
Men för att bli kvalitetsmärkt ridskola finns det krav på utbildning av ridlärarna.

BeastieBabe skrev:
har aldrig sagt att det är en regel, jag bara mixar fördelar med nackdelar för att visa hur det kan se ut..

jag själv t.ex är otroligt intresserad av hästfakta och vill veta så mkt som möjligt, rätt linje för mig borde väl då vara hippologen, men jag hatar tävlingar, att vis aupp mig och vara tvingad till att delat i praktiska moment.. så kört i botten för min del för det finns ingen helteoretisk hästvetarutbildning i sverige mig veterligen.. så jag får vara SJÄLVLÄRD, men utan diplom.. och då får väl folk välja den som inte har så speciellt stort intresse men har ett diplom istället för mig då.. brinnande intresse är halva kunskapen..

Att utbildningarna innehåller praktiska moment såsom egen färdighetsträning i hoppning, dressyr och undervisningsmetodik är troligtvis för att det är ett praktiskt yrke. Det är inte alltid är samma sak att teoretiskt kunna redogöra för hur en ridlektion går till som att praktiskt visa det. För den som inte vill gå en kurs finns ju möjligheten att plugga själv och gå upp för HYN och avlägga Ridinstruktörsexamen, men även där måste man visa sina praktiska färdigheter. Jag vet flera som saknar utbildning men är jätteduktiga på att undervisa. Men det är ju inte det tråden handlar om - vem som är bäst??!?

Lobelia skrev:
Det finns åldersrelaterade krav, men jag har nåll koll på om det krävs utbildning. För min del struntar jag i vilken utbildning folk har så länge de kan förmedla något jag har nytta av och med en pedagogik som funkar för mig.

:bow:
Håller med dig.

Nej, det finns ingen "lag" som reglerar detta.

Däremot, tror jag, att Ridsportförbundet har det kravet på anslutna ridskolor.
Hur det följs vet vi ju alla. :angel:

Hej!

Finns inget "krav" på utbildning, men utan den är det lite svårare att få jobb. Min hopptränare har gått 0-an och inget mer, jobbar nu som ridkolechef och har mängder med lektioner. Hon hjälpte mej med min ej-hoppande häst när de utbildade gett upp för länge sen. Red också för ett utbildad tjej förut, hon hade gått strömsholm och jobbat som ridlärare, men jag gick mer bakåt än framåt med henne, och diverse andra "välutbildade". Jag tror att läraryrket är en naturbegåvning, kan man inte lära ut, spelar utbildning ingen roll./ Lavinia

Pansartax skrev:
Att utbildningarna innehåller praktiska moment såsom egen färdighetsträning i hoppning, dressyr och undervisningsmetodik är troligtvis för att det är ett praktiskt yrke. Det är inte alltid är samma sak att teoretiskt kunna redogöra för hur en ridlektion går till som att praktiskt visa det. För den som inte vill gå en kurs finns ju möjligheten att plugga själv och gå upp för HYN och avlägga Ridinstruktörsexamen, men även där måste man visa sina praktiska färdigheter. Jag vet flera som saknar utbildning men är jätteduktiga på att undervisa. Men det är ju inte det tråden handlar om - vem som är bäst??!?

jo.. vem som är bäst på att undervisa, det är det tråden handlar om..
och visst, jag kan hoppa, vet hur hoppet ser ut och hur man ska göra men aldrig i helvetet att jag tänker träna och tävla en unghäst upp i LA bara för att få betyg och kunna bli ridlärare?

sedan så vet jag inte om alla fattar det men en ridlärare för mig är inte BARA den som tränar elitlaget i dressyr och hoppning utan även den som har hand om nybörjarlektionerna och vanliga motionsgrupper..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter ”Jag har stor respekt för er ridlärare”, sade en förälder på ridskolan. ”Nu har jag suttit på läktaren och sett min dotter rida...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästskötare med inriktning ridning utbildas på Nordvik. Möjligheten finns att studera vidare till ridlärare eller hippolog. En del...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 043
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama