B
BeastieBabe
finns det lag på att en ridlärare som har lektioner måste vara utbildad ridlärare? eller är det enbart eleverna som kan kräva det?..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
pmm skrev:Ett tips är ridledarkursen som är under 2 -3 veckor på sommaren kostar runt 12.000:-
Den här när den har skaffat sej en grundutbildning...BeastieBabe skrev:varför?
vilken ridlärare skulle du föredra?
trevlig, samma nivå på det psykiska planet som dig, lär ut bra, pedagogisk, stora tränings och tävlingsmeriter, du själv tycker att det går framåt.
BeastieBabe skrev:varför?
vilken ridlärare skulle du föredra?
trevlig, samma nivå på det psykiska planet som dig, lär ut bra, pedagogisk, stora tränings och tävlingsmeriter, du själv tycker att det går framåt.
otrevlig, talar i termer och kräver för mkt, blir arg när det inte funkar, du är besviken och nedslagen efter varje lektion, men h*n är ruskigt högt utbildad.
Pansartax skrev:Intressant inställning att man måste vara otrevlig, opedagogisk och ilsken bara för att man råkar ha en formell utbildning för sitt yrke...
Den_Lille skrev:Den här när den har skaffat sej en grundutbildning...
...den andra ...aldrig
Soapbubble skrev:Vad säger SvRF? Finns det några regler för instuktörerna på ridskola ansluten till SvRF? Jag tycker man läser med jämna mellanrum här på Buke om unga tjejer som håller lektioner utan någon som helst utbildning. Det borde finnas några krav, så inte vem som helst kan undervisa på ridskolor anslutna till SvRF.
/Soapbubble
BeastieBabe skrev:har aldrig sagt att det är en regel, jag bara mixar fördelar med nackdelar för att visa hur det kan se ut..
jag själv t.ex är otroligt intresserad av hästfakta och vill veta så mkt som möjligt, rätt linje för mig borde väl då vara hippologen, men jag hatar tävlingar, att vis aupp mig och vara tvingad till att delat i praktiska moment.. så kört i botten för min del för det finns ingen helteoretisk hästvetarutbildning i sverige mig veterligen.. så jag får vara SJÄLVLÄRD, men utan diplom.. och då får väl folk välja den som inte har så speciellt stort intresse men har ett diplom istället för mig då.. brinnande intresse är halva kunskapen..
Lobelia skrev:Det finns åldersrelaterade krav, men jag har nåll koll på om det krävs utbildning. För min del struntar jag i vilken utbildning folk har så länge de kan förmedla något jag har nytta av och med en pedagogik som funkar för mig.
Pansartax skrev:Att utbildningarna innehåller praktiska moment såsom egen färdighetsträning i hoppning, dressyr och undervisningsmetodik är troligtvis för att det är ett praktiskt yrke. Det är inte alltid är samma sak att teoretiskt kunna redogöra för hur en ridlektion går till som att praktiskt visa det. För den som inte vill gå en kurs finns ju möjligheten att plugga själv och gå upp för HYN och avlägga Ridinstruktörsexamen, men även där måste man visa sina praktiska färdigheter. Jag vet flera som saknar utbildning men är jätteduktiga på att undervisa. Men det är ju inte det tråden handlar om - vem som är bäst??!?