utbildad ridlärare

Sv: utbildad ridlärare

Lobelia skrev:
Det finns åldersrelaterade krav, men jag har nåll koll på om det krävs utbildning. För min del struntar jag i vilken utbildning folk har så länge de kan förmedla något jag har nytta av och med en pedagogik som funkar för mig.

håller med helt och hållet.. det var faktiskt detta som jag ville komma fram till.. :)

Vi har alla olika begåvningar, och den som har naturlig fallenhet för att förmedla kunskap och som kan sitt ämne är den bästa ridläraren (men smaken är olika). Har man sedan dessutom utbildning och erfarenhet så gör det inte saken sämre.

Vissa har noll talang att undervisa och då hjälper inte den bästa utbildningen i värden, de kommer aldrig att bli framgångsrika.

BeastieBabe skrev:
jo.. vem som är bäst på att undervisa, det är det tråden handlar om..

BeastieBabe skrev:
jo.. vem som är bäst på att undervisa, det är det tråden handlar om..
och visst, jag kan hoppa, vet hur hoppet ser ut och hur man ska göra men aldrig i helvetet att jag tänker träna och tävla en unghäst upp i LA bara för att få betyg och kunna bli ridlärare?

sedan så vet jag inte om alla fattar det men en ridlärare för mig är inte BARA den som tränar elitlaget i dressyr och hoppning utan även den som har hand om nybörjarlektionerna och vanliga motionsgrupper..

Då har jag visst missuppfattat... Jag trodde frågan gällde om det är krav på utbildad personal på ridskolor.

Men jag har svårt att förstå varför det skulle vara en nackdel att rida för någon som är har någon form av utbildning. Jag håller med om att det absolut inte bara är en eventuell utbildning som avgör vem som är en bra ridlärare eller ej, men man kan ju också se det som att den som verkligen är intresserad och vill satsa på ridläraryrket eventuellt också är intresserad av att skaffa sig någon form av utbildning, att det skulle vara väldigt roligt att utbilda sig och lära sig mer om det man brinner för.

Sedan förstod jag inte det där med att tävla en unghäst i LA, är det ett antagningskrav för någon utbildning eller vad är det?

Jo, med att vara ridlärare menar jag också just att vara ridlärare - inte tränare. Alltså att jobba på ridskola och undervisa de grupper som finns där.

Pansartax skrev:
Då har jag visst missuppfattat... Jag trodde frågan gällde om det är krav på utbildad personal på ridskolor.

Men jag har svårt att förstå varför det skulle vara en nackdel att rida för någon som är har någon form av utbildning. Jag håller med om att det absolut inte bara är en eventuell utbildning som avgör vem som är en bra ridlärare eller ej, men man kan ju också se det som att den som verkligen är intresserad och vill satsa på ridläraryrket eventuellt också är intresserad av att skaffa sig någon form av utbildning, att det skulle vara väldigt roligt att utbilda sig och lära sig mer om det man brinner för.

Sedan förstod jag inte det där med att tävla en unghäst i LA, är det ett antagningskrav för någon utbildning eller vad är det?

Jo, med att vara ridlärare menar jag också just att vara ridlärare - inte tränare. Alltså att jobba på ridskola och undervisa de grupper som finns där.

såsom jag uppfattat Hippologen-ridlärar/stallchefsutbildning så MÅSTE man ha klara färdigheter inom ridning och vilja komma ut och tävla..
jag kan gärna sitta å harva runt i 4 timmar med att göra den perfekta bakdelsvändningen men jag har ingen lust att åka ut å tävla eller hoppa för höga hinder(för min smak).. jag vill lära mig teorin, sjukdomslära, skoning, utrustning, foderlära, HUR man teoretiskt sett gör en rörelse/hoppar ett hinder/gör en hoppövning.. men jag vill inte ha kravet på den praktiska delen av utbildningen på mig..

ja diskussionen gällde huruvida personalen på en ridskola bör vara utbildad.. jag ser hellre till god pedagogik och samspel med eleverna än ren och rå kunskap när man utser en ridlärare till en nybörjargrupp eller en grupp med folk som rider för motionens och sällskapets skull..
jag vet många ponnyryttare som ratat en ridskola med en högt utbildad hopptränare för att ponnyryttarna tycker sig bli överkörda av tränaren då de inte talar riktigt samma språk.. de väljer hellre en mindre utbildad ridlärare och lär sig mer av henne samtidigt som de har kul på lektionerna och samtidigt får väldigt fina band och verkligen litar på sin ridlärare som hänger med på tävlingarna..

Tränarutbildningen är nog mer inriktad på enbart "tävlings-träning" än ridlärarutbildningarna som täcker ett större område. Pedagogik, undervisningsmetodik, barns utveckling mm. ("att få det fina samspelet med eleverna och göra lektionerna roliga") ingår i tex. hippologutbildningen.

Jag hävdar fortfarande att jag inte ser det som en nackel att lämna sitt barn till en utbildad ridlärare och fortfarande att det inte är en naturlag att varje enskild utbildad är bättre än varje enskild outbildad.

nej självklart är det inte en nackdel att en ridlärare är ordentligt utbildad.. men jag ser hellre till att han/hon komemr överens med barnen.. oavsett utbildning.. :)

vart finns dom utbildningarna och är det något lägre intagningskrav än 2.0 som gäller?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter ”Jag har stor respekt för er ridlärare”, sade en förälder på ridskolan. ”Nu har jag suttit på läktaren och sett min dotter rida...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästskötare med inriktning ridning utbildas på Nordvik. Möjligheten finns att studera vidare till ridlärare eller hippolog. En del...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 043
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama