Utbilda sig inom häst, hur och vad?

MissFideli

Trådstartare
Finns det kortare eller åtminstone hästutbildningar som inte är på heltid? Som man kan kombinera med ett heltidsjobb? Och som man har användning av? Kanske som extra inkomst, men mest viktigt nått som kan utbilda mig som hästmänniska.

Har inte möjlighet att ta med egen häst, så ridning och tömkörning och så är tyvärr inte aktuellt. Även om jag verkligen skulle vilja lära mig det sista.
Däremot har jag nog tillgång till att träna på häst i stallet.

Senast ändrad:
Sv: Utbilda sig inom häst, hur och vad?

Hästmassör kanske? Brukar vara deltid på distans/halvdistans. Nackdelen är väl att det känns som lite överflöd på hästmassörer om man inte är väldigt duktig på att marknadsföra sig och bor bra till för att skaffa kunder, och det brukar kosta pengar att gå kurserna.
Kommer inte på några fler relativt korta utbildningar men är själv sugen på att höra! ;)
Känns nästan som en utopi för bra utbildningar brukar och bör ju oftast vara långa, om man inte går på helgkurser och dylikt som mer är tänkt för hemmabruk eller höja kunskapen för de som redan arbetar med häst.

Annars beror det nog på vad man tänkt sig, google är vår vän! Finns ju inom massvis med olika områden beroende på vad man tycker är intressant eller bra för det man senare vill pyssla med. Är du intresserad av att träna hästar, coacha ryttare, behandla hästar eller på annat sätt jobba med hästhälsa, intresserad av sadelutprovning, tänder, hovar, näringslära, pedagogik, osv? Finns ju hur mycket som helst men det är ju en fördel om man finner det användbart eller intressant, särskilt som det kan bli en bit att åka och kosta en slant!

Som sagt så ska det gå att kombinera med ett heltidsjobb, så jag kan inte åka på kurser som är några veckor på heltid. Sadelutprovning är absolut intressant, coacha ryttare är inte intressant, inte heller hästar då jag inte har dom kunskaperna att grunda en sån utbildning på. Hovar, vad finns det att lära sig mer där än hovslagare? Tänder är väl inget vem som helst får pyssla med heller?

Linköpings universitet har en fristående kurs som heter Hästens Sinnen och Beteende. Nu har den redan börjat för den här terminen och det finns säkert redan reserver som står på tur, men det kan ju vara något att söka till nästa år.

SLU kommer inte ha några enstaka kurser på ett tag tyvärr då det är nedskärningar :(

Tråkigt! :/

MissFideli: Kunskap är ju alltid bra om man ska jobba inom häst, ibland även om man inte ska jobba med exakt det (vilket man ju inte kommer göra heller efter en helgkurs), jag trodde det var lite sånt du kanske var ute efter. Med det sagt så är det väl inte konstigt att det finns kurser om hovar och tänder även om man inte ska jobba med just det.
Ex. hur bett påverkar hästens mun och "allmänbildning" om tänder, är ju nyttigt för att inte råka skada hästmunnen pga okunskap eller missa att det finns problem i munnen så man kan ta hästen till tandläkare/veterinär i tid. Något jag tycker de flesta som jobbar professionellt med hästar ska ha lite koll på, liksom allmänkunskap om det mesta som hör till ämnet "häst".

Angående hovar så kan man säkert antingen hitta allmänkunskap om hovar i ungefär samma syfte, man bör ju egentligen som hästägare vara påläst om hovar också för att kunna sköta hovarna på ett bra sätt och ha lite mer förståelse för vad hovslagarna gör. Sen finns det ju ibland tappskokurser för att få kompetens att slå på tappskor - guld värt för alla som pysslar med hästar. :)

Tror första steget är att klura ut vad just DU skulle vara intresserad av att lära dig som kan ge DIG något även om det bara är korta helgkurser, kanske fundera om du har ett långsiktigt mål/en dröm som du vill börja lägga förutsättningar till så man har lite mer av en plan.

Jaha, du menar så. Jag visste faktiskt inte att det fanns sådana kurser. Får kolla det. Jag är som sagt inte ute efter att jobba med hästar på heltid, men vill ha lite extra kunskaper för att kunna hjälpa andra vid behov och kanske kunna ta in nån extra inkomst på. Har funderat på massage och det vore kul! Men jag har för mig att den är dyr och jag tror inte det för mig är möjligt att "jobba igen" den kostnaden. Men det finns kvar som intressant! Tappskokompetens fick jag på gymnasiet, men det är många år sen och jag anser den "förverkad" (vitsigt ord i sammanhanget :p) så att säga, eftersom jag inte slagit på en enda tappsko sen dess. Tror faktiskt inte att jag skulle ha nån nytta av det så som det är nu heller, vi har en i stallet som kan.
Annars vill jag lära mig allt!!

Fast ärligt talat skulle jag tycka det var oseriöst att gå en helgkurs och sen ta på sig jobb inom det. :crazy:
Däremot finns det distansutbildningar som innebär många träffar under många helger - men inget jag skulle rekommendera om man samtidigt jobbar heltid och inte är villig att ta semester för att åka på kurser då och då för man får ju räkna med ev. restid och att det kanske inte alltid är just lördag-söndag, sen ska man hinna plugga på/ev. praktisera emellan träffarna också.

Vill man ha något lättsamt extraknäck kanske det skulle vara bättre att ta vara på sånt man är bra på, sy ridkläder t ex om man är duktig på att sy. (eller gå helgkurser/studiecirkel inom det kanske? ;) )

*kl

Tanken har slagit mig också att gå nån utbildning och sedan mest kunna det för sin egen skull. Jobba heltid och försöka försörja sig inom hästnäringen känns inte som min melodi, jag skulle mest vilja lära mig för mitt eget intresses skull samt att slippa anlita massör och ET för jämnan utan kunna göra lite själv. Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag gärna utbildat mig till ET, men jag har inte dom förutsättningarna idag att ta studielån för ett par år för att läsa till ET då jag redan har en rätt ny yrkesutbildning och välbetalt jobb inom det...

Är nog alltid dilemmat när det gäller såna utbildningar, att dom kräver lite väl mycket tid/jobb/pengar för att ha för sin egen skull och inte satsa på sen. Om man pratar utbildning alltså och inte bara en demonstration eller väldigt basic-kurs för hemmabruk.
Faktiskt, skulle jag rekommendera att läsa på och titta på instruktionsvideos istället om t ex massage/stretching, helgkurs är iofs också bra men jag tror nog man kan lära sig lika bra av att titta på bra instruktionsvideos, dom kan man titta på många gånger och hinna prova lite itaget emellan. :) Sen får man såklart vara lite ödmjuk och inse sina begränsningar, men ju mer man tränar desto bättre blir man.

Förresten, vet ni/du hur det är nu? Får man ta studielån/-bidrag numera om man går ET-utbildningen? Räknas den som KY?

Nu har jag själv gått en hästmassörutbildning och kan ju fixa till det mesta själv på egen häst om jag hade någon. Men jag skulle aldrig anlita någon som lärt sig massera genom instruktionsvideor. Kanske kan vara bra för lite hemmabruk, men jag skulle aldrig be någon massera min häst om han/hon bara sett instruktionsvideor. Där tycker jag faktiskt man får kosta på sig en utbildning.

Fast det var ju det jag menade, om man ska ha det endast för hemmabruk som i inlägget jag svarade på. Vs. att gå någon enstaka helgkurs, det har man ändå glömt igen snabbt om man inte kompletterar med böcker och övning.
Om man ska gå en riktig utbildning skulle jag personligen inte kunna motivera tidsåtgången och kostnaden till att använda bara för hemmabruk eller för att det är "roligt att kunna", tar ju nog så lång tid att spara ihop såna kostnader om man jobbar med det eftersom det kan ta nog så lång tid att komma igång och börja tjäna några pengar att tala om (säkert mycket utifrån tillgång/efterfrågan där man ska hålla till).

Jag fastnade väl för det du skrev om instruktionsvideor och läste väl kanske inte så noga det första du skrev. Ska man bara ha det för hemmabruk för att kunn mjuka upp sin egen häst och kunna ta bort lite spänningar, ja då kan man ju kanske kolla instruktionsvideor och gå nån helgkurs. Men TS ville väl kunna hjälpa andra lite också? Och då räcker ju inte det. Om det inte är folk TS känner.

TS ja, men det var inte TS jag svarade i det inlägget. :)
TS ville ju inte pyssla med behandlingar/massage.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 853
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 902
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar