Utbilda häst

riverdance

Trådstartare
Vad tycker du att man ska kräva när man lämnar ut sin häst/ponny till ett stall på in/tillridning/utbildning? Finns många på marknaden men tvekar inför valet. Erfarenheter?

Sv: Utbilda häst

Det beror ju på hur "rå" hästen är och hur länge man kan tänka sig lämna bort hästen...

I grova drag, som man KAN tänka. Jag säger inte att det ska vara så här, men det KAN se ut så. 8 går nog lite för fort fram :p. Men jag orkade inte tänka längre.

1. Endast tömkörd och longerad
2. 1 + hängd på och ev. sutten på i skritt med ledare
3. 2 + riden i skritt och trav på raka spår och stora volter, samt riden ut med sällskap och med ledare
4. 3 + riden ut i skritt med sällskap utan ledare
5. 4 + samt riden ut i alla gångarter
6. 5 + lite sidvärts och framdelsvändningar, travhoppning
7. 6 + sidvärts, ryggning, utveckling av hoppning
8. 7 + skolor, förvänd galopp, enkla byten, bakdelsvändning

osv...

Lånar föregåendes tabell tyckte den var bra :)

1. Endast tömkörd och longerad
2. hängd på och ev. sutten på i skritt med ledare
3. riden i skritt och trav på raka spår och stora volter, samt riden ut med sällskap och med ledare
4. riden ut i skritt med sällskap utan ledare
5. samt riden ut i alla gångarter
6. lite sidvärts och framdelsvändningar, travhoppning
7. sidvärts, ryggning, utveckling av hoppning
8. skolor, förvänd galopp, enkla byten, bakdelsvändning

Jag skulle säga om du lämna en häst som är sadelvan redan innan så bör man om det inte är något special fall hinna till punkt 3 ev.4 på en månad.
Och på en månad till bör man hinna punkt 5 ev.6.

Men det är ju bara hur det brukar förlöpa, kan alltid hända en massa saker på vägen.

/Camilla

frågan är väl vad du själv vill få tillbaka? Vad är dina förväntningar? Sedan sätta sig ned och ringa runt och se vilka som kan erbjuda det du vill...

Sedan vill jag bara säga att du bör ju själv träna och ta lektioner under tiden -hellst på din egen häst- så du matchar hästen du får tillbaka.

Hästar antingen sjunker eller höjer sig till sin ryttares nivå och detta går ganska fort.

Jag har min häst på utbildning/tillridning just nu och idag har hon stått där i 3 veckor. Jag hade fått höra att det skulle vara bra där och hittills tycker jag att det varit positivt. Anledningen till varför jag ville pröva och lämna i väg henne var för att jag kört fast i ridningen och kom in i en ond cirkel vilket gjort det jobbigt sista månaderna både för mig och hästen. Jag har känt att motivationen kärvat lite till och från och jag och hästen som jag ändå haft i 3½ år och kommit med en bit på vägen utbildningsmässigt kom in i en ond cirkel. Det kan också ha påverkats av att jag inte haft möjlighet att rida henne kontinuerligt för instruktör sista månaderna vilket jag alltid gjort innan senaste 2 åren var 14:e dag.

När hon åkte iväg har hon mest skrittas och travast ca 2 veckor innan och innan dess ridits ganska sparsamt under sommaren. Men jag ville att hon skulle få jobba en del galopparbete framför allt för det behövdes. Jag har skitsvårt för och få till ett bra galopparbete själv på henne eller framför allt så har jag svårt att sitta till bra fattningar på henne, och det var därför jag kände att det behövde läggas ner mer tid på det arbetet.

Nu har jag varit och ridit henne en gång i veckan och ska åka och rida på lördag igen. Hittills har detta varit jätte positivt för både mig och henne tror jag. Känns som om vi med den hjälpen vi fått börjar "hitta tillbaka" igen. Har svårt och tänka mig att sälja henne och hon är egentligen en väldigt arbetsvillig och positiv häst om man hittar rätt med henne.

Upplägget i mitt fall har funkat jättebra och jag är jättenöjd. Har ju själv kunnat komma med önskemål om vad jag tycker som ha behövts träna lite extra på och hon har t.ex. fått hoppa lite grann också vilket hon tycker är jättekul... :)

Och nu får hon komma hem i nästa vecka och då ska jag försöka börja rida henne ordentligt.

Hon som jag har min häst hos tar 4000 kr + moms i månaden och jag tycker att det är helt okej. I mitt fall blir det ju en intensivare period och min häst får vila någon dag när hon kommer hem i stället. Men hon är 7 år, det blir ju lite skillnad om det är inridning eller tillridning från grunden och vad man vill ha ut utav det

Hej!

Man kan följa tabeller och ev mål men det man ska utgå är hästens psykologiska och fysiska nivå att verkligen vara kapabel att få in all information utan stress/konstigheter. Visst ska man kräva att det går frammåt men det är djur man jobbar med och vissa saker kan går över en dag och andra kan ta 1år även för de skickligaste ryttarna. Be inridaren/tillridaren komma och provrida/arbeta med hästen så den kan ge ett ungerfärligt förslag på hur många månader som kan tänkas behöva för att uppnå det du önskar, men som sagt det är djur.. =)

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 046
Senast: Bowman
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
317
Senast: Jeps
·
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: animalasia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Krångla inte till hanteringen – och hoppa inte på alla nya trender! Träna i stället hästen på det du vill att den ska kunna – och lär...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31