Utbilda gammal häst?

F

faksen

Hur gammal kan en häst vara när man börja utbilda den? vi har en 18årig bruksnordis i stallet som är mycket riden men kan ingenting. Han är jättetung i handen och jobbig att rida när han inte flyttar undan för skänkeln m.m
någon som har några tips på hur man ska göra för att få honom att inte hänga i bettet och lära honom att flytta undan för skänkeln. Kanske ska tillägga att han inte har någon framåtbjudning överhuvudtaget vilken gör det ännu jobbigare!

Sv: Utbilda gammal häst?

Alltså, jag har ju oxå en bruksis :) Idag så har jag jobbat honom från marken, och det funkar otroligt bra! Har bara ägt honom i 6 månader ungefär och har nästan inte kunnat rida honom ngt då han kom till mig pga att förra ägaren skodde och verkade själv till det resultat att hovarna såg förskräckliga ut och ja han hade ju då lamellröta. Så vi har inte kunnat sko honom och han är väldigt ömfotad så jag har helt enkelt inte kunnat rida honom förrens nu då rötan är borta och han kan ha skor igen :rofl:

Men han lyssnar ganska ok när man sitter på ryggen så jag jobbar från marken nu för att få mer kontakt på detta vis innan jag tänkte fortsätta på ryggen.

Tilläggas bör att han är 10 år och både inriden och körd, men han har en egen vilja när man ska rida honom så det gäller att vara bestämd!

Det går nog i viss mån, men en såpass gammal häst har begränsad möjlighet att sätta nya muskler å sånt där, så till någon högre nivå tror jag inte du ska sikta. Men grundläggande övningar borde du kunna jobba på. Med hjälp av nån som kan.

nä vi hade inte tänkt oss några avancerade övningar med honom, men det är ju så mycket roligar eom man har en häst som kan galoppskänkel m.m och som man kan rida utan att få kramp i armarna

Jag kan varken förstå er som säger att det inte skulle gå att omskola en gammal häst, eller hur ni kan säga att det är svårt att sätta muskler.
Hade hästen i fråga bara stått i box och inte haft en muskel i hela kroppen, då hade det kanske tagit tid, men det hade inte varit omöjligt!
Jag har själv stor erfarenhet av att omskola äldre hästar(flera) och har ännu inte blivit besviken eller misslyckats.
Det går alldeles ypperligt bra att omskola en äldre häst och hästen i fråga tycker om omväxling. Det kan ta längre tid för en äldre häst att sätta större muskelmassa, men inte heller det är omöjligt.
Alla hästar borde få testa på olika aktiviteter under hela livet, även äldre.
Jag talar med en häst som var 25 i min tanke!!!!!!!!

Jag skolade om en gammal timmerdragare till western när hon var 17 år. Jag fick även hem henne vid 13 års ålder för tillkörning och då jobbade vi dressyr varierat med körningen. Hon fick tränare som RÅ och AJ att öppet berömma hästen.

Sen hjälpte jag en bekant att skola om en annan timmerdragare som då var 18 år och han tävlade aktivt upp till C-klass tills han var 23 men är nu tyvärr borta p.g.a. hovproblem.

Alla hästar kan skolas om och har man inte erfarenheten själv så söker man stöd hos någon bra tränare. Åldern är inget hinder, tvärtom så kan en gammal häst livas upp genom nya uppdrag.
:cool:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 388
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka