Utåt tåade hästar!

J

Jennifer80

År det en mycket dålig egenskap? Kan de lättare få förslitningar en andra? Min pålle är lite utåttåad i bak, kan det vara dålig?

Sv: Utåt tåade hästar!

Jag har aldrig märk av att detta ska vara något problem, de går lite kobent förvisso ;)
En kompis till mig brukade fila försiktigt med en hovrasp när hovarna började dra iväg åt 'fel' håll och så småningom blev det bättre och bättre eftersom hästen fick hjälp att gå rakt.
Sen vet jag hovslagare som tar lite mer på den sidan det sticker iväg på, för de växer i fatt mer jämt sen.
Jag tror jag är med på vad du menar, annars så ignonerar mitt inlägg :D

Jag har aldrig märk av att detta ska vara något problem, de går lite kobent förvisso ;)
En kompis till mig brukade fila försiktigt med en hovrasp när hovarna började dra iväg åt 'fel' håll och så småningom blev det bättre och bättre eftersom hästen fick hjälp att gå rakt.
Sen vet jag hovslagare som tar lite mer på den sidan det sticker iväg på, för de växer i fatt mer jämt sen.
Jag tror jag är med på vad du menar, annars så ignonerar mitt inlägg :D

jo han går typ kobent, Ser lite ut som X kan man väl säga:crazy:

Hej!
Det finns så himla måga sätt för en häst att vara uttåad på så det är omöjligt att ge klara besked via ett forum på nätet.
Är hästen "kohasig" så är ju hela benet liksom utåtvridet. Då pekar helt klart tåspetsen utåt men det måste den ju oftast göra till det benet. Är den däremot rak upptill men vinklar ut tån genom en vridning i skenan eller någon led nedåt till så måste man ta hänsyn till detta. Det går INTE att korrigera detta på en häst som är äldre än några månader. Möjligen kan man kompensera det på olika sätt. Är det däremot bara så att hoven slits lite ojämt i tådelen så kan man eventuellt raspa det tillrätta, men inte om man riskerar att få fel vinklar i tåaxeln.

Jag tycker du ska k0ntakta och/eller fråga någon hovkunnig som sett din häst i verkligheten.

MVH // Pinge

Är den född så?
Ibland kan hästar med svaga muskler i bakkärran vara lite tåvida bak, men det brukar räta till sig när musklerna utvecklas.
Fast det var kanske inte det du menade?

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
646
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur