Utåt-tåad bak och sliter skorna på insidan? Någon hovslagare här???

nyaste

Trådstartare
En av mina hästar sliter sina bakskor på insidan, och rätt rejält också. Jag har ganska nyligen köpt den här hästen och det är första paret skor han har haft på sig så jag har inte märkt detta förrän nu. Är han då utåt-tåad bak, eftersom skorna slits på insidan? Eller hur hänger detta ihop?
Har tidigare aldrig varit med om en häst som har slitit sina skor på insidan baktill :o
Någon hovslagare här inne som kan förklara det här för mig? Vad skulle ni rekommendera till en sådan häst? Något särskilt sätt att sko eller liknande? Han är 14 år gammal, så han är ingen "unghäst" längre på det viset. Hovslagaren kommer och ska sko om honom om ca 2 veckor, och jag kommer naturligtvis att diskutera det här med honom, men vill få lite "kött på benen" angående det här, och få lite tips.

Sv: Utåt-tåad bak och sliter skorna på insidan? Någon hovslagare här???

det intressanta med hovslagaryrket är att det inte finns några direkta sanningar, utan det kan finnas flera orsaker till samma problem och flera problem med samma orsak. Och dessutom flera olika sätt att korrigera.
Med detta vill jag säga att man inte kan säga rakt av varför din höst nöter skorna som han gör - det kan vara allt från att ha belastar sina ben ojämnt (väldigt vanligt, i någon omfattning) till att en klantig hovslagare hos förra ägaren har skott den galet. Och, som sagt, allt däremellan.

Mn behöver se hästen i verkligheten, både stilla och i rörelse, för att kunna avgöra vad problemet är och om det ens är något problem

Så är det ju absolut, att alla hovslagare tänker olika. Min ena sliter ju bakskor så galet mycket pga att hon skruvar bak +att hon sliter snett. . Hans åsikt i det är att hon inte ska korrigeras för att det skulle skapa slitage i lederna i benen. Jag köper hans argument och jag har hört mig för och det finns flera som är av den åsikten. Sen har jag hört det motsatta också, bla här på Buke där man förfasat sig och tycker att hon på något vis skulle korrigeras. Så helt klart är åsikterna många och väldigt skiftande.

Hovslagerens uppgift är att göra hästen brukbar.
Vissa korragering kan förakomma för att undvika skada....stryckning, trämpning mm.

Skruvning är inget man kan korragera, hästen är så.
Ett sko med double tå kapper är att rekomendera....men det är för din hovslager att avgöra

Ska bli intressant att se om du får några fler kloka svar :) ...jag själv har en som biljarderar kraftigt fram med skor på, slår in skorna på insidan så dom förvrids och lägger sig över strålen. Utan skor biljarderar hon väldigt måttligt och sliter inte hoven snett på nåt vis...Tack och lov kan hon gå barfota ;)

Tack för era kommentarer och tankar! Joo, det är svårt att säga vad man ska göra osv, utan att ha sett hästen. Men tänkte om det var någon som hade några tankar kring detta. Själv har jag inte träffat på en häst tidigare som sliter sina skor som denne gör.

jag själv har en som biljarderar kraftigt fram med skor på, slår in skorna på insidan så dom förvrids och lägger sig över strålen.

Det är just så dessa skor ser ut också, fast bak. De är intrykta på insidorna och även slitna så det är nästan ingenting kvar av skon just där. Resterande del av skorna är i hur bra skick som helst.

Ska bli intressant att se om du får några svar. Har själv haft en varmblodstravare som gjorde lika med bak men det försvann när jag fick ordning på kroppen hans ;)

Jag hade en unghäst som skruvade bakhovarna när han gick, som en hjälp fick han ett litet extra utlägg på bakskorna i ytterkant. Efter ett par skoperioder var problemet borta.

Hmm, lite uttläg och något förlängd yttra träktärm så att foten vrida sig rak och landa plan utan att skruva vid mark träff?.....kan gå...

Liknande trådar

Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 051
Senast: Boj
·
Hästvård Jaha, då var det dags igen. :cry: Min häst har dassig hovkvalitet och har haft problem med tappskor förut. Nu har jag en ny...
2
Svar
23
· Visningar
3 209
C
Hästvård Kan bli långt.. Jag har en stor pålle på ca 170cm, halvblod-ardenner korsning. Han har väldigt dålig hovkvalitet fram. Köpte...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: chanell_86
·
Z
Hästvård Hej! Är egentligen barfota-nisse, dvs jag föredrar barfota framför att sko. Men, jag har ju insett att det inte fungerar till alla...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 359
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka