Lite off topic och väldigt långt, men hoppas att det är ok, TS..
Men jag förstår inte att folk blir så fanatiska när det gäller barfotahästar. Visst, jag gillar verkligen hela grejen med att det ska vara naturligt, och argumenten. För många hästar är det säkert jättebra om dom har bra hovkvalité osv.
MEN, jag köper ärligt talat inte att
alla hästar skulle kunna gå barfota.
Om det tar över ett år för hästen att bli såpass "härdad" så förstår jag inte hur någon kan tycka att det är värt det. Man kanske skulle fråga sig varför?
Det vi gör med hästarna är inte naturligt, inte det minsta. Det vi gör när vi skor dom är praktiskt taget att skydda dom från oss själva.
Och om vi nu säger att man köper en häst och tar av skorna, och det tar ett år.. Varför? Tänk vad man hade kunnat gjort på den tiden. Visst, ridning är inte allt, det förstår jag att alla inte är i behov av att rida, utan bara har hästen som en bästa vän vilket är bra, men ska den gå i hagen och stappla runt och ha ont då? Och få spänningar.. Är det värt det?
Och när det gäller täcket.. Samma ska här. Har man ett fullblod så kan man ju inte ta för givet att dom ska klara vintern här i sverige, dom är skapta att leva i ett varmt klimat, att dom bor här är helt onaturligt. Så, det man gör när man lägger på ett täcke är helt enkelt att skydda dom från något helt onaturligt som vi har satt dom in i.
Jag tycker också att det är jättebra, och kanske det allra bästa egentligen, om man har en häst som har alla föutsättningar för att gå utan täcke och skor, på lösdrift och leva som en vildhäst. Men om det är hästen med stort H, och den tyvärr har dålig hovkvalitét och är rätt så frusen av sig, varför ska man då äventyra hästens välbefinnande bara för att man vill att den ska ha det så (o)naturligt som möjligt, eller välja en annan häst? Jag har då aldrig sett en häst
fara illa av att gå skodd, ha täcke på vintern, eller flugtäcke på sommaren. Sedan finns det ju människor som blir prylfixerade, och överdriver utrustning och täcken, och det är ju inte heller bra.
Det gäller att inse att alla hästar är olika, och har olika behov. Och aldrig bli så upprymd över detta "naturliga" att det går för långt, jag har sett många exempel av det.
Något jag tycker är viktigt när det gäller hästar är alltså att man
alltid frågar sig
varför, innan man gör något.
Lycka till med hästköpet!