utan täcke och utan skor..

I

isabellus

Hej! Jag är på G att köpa häst. Vill gärna ha den på lösfrift, o så naturligt som möjligt. Jag skulle vilja höra om era erfarenheter när det gäller detta kombinerat med ridning.. använder ni boots? rider ni när hästen ser ut som en björn (för att pälsen är så tjock)? vad gör ni när det är svettig efter ridning?

Sv: utan täcke och utan skor..

Jag har haft hästar på det viset, lösdrift, oklippta och utan skor. Jag lade dock på täcke efter ridning om hästen var svettig. Ett utetäcke som andas ordentligt som jag sedan tog av när hästen var torr igen. Använde inte boots då mina två hästar hade så bra hovar att det inte behövdes, red mest i skogen och på ängar, inte så mycket på vägar.

Lösdriftshästar bör ha tillgång till grovfoder hela tiden, har de bara det så brukar det funka fint. Bra hagar är också ett måste, en liten hage som bara är lervälling på höst/vinter/vår är inget bra för någon häst.

Skall det vara så naturligt som möjligt får du anpassa ditt bruk av hästen efter årstidsväxlingarna också; blir hästen svettig behöver den endera täcke eller klippning t ex - eller lindrigare ridning.

Hur hästen klarar att gå oskodd beror mycket på hästens hovkvalité och inte minst vilket underlag ni har.

Står mycket bra här, som man måste veta:
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_7.pdf

Min sköthäst gick ute hela vintern oklippt och utan skor. Han vandes att gå barfota för två år sedan och i början var han lite känslig för grus och fick gå i vägkanten, men nu har han bra hovar. Använder inga boots.

I vintras när vi inte hade minus mer än någon enstaka gång så svampa vi av honom lite grann, så länge vädret tillät. Om det var kallt fick han stå inne med svett täck ett tag tills han torkat. Har tillgång till en box åt honom.

Annars brukar vi försöka anpassa ridningen lite. Om de är för svettiga så hjälper knappt svettäcke, iaf inte på någon timma. Så om det är kallt brukat vi rida lite lugnare och kanske inte så långt.
Men vi rider även när de ser ut som björnar.:p

min häst går på lösdrift och är utan skor och utan täcke, året runt. På vintern när han har mycket päls anpassar jag ridningen så att han inte blir svettig eftersom om man lägger täcke på en häst som går på lösdrift så "trycks pälsen ner" och hästen fryser fortare. Så personligen skulle jag aldrig lägga täcke på min häst men det är ju upp till var och en..
Barfota ridning är inge problem. (beror ju lite på hovkvalitén)
Men tänk på att om hästen gått med skor förut tar det upp till ett år fören hela hovväggen har bytts ut och blivit hållbar och hästen tål då mycket mer. Fram tills dess kan hästen vara mycke öm i hovarna. Så ha tålamod :)

Och lycka till! :rofl:

Men tänk på att om hästen gått med skor förut tar det upp till ett år fören hela hovväggen har bytts ut och blivit hållbar och hästen tål då mycket mer. Fram tills dess kan hästen vara mycke öm i hovarna. Så ha tålamod :)

Och lycka till! :rofl:

Så hästen ska gå omkring och vara öm i hovarna i ett år??? :eek:
Hästar som är ömma i fötterna ska definitivt ha skor.

Om du inte köpt hästen än så kan du inte heller veta om den kommer att trivas på lösdrift, jag hade gärna haft min första häst på lösdrift och de flesta fjordingar fryser inte, men det gjorde hon:crazy:
Hon kunde inte gå utan täcke om det var kallt, då stod hon bara och skakade:( trots att hon hade mat så åt hon inte när hon frös utan hon stod bara och frös.

Hon kunde vara barfota dock, tills hon blev sjuk, då behövde hon både skor och sulor.

Så om du vill ha din häst barfota och på lösdrift så köp en som du vet trivs med det, för det är inte rätt mot hästen om den hellre vill gå in på natten eller är frusen av sig eller behöver skor, ingen häst får gå barfota om den ömmar.

Lycka till med ditt hästköp:laugh: lösdrift och barfota är ju absolut bästa sättet för en häst att vara häst;)

På vintern när han har mycket päls anpassar jag ridningen så att han inte blir svettig eftersom om man lägger täcke på en häst som går på lösdrift så "trycks pälsen ner" och hästen fryser fortare. Så personligen skulle jag aldrig lägga täcke på min häst men det är ju upp till var och en..

Därför ska man lägga på ett utetäcke som är fodrat, annars kan hästen frysa. När man sedan tar av täcket när hästen är torr reser sig håren igen.

Därför ska man lägga på ett utetäcke som är fodrat, annars kan hästen frysa. När man sedan tar av täcket när hästen är torr reser sig håren igen.

Om man inte skämmer bort hästen med täcken, får den tillräckligt mycket päls så att den klarar sig utan det.

Om man gör som du säger så finns endå större risk att hästen fryser när man tar av täcket, just för att den vant sej med täcket som värmer.

Så hästen ska gå omkring och vara öm i hovarna i ett år??? :eek:
Hästar som är ömma i fötterna ska definitivt ha skor.

Inte ömmar de hela tiden :P (Och inte skall man rida heller sålänge hästen är öm)
Men i början. Så har man en häst som man tar skorna av så skall man inte slänga på skor igen efter typ två veckor och säga att min häst kan inte gå utan skor. För det tar en stund att vänja sig.
En häst mår mycket bättre utan skor och riskerna att de får skador i strålbenet är mycket mindre!
Och om hästen är jätte öm, lägg bots på tills det blir bättre :)

Vet du varför hästar är ömma i fötterna när man tar av dom skorna?
Jo för att man skämt bort hästen med skorna och när vi spikar fast skor i hoven dras kyla och amoniak in i hoven som förstör den. Dessutom slipper inte hoven att utvidgas när hästen går eftersom det är fast spikat en metall bit i hoven som inte utvidgar sig och det resulterar i att sulan istället tryckt upp i hoven, och förstör strålbenet. Detta resulterar i att hästen i högre ålder oftast får problem med trålbenet eller hälta.

På vintern så ger jag antingen vila eller också klipper jag, hur mkt beroende på häst.

Skor låter jag avgöras av hovkvalitet och underlag, dvs är det en isig vinter går det inte att rida utan skor.

Vet du varför hästar är ömma i fötterna när man tar av dom skorna?
Jo för att man skämt bort hästen med skorna och när vi spikar fast skor i hoven dras kyla och amoniak in i hoven som förstör den. Dessutom slipper inte hoven att utvidgas när hästen går eftersom det är fast spikat en metall bit i hoven som inte utvidgar sig och det resulterar i att sulan istället tryckt upp i hoven, och förstör strålbenet. Detta resulterar i att hästen i högre ålder oftast får problem med trålbenet eller hälta.

En korrekt skodd hov KAN faktiskt vidga sig trots skon. Detta därför att korrekt skoning innebär att bara slå i söm framför hovens bredaste del, samt att låta skon gå några millimeter utanför hovväggen från bredaste delen av hoven och bakåt. Den "öppna" delen av hoven kan därför vidga sig när hästen sätter hoven i marken, och det finns också utrymme för hoven att växa tills nästa skoning.

Jag är ingalunda motståndare till barfotagång, det är ett utmärkt alternativ för de hästar som har tillräckligt bra hovar, och vars ägare kan och vill anpassa sin ridning. Men att säga att alla eller de flesta skodda hästar drabbas av strålbenshälta, och att oskott är bättre för alla hästar, det tycker jag är ganska missvisande.

En allmän reflektion (till TS!) är också att visst är det bra med så naturlig hästhållning som möjligt, men det är också så att vi bara genom att hålla hästar i fångenskap och att rida på dem har infört något synnerligen onaturligt i deras liv, och att vi kanske därmed måste vidta vissa åtgärder (klippning? skoning?) för att de skall få ett så bra liv som möjligt.

En korrekt skodd hov KAN faktiskt vidga sig trots skon. Detta därför att korrekt skoning innebär att bara slå i söm framför hovens bredaste del, samt att låta skon gå några millimeter utanför hovväggen från bredaste delen av hoven och bakåt. Den "öppna" delen av hoven kan därför vidga sig när hästen sätter hoven i marken, och det finns också utrymme för hoven att växa tills nästa skoning.

Men att säga att alla eller de flesta skodda hästar drabbas av strålbenshälta, och att oskott är bättre för alla hästar, det tycker jag är ganska missvisande.

Jag kan slå mej i backen på att det skulle fungera på samma sätt som på en barfota häst!

Och inte sade jag heller att alla eller de flesta får problem. Så DET tyckte jag var lite missvisande :P

Det är inte det minsta missvisande. Läs på mera, så kanske du inser det :)

på att det INTE fungerar som på en oskodd häst skall det stå :P

Det viktigaste med lösdriften är att den har fri tillgång till Bra hö/hösilage. Med sådant klarar de flesta hästar av ett leverne utomhus året runt. Klippa ska man helst inte göra, men rider man hästarna mycket kan man spårklippa halsen så de torkar fortare utan att behöva täcka. Sen finns det vissa hästar som inte klarar regn och rusk, och då får man se till hästens behov och täcka dem helt enkelt.

Är hästen svettig efter ridning får den stå med täcke på sig tills den har torkat. Att låta dem stå inne en stund och grovtorka och därefter släppa ut dem med ett bra andas-täcke har fungerat väl för mig.

Om hästen behöver skor eller ej har inte så mycket med lösdrift/boxuppstallning att göra, utan med hur mycket hästen sliter på hovarna. Du får se till hästens behov och lyssna på din hovslagare, sko när det behövs, och på vintern kan det även behövas broddas om hagarna är dåliga pga halka, eller ridvägarna kräver det.

Har haft min häst på lösdrift i 4 vintrar nu, och hon är den sorten som inte klarar kylan, speciellt vid regn och kraftiga minusgrader, utan täcke, men Med täcke har det för denna häst fungerat alldeles optimalt. ;)

På vintern så ger jag antingen vila eller också klipper jag, hur mkt beroende på häst.

Skor låter jag avgöras av hovkvalitet och underlag, dvs är det en isig vinter går det inte att rida utan skor.

man kan sätta broddar i boots, så slipper man sko hästen..

Lite off topic och väldigt långt, men hoppas att det är ok, TS.. :p
min häst går på lösdrift och är utan skor och utan täcke, året runt. På vintern när han har mycket päls anpassar jag ridningen så att han inte blir svettig eftersom om man lägger täcke på en häst som går på lösdrift så "trycks pälsen ner" och hästen fryser fortare. Så personligen skulle jag aldrig lägga täcke på min häst men det är ju upp till var och en..

Men jag förstår inte att folk blir så fanatiska när det gäller barfotahästar. Visst, jag gillar verkligen hela grejen med att det ska vara naturligt, och argumenten. För många hästar är det säkert jättebra om dom har bra hovkvalité osv.
MEN, jag köper ärligt talat inte att alla hästar skulle kunna gå barfota.
Om det tar över ett år för hästen att bli såpass "härdad" så förstår jag inte hur någon kan tycka att det är värt det. Man kanske skulle fråga sig varför?
Det vi gör med hästarna är inte naturligt, inte det minsta. Det vi gör när vi skor dom är praktiskt taget att skydda dom från oss själva.

Och om vi nu säger att man köper en häst och tar av skorna, och det tar ett år.. Varför? Tänk vad man hade kunnat gjort på den tiden. Visst, ridning är inte allt, det förstår jag att alla inte är i behov av att rida, utan bara har hästen som en bästa vän vilket är bra, men ska den gå i hagen och stappla runt och ha ont då? Och få spänningar.. Är det värt det?

Och när det gäller täcket.. Samma ska här. Har man ett fullblod så kan man ju inte ta för givet att dom ska klara vintern här i sverige, dom är skapta att leva i ett varmt klimat, att dom bor här är helt onaturligt. Så, det man gör när man lägger på ett täcke är helt enkelt att skydda dom från något helt onaturligt som vi har satt dom in i.

Jag tycker också att det är jättebra, och kanske det allra bästa egentligen, om man har en häst som har alla föutsättningar för att gå utan täcke och skor, på lösdrift och leva som en vildhäst. Men om det är hästen med stort H, och den tyvärr har dålig hovkvalitét och är rätt så frusen av sig, varför ska man då äventyra hästens välbefinnande bara för att man vill att den ska ha det så (o)naturligt som möjligt, eller välja en annan häst? Jag har då aldrig sett en häst fara illa av att gå skodd, ha täcke på vintern, eller flugtäcke på sommaren. Sedan finns det ju människor som blir prylfixerade, och överdriver utrustning och täcken, och det är ju inte heller bra.

Det gäller att inse att alla hästar är olika, och har olika behov. Och aldrig bli så upprymd över detta "naturliga" att det går för långt, jag har sett många exempel av det. :(

Något jag tycker är viktigt när det gäller hästar är alltså att man alltid frågar sig varför, innan man gör något.

Lycka till med hästköpet! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Det viktigaste med lösdriften är att den har fri tillgång till Bra hö/hösilage. Med sådant klarar de flesta hästar av ett leverne utomhus året runt. Klippa ska man helst inte göra, men rider man hästarna mycket kan man spårklippa halsen så de torkar fortare utan att behöva täcka. Sen finns det vissa hästar som inte klarar regn och rusk, och då får man se till hästens behov och täcka dem helt enkelt.

Är hästen svettig efter ridning får den stå med täcke på sig tills den har torkat. Att låta dem stå inne en stund och grovtorka och därefter släppa ut dem med ett bra andas-täcke har fungerat väl för mig.

Om hästen behöver skor eller ej har inte så mycket med lösdrift/boxuppstallning att göra, utan med hur mycket hästen sliter på hovarna. Du får se till hästens behov och lyssna på din hovslagare, sko när det behövs, och på vintern kan det även behövas broddas om hagarna är dåliga pga halka, eller ridvägarna kräver det.

Har haft min häst på lösdrift i 4 vintrar nu, och hon är den sorten som inte klarar kylan, speciellt vid regn och kraftiga minusgrader, utan täcke, men Med täcke har det för denna häst fungerat alldeles optimalt. ;)

Du skriver mkt bra.. men måste bara kommentera en sak.. att skoningen inte har så mycket med lösdrift/uppstallning att göra håller jag inte alls med om. jag tror det är tvärtom.. Alltså varje gång hästen sätter ned hoven i backen så främjas produktionen av ny hov. Det betyder att ju mer en häst rör på sig ju fortare blir hoven stark. Om en uppstallad häst går 500 steg på en dag så går en utehäst 5000 steg per dag. Detta är egentligen väldigt diffusa siffror, och väldigt beroende på hur mkt hästen går ute eller hur stor hagen är.. men det kan iaf ge oss en tankeställare.. inte konstigt att folk tror att man måste ha sko på hästarna när uppstallning i box är en standard i dagens hästsamhälle.

Lite off topic och väldigt långt, men hoppas att det är ok, TS.. :p

Men jag förstår inte att folk blir så fanatiska när det gäller barfotahästar. Visst, jag gillar verkligen hela grejen med att det ska vara naturligt, och argumenten. För många hästar är det säkert jättebra om dom har bra hovkvalité osv.
MEN, jag köper ärligt talat inte att alla hästar skulle kunna gå barfota.
Om det tar över ett år för hästen att bli såpass "härdad" så förstår jag inte hur någon kan tycka att det är värt det. Man kanske skulle fråga sig varför?
Det vi gör med hästarna är inte naturligt, inte det minsta. Det vi gör när vi skor dom är praktiskt taget att skydda dom från oss själva.

Och om vi nu säger att man köper en häst och tar av skorna, och det tar ett år.. Varför? Tänk vad man hade kunnat gjort på den tiden. Visst, ridning är inte allt, det förstår jag att alla inte är i behov av att rida, utan bara har hästen som en bästa vän vilket är bra, men ska den gå i hagen och stappla runt och ha ont då? Och få spänningar.. Är det värt det?

Och när det gäller täcket.. Samma ska här. Har man ett fullblod så kan man ju inte ta för givet att dom ska klara vintern här i sverige, dom är skapta att leva i ett varmt klimat, att dom bor här är helt onaturligt. Så, det man gör när man lägger på ett täcke är helt enkelt att skydda dom från något helt onaturligt som vi har satt dom in i.

Jag tycker också att det är jättebra, och kanske det allra bästa egentligen, om man har en häst som har alla föutsättningar för att gå utan täcke och skor, på lösdrift och leva som en vildhäst. Men om det är hästen med stort H, och den tyvärr har dålig hovkvalitét och är rätt så frusen av sig, varför ska man då äventyra hästens välbefinnande bara för att man vill att den ska ha det så (o)naturligt som möjligt, eller välja en annan häst? Jag har då aldrig sett en häst fara illa av att gå skodd, ha täcke på vintern, eller flugtäcke på sommaren. Sedan finns det ju människor som blir prylfixerade, och överdriver utrustning och täcken, och det är ju inte heller bra.

Det gäller att inse att alla hästar är olika, och har olika behov. Och aldrig bli så upprymd över detta "naturliga" att det går för långt, jag har sett många exempel av det. :(

Något jag tycker är viktigt när det gäller hästar är alltså att man alltid frågar sig varför, innan man gör något.

Lycka till med hästköpet! :bump:

Det är viktigt att fråga sig varför! Det är så jag har kommit hit som jag är idag och tror på detta med barfota o lösdrift.

Jag tror faktiskt att alla hästar kan gå barfota! Alla regler har dock undantag, men det procenten är pytteliten. Evolutionen har inte hunnit ändra speciellt mycket, det tar längre tid än den tiden som människan har haft hästen som sällskapsdjur.
Därmed ser hoven ut som den gjorde förr när hästen var vild, beroende av (som resten av kroppens mekanismer o organ) att hästen är i ständig rörelse.. den ligger ner ibland o sover ibland. Men största delen av tiden är den faktiskt i rörelse. Det är då den blir stark. Alla hästar som får rätt förutsättningar kan gå barfota.
O det tror jag stenhårt på!!

Samma sak med täcken.. om hästen får rätt förutsättningar för att gå utan täcke så går det jättebra. Uttrycket "frusen häst" är ju en människo-påhitt. man måste ge dem rätt förutsättningar. Jag är ska köpa en arab, som ska gå utan täcke. Jag känner araber som går utan täcke i nord-norge, där det är betydligt kallare än här.

Du har aldrig sett en häst direkt fara illa av att gå skodd.. men kanske indirekt? Vad vet vi om alla dessa senskador och allt vad det nu är. Järnsko är ett tämligen onaturligt inslag av en hästs liv och dessutom väldigt lite svikt i, som det annars är i hovar. Jag tror personligen att skorna ofta är boven i dramat.

Hästar är olika ja, men deras primära behov är alltid dem samma, och deras fysiologa/anatomiska mekanismer är beroende av att dessa grundläggande byggstenar tillgodoses.

by the way.. detta med skor uppfanns när hästarna togs in i stallar, det var först då man såg ett behov av något skydd till hoven..

ringer det en klocka? uppstallade hästar får alltså inte rätt förutsättningar för att gå utan skor..

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 011
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
262
Senast: Groen_Ullis
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 800
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka