Utan/med skor vintertid?

RIA

Trådstartare
hur gör ni på vintern med skor? kör ni med skor eller får dom gå barfota?
hur funkar det att rida utan skor på snö? klumpar det sig så det blir styltor?

jag har alltid haft min häst skodd på vintern (förra hästen) och med brodd ute i hagen. dock med boots så tramprisken minskar.

detta året kommer min nya gå barfota. hovis säger att hon har superkvalité på hovarna och sa att jag skulle ha henne oskodd så länge det går.

men funkar det att rida ut en mindre runda i snö utan skor? har inte ridit utan skor på flera år så känner mig väldigt lost på detta området :crazy:

Sv: Utan/med skor vintertid?

det funkar absolut att rida utan skor, min lillasysters häst går barfota året runt och min erfarenhet är att det blir både mindre halt och mindre styltor.

Min ena häst går utan skor på vintern,jag tycker det funkar skitbra, mindre halt och mindre styltor.:)

min andra häst måste ha skor för hon är så hovöm.

om det nu bara är snö funkar det kanon,men is funkar ju mindre bra.tex is under snö = livsfarligt för både häst/ryttare.
min pålle är barfota vår/sommar/höst brukar sko honom i slutet av december med hela kittet för att känna mig trygg/are att hästen inte ska fläka sig ute på ridtur eller i hagen.

Jag måste ha skor runt om på min gammeltant men vintertid så önskar jag att jag slapp.
Häst nummer två vet jag inte än eftersom han är ny men just nu är han skodd i fram i alla fall.
Unghästen är inte inriden så han har inga skor ännu.

Det bästa är väl utan om hästen klarar av det vill säga. Nu är det längesedan jag hade häst utan skor men styltor blir det väl inga om de är utan.

Om det är snö så tycker jag att det är helt OK utan skor. Snön fastnar inte så lätt. Men om det är halt tycker jag att det är bättre med skor och broddar.

Min Armani har brodd-skor på sig hela vintersäsongen (sådana skor med 6 st fasta broddar i varje sko). Och jag älskar dem! Aldrig några problem vid halt väglag. Dock får han styltor, funderar på sulor i år faktiskt.

Jag kör med skor, sulor (eller jag vet inte vad det heter, såna där gummi(?)grejer som går längs med skon i alla fall) och broddar. Hon är alltid skodd runtom och skulle dessutom bryta benen utan skor vintertid, alldeles för halt och jävligt.

Har sex hästar varav en är skodd, resten går barfota året om. Det är verkligen inga problem. De får aldrig styltor vilket är jätte skönt. Jag rider och kör dem vilket fungerar bra. Har väl hänt några gånger då det varit glans is att de har fått vila någon dag, men i det stora hela tycker jag att det går bättre utan skor än med.

Jag har alltid min dam oskodd på vintern.
tycker det är mycket bättre då hon slipper styltorna,
och är det rikigt isigt nån dag så brukar hon få vila, eller så tar jag bara och longerar eller tömkör henne i paddocken.
Men min åsikt är att mina funkar bäst barfota på vintern.
dock har min dam skor resten av året, då hon blir hovöm av att gå för mycket barfota på grus :smirk:.

Mina två är oskodda året om. Sätter på broddade boots vid ridning, om det är halt ute. Funkar kanonbra!

*puttar lite*

vill gärna se fler svar. skriv gärna var i landet ni bor också så man vet era väderförhållanden :)

Har fungerat bra barfota under vintern i skåne för mina hästar de senaste 6 åren.
Jag rider dock inte på hjulspår i snön på vägarna.
En vis typ av snö ger dock stylter. Men den har jag bara varit med om en eller två dagar i skåne, vad jag minns. Bör vara samma snöförhållande i halland, tror jag.

Jag har ridit vår minsta ponny i snö utan skor. Det fungerade bra. Det beror nog på som ngn annan skriver vilken typ av snö det är. Jag rider inte honom så ofta. Hos oss är det ganska ofta mera isgata på vintrarna och då är det värdelöst utan skor och broddar. Men vem vet hur denna vinter kommer att bli?

De hästar som motioneras har skor med 4 brodd i varje, de andra går oskodda.

/M

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
39
· Visningar
1 385
Senast: Kristall10
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 118
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn