Utan korsband!

Rosen

Trådstartare
Hur har ni som saknar korsband klarat av ridningen. Har just opererat bort yttre menisken och fick veta att mitt korsband som de trodde var delvis av var helt av.

Sv: Utan korsband!

Jag har ingen aning om just korsbanden men det går utmärkt att rida utan knäskål, iallafall...

Jag slet av korsbandet vid jul förra året (skadade även inre ledband och nu verkar menisken även lite skadad). Min egna häst är inte inriden än, men jag har ridit några gånger på andras hästar. Knät känns ostabilt och gör ont när jag rider lätt och om jag står en längre stund. Men mest besvär av knät har jag ändå med de vardagliga sysslorna i stallet, knät viker sig lätt.
Jag har tränat sjukgymastik minst 3ggr/v sen skadan, men det hjälper bara delvis så jag väntar nu på en operation för att fixa ett nytt korsband.

Är det inga fler som rider utan främre korsband? Det jag skulle vilja veta är hur mycket sjukgymnastik hjälper till att stärka upp knäet.

enligt min sjukgymast och läkare är det väldigt individuelt stabilt knät kan bli med sjukgymastik. Jag vet flera som klarar sig mycket bra utan korsband (men ingen av dessa rider). Sen vet jag även flera som det inte har fungerat bra för och som opererat.

Läkarna brukar vilja att man tränar några månader först innan man kan diskutera operation. Dels för att se hur pass bra man blir enbart med sjukgymnastik och även för bra muskelstyrka underlättar rehabliteringen efter en ev. operation.

enligt min sjukgymast och läkare är det väldigt individuelt stabilt knät kan bli med sjukgymastik. Jag vet flera som klarar sig mycket bra utan korsband (men ingen av dessa rider). Sen vet jag även flera som det inte har fungerat bra för och som opererat.

Läkarna brukar vilja att man tränar några månader först innan man kan diskutera operation. Dels för att se hur pass bra man blir enbart med sjukgymnastik och även för bra muskelstyrka underlättar rehabliteringen efter en ev. operation.

Kunde inte sagt det bättre själv :)

Cilla
ortoped

Tack för ditt svar. Det är vänligt att du tar dig tid att ge ett seriöst svar. Det uppskattar jag.:bow:

Jag slet av främre korsbandet i juli -07. Eftersom jag tävlar i distans på landslagsnivå så fick jag operation beviljad på en gång. Operationen är dock inte genomförd ännu eftersom jag ska föda barn först i februari, läkarna kom då fram till att mars är bästa tiden för OP.

Jag rider nu varje vecka, inte som innan, dels på grund av knät dels på grund av magen som är i vägen! Jag fick ställa in årets distanstävlingar, trodde ett tag att jag skulle kunna rida 12 mil på NM utan korsband men isåg snart att det inte var möjligt. När jag rider rakt fram går det bra men jag är instabil om hästen gör ett skutt åt sidan. Att hoppa av hästen är svårare än att sitta upp. Jag vågar bara rida hemma, inte hoppa eller vara med på hubertusjakter eller liknande.

Stallarbetet är osäkert, knäet är instabilt när man går i lera eller liknande.

Träning: Jag går på sjukgymnastik två ggr/vecka. Tränar då 1 timme/ gång ett program med benpress, motionscykel, balansplatta, olika steg och övlingar för att stärka lårmusklerna samt trappmaskin. Jag tränade tidigare hos två andra sjukgymnaster men det gav inte så mycket. Här har de även en knägrupp där korsbandsskadade och opererade tränar step up och lite aerobics anpassat för skadan. Träningen gör mej starkare och stabilare. Jag tränar även hemma på balansplatta + cykel./ Karin

Suck. Är korsbandsop hösten 2006.
Fick aldrig tillbaka styrkan som jag behöver för att rida ordentligt med benen.
Men förklaringen kanske kommit nu... X antal månader senare... Det är ev av igen. Suck o stön. Röntgen o ev ny op.

Mitt främre korsband gick av hösten -89. Jag har efter det tävlat Msv fälttävlan, LA hoppning, ridit in ett flertal unghästar samt klarat att rida 6-7 hästar per dag periodvis. Jag har inte haft några som helst problem vid ridning. Jag kan dock inte jogga på hårt eller ojämnt underlag, jag undviker slalom och innebandy (sporter där det är risk att böja och vrida knät).

korsbandet är av i mitt knä och jag är INTE op. men jag klarar mig bra ändå:banana:.. De gick av vintern 2001.

Mitt främre korsband gick av hösten -89. Jag har efter det tävlat Msv fälttävlan, LA hoppning, ridit in ett flertal unghästar samt klarat att rida 6-7 hästar per dag periodvis. Jag har inte haft några som helst problem vid ridning. Jag kan dock inte jogga på hårt eller ojämnt underlag, jag undviker slalom och innebandy (sporter där det är risk att böja och vrida knät).
hmm, jag kan jogga på relativt hård underlag faktiskt (ej asfalt), känns inget. Dock känns det när jag börjar gå sen igen..
"Haltar" när jag simmar.

korsbandet är av i mitt knä och jag är INTE op. men jag klarar mig bra ändå:banana:.. De gick av vintern 2001.
Grattis..... Önskar jag med gjorde de.
Då när jag skadade mig o väntade på återbesök till läkaren (innan dom visste om de var av eller ej) så damp jag i backen ett par gånger pga ostabiliteten.

Jag gick på sjukgymn. 3 ggr i veckan en längre tid men det räckte inte så det blev operation.

Hej!!
Sommaren 2003 ramlade jag av o krossade knäet. Efter flera op. kan jag nu rida igen, men inte som förr. korsbanden är av o går inte att op. Knäskålen är krossad o delvis rep. Man får andvända kroppen helt o sätet. Använder också spec. stigbyglar så jag inte får så ont!! Lycka till!!

Blev de så lla att de inte gick att göra nya korsband? Vad jobbigt.
Jag måste använda mycket skänkel på min häst, speciellt då hon har svårt för höger galopp. Men hon fungerar jättebra när jag hjälper henne med vänster foten. Ibland måste jag vara tydligare och jag får ta i för kung o fosterland för att det ska hända nåt. Benet åker så att säga bara åt sidan. Så svagt.
Jag vet inte vad jag går o hoppas på när jag ska röntgas den 15 april. Är det inte av så blir det ännumer intensivträning för knäet. Men jag tränar o tränar... Så de är nog av då de inte händer nåt....

Jag har inga korsband eller ledband efter en ridolyckaför 10 år sedan. Det var ett krossat knä b.la Knät är instabilt. Saknar lite finmotorik. Faller ofta när jag går eller då får jag inte med mig benet. Kan inte springa som exempel. Men rider lite till husbehov. Har inte någon större stabilet i knät och stå upp, rida lätt och sånt kan jag inte längre. Har "tant" pall för upp och av sittning. Njuter av mina ridturer ändå. Rider inga unghästar eller skvättiga hästar få då åker jag av så fint! Jag tränar mitt ben ca 4 ggr i veckan med program från sjukgymnast. Utan det blir det värre.

Men oj, det låter verkigen inte bra!! men går det inte att operera? eller du bryr dig kanske om det?
Jag är rädd varenda steg jag tar och tycker det är dö läskigt när det fjädrar till i benet.
Jag vill inte ha det så, vill kunna göra så mycket som möjligt. Det var därför min doktor ville operera mig. Kanske det nu blir ett andra försök.
Men ditt låter ju mycket värre än mitt! HUr står du ut?

Jag har inga korsband eller ledband efter en ridolyckaför 10 år sedan.

Sidoledbanden brukar alltid läka, så det har du förmodligen fått tillbaka. Annars skulle du inte kunna gå alls.

De flesta klarar sig hyggligt utan korsband.

Hej!

Jag slet av mitt korsband för 1,5 år sedan och har idag i stort sett inga probelm överhuvudtaget. Jag är ej opererad.

Tränade sjukgymnastik mkt envist, efter några veckor red jag utan stigbyglar/barbacka på den snällare av mina hästar och efter ca 2 månader red jag hoppetossan som orsakade det avslitna korsbandet. I början red jag med ett mycket stabiliserande knäskydd som jag satte utanpå ridbyxorna. Det behövs inte idag. Min sjukgymnast var inte glad för att jag red i början, men när han såg hur snabbt jag blev jämnstark i benen ville han att jag skulle fortsätta.

Vi något enstaka tillfälle kan knäet kännas lite instabilt. Men annars som vanligt. Springer Göteborgs-varvet i maj.

Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
490
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 592
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka