utan broddar i hagen..

U

Uddatyp

finns de någon här som inte broddar hästen i hagen? har nämligen hört väldigt många som säger att dom inte broddar i hagen och att hästen går väldigt väldigt förstiktigt endå..
dom har tillom ridit fram o tillbaka till ridhuset när de vart halt och de är kanske 200m dit..

så klarar sej hästarna utan brodd fram o tillbaka från hagen om de är förstiga hästar? i hagen är de inte halt.

eftersom folket i stallet inte vill ha hästarna broddade har ja inte så mycket val..och är de extrem is..alltså riktig blankis så sandar dom vägen till hagen..

Sv: utan broddar i hagen..

jag sätter alltid på broddar, eller snarare guldskor, jag värnar om MIN häst och han ska inte få fläka sig eller nåt annat onödigt för att folket inte vill ha broddar, as löjligt tycker jag!

ev kan man få strukturera om lite hagar inför vintern om det är någon häst som är extra jobbig

Det är inte riktigt så enkelt att det handlar om att värna om sin häst eller inte vad gäller broddar. Det beror på vad man har för hästar anser jag snarare.
Jag hade alltid guldskor alt broddar i hagen tidigare. Förra vintern slog den ena märren på sig så illa att hon fick ha bandage i över en månad. Inte roligt att hålla på med på vintern. En annan fick ett fult sparksår. Nu får de gå utan i hagen. Märker jag att det blir för halt kommer jag att plocka bort skorna helt så får de gå barfota värsta tiden.

Jag plockar av skorna på mina hästar på vintern,
det går att rida ändå,
och de slipper broddskador och att fläka sig.

Vi har två oskodda och en som har skor.
I hagen har den som har skor broddar i fram om det behövs. Hon sparkar ofta åt en av dom andra, så det blir absolut inga broddar bak. I hagen är det sällan speciellt halkigt. Problemet är vägen in och ut, och där är det bara att sanda ordentligt.

tycker det varkar farligt att inte ha brodd i hagen skulle då hellre rycka skorna
har brodd jämt på mina hästar är det nån som är lite klantig med benen har de boots på sig.Nu bor ju jag iochförsej i norrland där detär vinter halva året med mycket snö och is skulle inte klara oss utan brodd på hästarna.

Man ska aldrig ha skor på hästen utan broddar på vintern.
Klart de går försiktigt när de håller på att slå ihjäl sig!
Sätt inte aggressiva hästar i samma hagar som andra, låt hellre bråkiga hästar gå själva istället för att förvägra hästarna broddar, sånt är bara dumt.
Om du visste hur allvarlig en muskelbristning kan vara & hur ont det gör för hästen, hur otäcka fläkningar är osv.

mina hästar går allid med broddar (lösdrift) dom har ordentliga isbrodd fram å lägre bak. skulle aldrig falla mej in å låta mina gå utan broddar. de e inte så kul å komma å se att hästn halkat å fläkt sej bara för man ej har broddar. så jag chansar ej. visst dom ksulle säkert klara dem men NEJ jag vågar ej prova

tycker det varkar farligt att inte ha brodd i hagen skulle då hellre rycka skorna
har brodd jämt på mina hästar är det nån som är lite klantig med benen har de boots på sig.Nu bor ju jag iochförsej i norrland där detär vinter halva året med mycket snö och is skulle inte klara oss utan brodd på hästarna.

det här förstår inte jag! min valack har nu inte broddar då det är ca 2 mm snö här, men han har skor, halkar aldrig, men däremot unghästen som inta har skor, hon halkar hela tiden, varje gång jag går till hagen halkar hon minst 1 gång, valacken har jag inte sett halka en enda gång än då länge....

det är alltså första meningen jag syftar på...

Jag tror att hon menar att hästen får bättre grepp barfota.
Det hör man ju ofta, och det stämmer nog på en del, men absolut inte på alla.
Av mina två barfota-hästar har den ena relativt bra grepp, men på ren is kan hon givetvis inte gå. Den andra är lika halkig som om han hade obroddade järnskor.
Sand, sand och ännu mera sand, det är vad vi lägger pengarna på på vintern.:crazy:

Vi broddar inte i hagen. Blindbrodd och snösulor hjälper förvånansvärt bra. Det är väldigt sällan blankis i hagen.

Jag har brodd runt om på min, hon går själv men förra året gick hon med två andra hästar och det var aldrig några problem. De kom bra överens och kickade aldrig mot varandra eller så. Nu har jag brodd runt om, två i varje men ska rensa och säta i så det blir fyra i varje sko. Tyvärr hade min hovis inga sulor hemma sist men så fort tillfälle ges (hon är dock relativt nyskodd) så ska hon få sulor också. Tyvärr har jag en häst som trampar sig, i alla fall bak så där får hon har boots på sig i hagen.

Jag är livrädd när det gäller fläkta hästar. Var med om en häst som fläkte sig förra året, tror jag det var. Hon fläkte sig i hagen och hade ändå gått skodd men utan brodd större delen av vintern men hon fläkte sig och var nog borta inom loppet av typ två timmar...

Den av mina hästar som kan kicka går ensam i hagen, broddad runtom. Ungponnyn är oskodd, går med flera andra hästar i hagen och de lär vara broddade.
Ponnyn går broddad runtom med andra hästar i hagen. De som inte vill ha sina hästar med broddade hästar får ha sina hästar själva.

Skulle aldrig släppa ut en skodd häst utan brodd i "vinterföre" - det är ju som att åka skridskor ... :crazy:
Är alldeles för rädd att nån skall fläka sig.

finns de någon här som inte broddar hästen i hagen? har nämligen hört väldigt många som säger att dom inte broddar i hagen och att hästen går väldigt väldigt förstiktigt endå..
dom har tillom ridit fram o tillbaka till ridhuset när de vart halt och de är kanske 200m dit..

så klarar sej hästarna utan brodd fram o tillbaka från hagen om de är förstiga hästar? i hagen är de inte halt.

eftersom folket i stallet inte vill ha hästarna broddade har ja inte så mycket val..och är de extrem is..alltså riktig blankis så sandar dom vägen till hagen..

Ja jag broddar inte i hagen eftersom han går barfota :)

Men vi har heller inte hagar som blir isiga.

På stallplan kan det ibland bli isbana men vi har en tunna blandat med is och grus som vi slänger på. Isen smälter lite även om det är kallt och samtidigt går grusen in och "skrovlar" till det.

Säger som flera andra. Om jag inte skulle ha broddat så skulle jag låta hästen gå utan skor. Tycker det är idioti att låta hästen ha skor utan brodd om vintern.

Min häst har problem med broddar. Hon trampar sönder sej själv varje vinter. Men jag har köpt benskydd som går ner över hoven. I hagen går det oftast bra. Men börjar hon trampa sönder sej där oxå så blir det skydd även i hagen.
Min häst blir ömfotad om vintern. Så barfota är inget alternativ om jag vill ha henne igång hela vintern.

Jag skulle aldrig släppa ut mina hästar utan brodd på vintern. Tycker det är djurplågeri. Är det en hage helt utan is o man VET att det inte är någon risk för halka kan det väl vara ok men annars - aldrig

skador av att dom fläker sig är inte så roligt.

Har man hästar som är snälla är det inga problem, annars får dom väl gå i egna hagar.

kl
problemet är att om min häst skulle gå ensam med brodd runt om så skulle den få gå i en liten fyrkant som inte går att kalla hage ens..och ja vill inte ställa honom där ensam hela vintern..de tycker inte ja är direkt snällt mot honom, speciellt nu eftersom ja inte kan rida heller.

brodda fram kommer ja göra..tror ja inte dom andra har nåt emot heller..de är ju bak idåfall som inte går att brodda..

hagen är ju som sagt inte hal..de är från o till som de kan bli isigt ibland men där sandar vi ju så gott de går..

usch va ja inte gillar vintern..allt blir krångligt o kallt och alla måste samsas i manege o alla blir irriterade på varanda o pigga galna hästar..e så sjukt trött på allt för tillfället..o framförallt trött på folket i stallet..gamla dressyrtanter som tror dom äger all mark dom går på...o usch va ja klagar..

Mina hästar har sulor och 4 brodd i varje sko hela vintern. De går bara de två i en hage. Det gör de iofs på sommaren också. :p

Jag skulle aldrig släppa ut en häst obroddad och utan snösulor när det är snö och is. Oskodd är ju bättre men absolut inte heller bra, min unghäst halkade o fläkte sig nästan när hon var 2,5 år. Då fick hon skor runt om.
Bakbenen halkade rakt bakåt när hon galopperade i hagen. :crazy:

Tycker inte det går att rida med dem oskodda när det är halt heller, de halkar och far ju åt alla håll. Man är livrädd för att man ska trilla och få hästen över sig. Eller att den ska förstöra sig.

Så här går säkerheten och hänsyn till djurens bästa först. De får gå med kompisar de funkar med över vintern och ha broddat i alla hovar.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Coras star
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?