K
Kafferosta
Hejsan!
Mycket snack om protein nu, när mångas hövärden är som de är. Har en smäcker varmblodstravare, sto som är en relativt svårfödd tös vars hull och muskler gärna får öka lite :smirk: Ser att många ger sina hästar lusern som proteintillskott, och det gör även jag
ger också krafft groov 125 men tycker att det är lite för dyrt tyvärr, då det går åt så snabbt
Har nu köpt krossat korn (som tidigare ägare gett hästen) och funderar på om korn (ev. med några nävar hel havre) kan ersätta grooven, eller tappar hästen lätt i hull då?
Vill alltså helst inte ge något (dyrt) färdigfoder utan ge "rent" foder med tillskott av mineraler. Funderar även vilket som är bäst, att stöpa helt korn eller ge krossad korn.. havre i större mängd som kraftfoder känns inte aktuellt då jag tror att havre skulle göra henne alltför pigg/stissig.
Vad skulle jag annars kunna kombinera korn med, för hullets skull?
- Linfrökaka verkar populärt men bra för detta syfte?
Hästen har i princip fri tillgång till oanalyserat hö/hösilage. Ja det är jättebra att analysera, ska göra detta nästa år men nej, det blir ingen analys i år så den diskussionsbiten hoppar jag gärna över.
F.ö får hon:
Detta blev ett rätt luddigt inlägg märker jag, men jag hoppas att ni kanske kan råda mig lite ändå, kring detta med lite mer proteinrika fodervarianter. - rent allmänt alltså, gissar att det finns fler där ute som har liknande funderingar som jag.. När det gäller just min häst så är hon nu inte under träning pga en lindrig hovböld men går allt som det ska, så hoppas jag att vi snart är "back on track" igen
Fotot från sommarbetet i somras:
I boxen, November:
Mvh Tessan
Mycket snack om protein nu, när mångas hövärden är som de är. Har en smäcker varmblodstravare, sto som är en relativt svårfödd tös vars hull och muskler gärna får öka lite :smirk: Ser att många ger sina hästar lusern som proteintillskott, och det gör även jag
Vad skulle jag annars kunna kombinera korn med, för hullets skull?
- Linfrökaka verkar populärt men bra för detta syfte?
Hästen har i princip fri tillgång till oanalyserat hö/hösilage. Ja det är jättebra att analysera, ska göra detta nästa år men nej, det blir ingen analys i år så den diskussionsbiten hoppar jag gärna över.
F.ö får hon:
- "en skvätt" linfröolja/sojaolja
- ca 2 kg lusern hackad strå
- ca 1,5 kg krafft groov 125
- drygt en dl foderjäst
- ett gäng morötter och två knäckebröd :smirk:
Detta blev ett rätt luddigt inlägg märker jag, men jag hoppas att ni kanske kan råda mig lite ändå, kring detta med lite mer proteinrika fodervarianter. - rent allmänt alltså, gissar att det finns fler där ute som har liknande funderingar som jag.. När det gäller just min häst så är hon nu inte under träning pga en lindrig hovböld men går allt som det ska, så hoppas jag att vi snart är "back on track" igen
Fotot från sommarbetet i somras:

I boxen, November:

Mvh Tessan
Senast ändrad av en moderator: