Sv: Usch...

Vår katt blev påkörd för ett par år sen...
Hon sprang sällan bara rätt ut i vägen eftersom hon fått en liten smäll tidigare, så hon lärde sig!

Men en dag så kom det en tant å krackade på dörren å frågade om vi hade en svart å vit katt... så höll hon fram halsbandet å de var vårt...
Hon hade lagt henne på trottoaren å gått upp å frågat om det var våran... Hon hade dött på en gång så hon slapp lida öht.
Antagligen har hon jagat en fågel eller nått, för enl. tanten hade hon bara sprungit rätt ut framför bilen. Hon va rätt förstörd hon oxå kan ja säga...
Jag tycker man har som skyldighet att leta upp ägaren till katten eller hunden om an kör på något. Det borde vara vanligt folkvett!

Stackars er... allihop det är inte kul när sånt där händer!

Jag tycker inte man ska skylla på nån, en olycka händer så lätt...

Jag håller med. Det är så enkelt att förebygga att ens katt blir påkörd. Jag köper inga bortförklaringar från kattägare längre, vill man inte ha sin katt påkörd så släpper man inte ut den lös. Det är aldrig förarens fel att man kör på en katt, däremot ska man (om man märker det) såklart gå ut och titta om den lever och i så fall göra vad som är bäst i situationen. Man har inte alltid möjlighet att springa runt och leta ägare.

Det funkar inte att ha en sån lag, alla har inte möjlighet att göra det. Om kattägarna kunde ta ansvar för sina katter så skulle dom inte behöva kräva det, så istället för att lägga över ansvaret på föraren så måste man börja ta ansvar för sin katt själv. Nått som alldeles för sällan görs.

Jag körde på en katt med bussen för några veckor sen. Den sprang ut precis framför framhjulet, jag hann gira undan med fram, men inte med bakhjulen. Den dog direkt, troligen för att jag körde en 3-axlad buss med 2 par bakhjul. Detta hände på 50-väg.
Hade den sprungit ut bakom framhjulet hade jag inte sett den och troligen inte reagerat heller. Att det skumpar till är inget ovanligt på våra vägar idag, ska man springa ut och titta för varje gång så skulle busstrafiken stå still.

Jag hoppas innerligt att jag slipper göra om det och om det händer så hoppas jag att den dör. Med passagerare i bussen har jag ingen möjlighet att leta ägare. Och hur jag ska göra om den överlever vet jag inte, nån som vet vad man kan göra? Ringer man ut polisen?

Haukur skrev:
Det är inte alls säkert att man märker att man kört på en katt... Den behöver inte hamna UNDER hjulet utan kanske bara under bilen, dessutom är det inte så lätt att se katter ens om dom är vita! Dom kan hoppa ut framför bilen väldigt nära.. Jag har krockat med ett rådjur å såg bara öronen på den ovanför huven för den hoppa ut 20 cm framför bilen... en katt är som du säkert vet betydligt lägre än ett rådjur.

Tråkigt med katten, visst. Men är man verkligen rädd om sina djur har man dom inte lösa vid trafikerade vägar. Det var inte förarens fel utan ägarens.
Jag syftade på att man borde se i bakspegeln att katten ligger vid vägkanten efter man kört på den, just eftersom den är kritvit och kanske syns bättre än en grå/svart t ex.

Vägen utanför huset är en 30-väg och inte alls särskilt traffikerad.

Katten hade halsband med telefonnr i.

Senast ändrad:

Sitter du och tittar i backspegeln hela tiden? Personligen tittar jag oftast framåt när jag kör. Det är som sagt inte alls säkert att det hamnade under hjulet. Och vet man att det var en vanlig bil och inte en lastbil/buss? Kör man över nått med släpet så märks det absolut inte.

Jag håller med dig. Vi bor på landet och jag har valt att ta risken att låta mina katter gå ute. Skulle olyckan vara framme så inte skulle jag skylla på den stackaren som körde på katten.
Någon sa att bilföraren alltid är skyldig till olyckan. Hur kan man vara skyldig till en olycka?

Haukur skrev:
Tråkigt med katten, visst. Men är man verkligen rädd om sina djur har man dom inte lösa vid trafikerade vägar. Det var inte förarens fel utan ägarens.

Min katt blev påkörd för ungefär en månad sedan. Vi bor på landet och det går inte speciellt många bilar här. Vår förra katt blev 18 år. Tycker nog att det är både förarens och ägarens fel. Fick ungefär samma kommentar när jag skrev att min katt blivit påkörd och dött, vilket kändes otroligt onödigt när jag satt storgråtandes och förstörd. (Förstår dock att du inte menar så)

Och hur kan det vara förarens fel? Förklara gärna vad den föraren som kör på en katt eller annat djur gör för fel. Vad den kunde gjort för att inte köra på ett djur. Har du själv kört på ett djur?

Självklart blir man lessen, men det hindrar inte att man erkänner sitt misstag.

MissFideli skrev:
Sitter du och tittar i backspegeln hela tiden? Personligen tittar jag oftast framåt när jag kör. Det är som sagt inte alls säkert att det hamnade under hjulet. Och vet man att det var en vanlig bil och inte en lastbil/buss? Kör man över nått med släpet så märks det absolut inte.
Självklart gör jag inte det :smirk:. Tänkte mer på om du kör på ett djur, känner smällen så skulle jag tittat bak i bakspegeln och sett efter vad det var för djur och om det överlevde eller inte.

Nej, självklart kan det vara en lastbil, buss eller bil med släp. Jag antog (dvs gissade) att det var en bil för det går inga bussar på denna väg och bara ytterst ytterst få lastbilar.

Katter är sega. Min kompis Mats kom körandes i ett villaområde, massa bilar stod parkerad på ena sidan vägen..plötsligt springer en katt ut i vägen. Han har ingen chans att stanna utan kör på den. Han som är kattälskare springer ut och tar upp katten, kollar om den lever osv.. Den är stendöd. Blodig som tusan är den, det rinner blod ur nos och annat. Han stoppar den i en påse, lägger den i baksätet och tänker gräva ned den nånstans. Han kör vidare, kanske 200 meter, då hör han från påsen MJAUUU !..Jag lovar dig, han höll på köra av vägen. Katten var ju stendöd när han kollade....Han blev så rädd så han åkte till min kusin som bodde närmast, nån minut därifrån, tvingade ut hennes kille som skulle kolla i påsen...Katten var hur död som helst :confused:

Självklart, det tror jag dom flesta gör om man märker det. Men sen dom som inte stannar fast man ser nått, dom gör såklart fel.

Rosenblad skrev:
om du kör på ett djur, känner smällen
Det är inte alls säkert att man upplever det som en "smäll" av en liten katt, en katt väger väl ca 3-6 kg, jag krockade med ett 14 kg rådjur och kände knappt att d smällde, hade jag inte sett djuret hade jag lika gärna kunnat tro att d va en bula i vägen eller en sten eller nåt... Så en katt är det garanterat inte säkert att man känner ens med personbil.

*lånar knapp*
Jag har faktiskt svårt att förstå att man inte skulle känna (eller höra) smällen när man kör på ett djur, även om det handlar om ett så litet som en katt, då man märker av stenkross.

I våras var jag tvungen att köra över en ekorre som låg halvdöd på vägen (bakdelen var helt platt) och jag kan garantera att jag kände när jag körde över den.

Man kan nog både känna och höra (om man kör en bil och djuret hamnar under hjulet, vilket inte alltid är fallet)), frågan är om man reagerar. Det hoppar och smäller mest hela tiden på vägarna idag, iaf här i krokarna, och ser man inget backspegeln (vilket man inte alltid gör) så stannar man ju knappast och tittar. Om man inte kör ensam på en liten väg med låg hatsighet. Det tar ju ett tag att stanna också.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 432
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 223
Senast: Migo
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?