Usch, min älskling har fått fång!

Sv: Usch, min älskling har fått fång!

Tack alla för alla bra tips!

Veterinären har just åkt, och jo, det var fång.
Han sa att det var bra att jag gett Buttan igår kväll och underlaget i ligghallen är perfekt.

Han var lika oförstående som jag till vad som utlöst det hela. Det finns inget i hagen som kan vara orsaken. Vi har inte haft någon onormal mängd med dimma, dagg eller något sådant.

Det enda som vi kunde komma på, är att hästen för 1½ år sedan bodde på ett ställe där han för första gången i min ägo (10 år) fick en släng av lindrig kolik pga undermåligt foder. Det kan ha orsakat en rubbning i tarmfloran, men han inte visat symptom förrän nu.

Det sista året har vi av olika anledningar bytt stall ett par gånger, bla från stället med dåligt foder.

Veterinären skrev ut mer Butta. Ny kontakt om 7-10 dagar.

Hovis kommer i morgon och tar av skor och gör en fångverkning.

Håll tummarna att pållen fixar detta!

Har ganska kallt vatten i vår slang. Har djupborrad brunn, rätt ner i vattenådern.

Ska kyla hästen i kväll igen, när sambon hittat hem från jobbet. Hästen är inte överdrivet förtjust i "vattenormen"..

Tråkigt med din häst!
Fick den hö före fånganfallet? I så fall kan det kanske vara det som framkallat det? Fjolårshö kan innehålla lika mkt socker som ett nyare hö. Enligt en annan tråd här på forumet så ska torrt gräs innehålla extra mkt socker. Det står också så i en del studier. Det kan ju vara det som framkallade det. Nu är jag inte helt övertygad ommatt torrt gräs är farligt men när det gäller fång är det svårt att veta.

Det viktig just nu är ju att hästen inte får något att äta som fortsätter att underhålla anfallet. Och att den får vara i stillhet.

Hoppas att det går bra!

Hoppas det fortsätter att gå bra! Om ni inte hittar några orsaker som har med foder att göra kan det kanske ha med motion att göra? Rids hästen regelbundet?

Jag tycker att du har gjort helt rätt. Det fanns ingen anledning att ringa veterinär mitt i natten när du hade smärtlindrande drog hemma och har erfarenhet av fång sen tidigare. Vad skulle han/hon ha gjort annorlunda? Möjligtvis skulle metformin kunna ha hjälpt i det akuta skedet. Du kan läsa om metformin bl.a. här:

http://www.thelaminitissite.org/m.html

Bra att du har kylt benen.

Det är dock viktigt att du försöker ta reda på varför din häst fick ett laminitisanfall. Den absolut vanligaste orsaken är endokrinisk, dvs. EMS eller PPID. Islandshästar tillhör de raser som är predisponerade för IR. Regn efter en torkperiod är rena sockerbomben. Under en torkperiod lagras socker nere i gräsets rötter och är då i princip oåtkomligt för hästen. När gräset får tillgång till vatten igen transporteras sockret upp i växten och sockerhalten i gräset kan då vara extrem hög. Även i en nerbetad hage skjuter gräset fart när regnet kommer och en känslig häst kan få i sig för mycket socker.

Hur gammal är hästen? PPID är också en tänkbar anledning. ACTH-nivån börjar att stiga vid den här tiden på året.

Har du sockeranalys på höet? Om inte, blötlägg höet ca. en timma före utfodring.

Sluta med kraftfodret och MSM. Det fyller ingen funktion. Det finns nog inget tillskott som är så överreklamerat som MSM.

Det finns dock andra tillskott som du kan ge. Har du en analys av ditt hö?

Utöver foderstaten är det viktigt att fångverka hovarna. Skorna ska av, hoven ska verkas och sen ska den skyddas t.ex. med sulinlägg och boots.

Jag gillar vad den här killen gör:

http://www.youtube.com/watch?v=QfjMGGQfB3A

Han fyller den bakre delen av hoven med fyllnadsmaterial så att hoven får en jämn belastning (minskar risken för spänningskoncentrationer i sulläderhuden) samt avlastar hoven framför strålspetsen för att minska trycket på sulläderhuden under spetsen på hovbenet vilket annars hämmar blodflödet till den främre delen av hoven samt motverkar att spetsen på hovbenet penetrerar sulan vilket allvarligt skulle försämra hästens chans att kunna rehabiliteras.

Vilken bra video! Påminner om en artikel som var i tidningen Ridsport för några år sedan. Är så tacksam för att min häst aldrig haft fång, måste vara helt fruktansvärt!

Menade inget illa när jag frågade tidigare om du förstår hur allvarligt det är, inser att du förstår det och också har erfarenhet sen tidigare av fång.:o
Men ibland kan man häpna över folks okunnighet, och det är lätt att dra förhastade slutsatser här på Buke!

Hoppas att det funkar som det ska nu för din häst! Du upptäckte det ju snabbt och hästen fick behandling direkt, så prognosen bör vara god.

Läste i en undersökning angående fång att i närmare 60% av fallen har man inte en aning om vad som utlöste det.

Min nära väninna var med om att hennes häst fick fång mitt i vintern, efter att för första gången i sitt liv ätit Steeljoint ... ingen vet förstås om det var det som utlöste fången, men hon tror själv att det bidrog. Så du kanske ska fundera över MSM ...

Ang ålder, så läste jag precis en artikel om att alla (i studien) äldre hästar hade ca 75% sämre insulinkänslighet än unga hästar!

Det verkar med andra ord som att ålder i sig gör hästar IR, även om de inte har PPID.

Försöker svara alla igen!

Vet inte exakt vilken tid på dagen som fånganfallet började, då vi var bortresta under dagen. På morgonen var han som vanligt när han kom ut till foderhäcken.

Har tyvärr ingen analys på detta hö, då det köptes av en annan bonde än den vanliga.

Hästen är ju lite äldre, han är 23 år. Han har inte ridits på ungefär 6 månader, då han var tvungen att akutflyttas från stallet han stod i då, till en god vän som bor 10 mil från oss. Har börjat skritta igång honom lite lätt, och så händer detta...

Han får inga mängder med foder. Hästen har varit överviktig, men är nu i fint hull. Vi har försökt att blanda det nya fodret med det gamla, precis som man bör göra vid foderbyte.

Hästen har tidigare kunnat gå på kraftigt bete, utan andra konsekvenser än att bli ruskigt fet, då han är extremt lättfödd. I år har han medvetet hållits från det kraftigaste betet och tack vare detta, så har hans eksem knappt blommat upp. Har aldrig haft honom så eksemfri någon gång.

Cornelia: jag tog inte illa upp. Hade nog reagerat likadant själv om någon annan skrivit så som jag gjorde.

Ibland fungerar inte hjärnan ordentligt, i synnerhet inte mitt i sorgen och bedrövelsen. Ordval kan bli fel, formuleringar konstiga mm mm mm.

För mej så går djuren i första hand, de har ju liksom inte valt att hamna hos oss...

Metformin, det är väl diabetesmedicin?

Har tyvärr inte kunnat kolla länkarna på denna ursega jobbdator. Får kolla dem när jag kommer hem i kväll.

23 år, då hade jag absolut undersökt om han har PPID (cushings) och om han är insulinresistent.

Har tyvärr ingen analys på detta hö, då det köptes av en annan bonde än den vanliga.

Det kan ju hända att du har svaret där. Möjligt att detta hö är en "sockerbomb" - omöjligt att veta utan analys. Jag hade nog börjat blötlägga hö till hästen bara för säkerhets skull! Kommer du att ha kvar detta hö ett längre tag, eller blir det byte snart igen? Om du har det kvar ett tag kan det kanske vara värt att analysera det. Som du kanske redan vet, inkluderar Eurofins socker i sin analys numera :).

Vi köpte bara en storbal av detta hö, då vi inte fick tag på ordinarie bonde.
Den vi brukar köpa av har alltid analys på sitt hö. Ska höra om han har sockeranalys också.

Tyvärr är det alltid lätt att vara efterklok...:banghead:

Ibland får hästar fång utan att man vet direkt varför.
Min fick på nyårsnatten. inte fet snarare lite tunn och analyserat foder.
19 år och hade inte PPID.

Räcker inte med en timme om du har läst länken som någon la in här tidigare
http://ishestnews.se/reportage/foredrag-om-fang

Problemet med blötläggning under så lång tid (>=12 tim) är att vissa av näringsämnena försvinner också. Det börjar bli vetenskap på riktigt om man behöver blötlägga så länge, då t.ex fosfor till kalcium förhållandet blir rubbat på grund av att fosforet lakas ur höet. Dvs, man måste (bland annat) få i hästen mer fosfor om man blötlägger så länge.

Skillnaden i vattenlösliga kolhydrater (socker) under tid verkar se ut så här ungefär för 16-gradigt vatten :
1 timme - 31% reducering
3 timmar - 33% reducering
16 timmar - 43% reducering

Dvs, det skiljer en del i hur mycket socker man bli av med, men 1 timme ger redan en rejäl reducering av socker utan att påverka höet något nämnvärt på andra sätt.

Källa för lakningstiderna: Longland et al. 5th European Workshop Equine Nutrition 2010
Källa för påverkan av näringsämnena: Martinson et al. Journal of Equine Veterinary Science Volume 32, Issue 12

Sorry för det tunga svaret, men jag hade nyligen en fång-häst på halsen, och gräver lätt ner mig i saker jag fått upp intresset för.. :crazy:

Räcker inte med en timme om du har läst länken som någon la in här tidigare
http://ishestnews.se/reportage/foredrag-om-fang

Menar du det här uttalandet:

“Om man istället väljer att blötlägga torrt hö försvinner 9-54 procent efter 16 timmars blötläggning och med 40-44 procent efter 12 timmar visar två olika studier. Alltså försvinner en del socker genom blötläggning väldigt lång tid.”

Det finns ett stort antal hästägare som har skickat in höprov både före och efter 1 timmas blötläggning i kallt vatten. Hur mycket socker som försvinner varierar men i genomsnitt har ca. 30% av sockret lakats ut. Byter man vatten en gång brukar ca. 40% av sockret försvinna.

Att resultaten varierar beror på en rad faktorer, t.ex. höets struktur, ursprunglig sockerhalt, mängden vatten m.m.. Problemet med att blötlägga under lång tid är att en rad andra viktiga näringsämnen då också lakas ut och försvinner.

Det finns fler uttalanden i den här artikeln som är ytterst märkliga.

Det mest idiotiska uttalande är detta:

“Man bör upprätthålla foderintaget men försöka minska energiintaget med 70-75 procent”

Följt av detta:

“Däremot är sänks sockerhalten 54 procent i hösilage med ca 60 procent torrsubstans och hela 75 procent i ensilage med 40 procent torrsubstans. Där slår han hål på myten att fånghästar mår bättre av torrt hö.”

I SLU:s egna undersökning av hö, hösilage och ensilage tagit vid samma tidpunkt från samma vall var sockerhalterna följande:

Hö = 100.3 g/kg Ts
Hösilage = 125 g/kg Ts
Ensilage = 72,5 g/kg Ts

Hösilaget hade en torrsubstans av 54,7%, dvs. t.o.m. lägre än de 60% som den här personen påstår skulle sänka sockerhalten med 54%. Istället hade hösilaget i denna undersökning 25% högre sockerhalt än höet.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

Vad man kan säga är att ensilage vanligtvis har en lägre sockerhalt eftersom fermenteringsprocessen förbrukar socker. Beträffande sockerhalten i hö resp. hösilage så kan man inte säga någonting generellt. Den faktor som inverkar mest på sockerhalten är tidpunkten då vallen slås.

Håller inte med, jag har analyserat blötlagt och torrt hö just för att undersöka om mineralerna ändrar sig, och enda mineralet som det var någon skillnad att tala om på var kalium!

Liknande trådar

Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 628
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 461
Hästvård För ca 1 månad sen var min häst lite ovillig att gå, ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta, men han blev snabbt sämre, ville...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 090
Senast: bettysmatte
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 434
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka