Usch, min älskling har fått fång!

smedsussie

Trådstartare
Upptäckte nu i kväll att min älskade pålle har typiska fångsymptom.
Han såg hängig ut och vägrade att röra sej. När sambon tvingade ut hästen ur ligghallen för att vi skulle kunna kolla igenom honom (har inget lyse i ligghallen), så fick han nästan släpa honom efter sej.

Hästen gick stelt och satte ner trakterna först. Sedan stod han i klassisk fångställning. Temp 38,8 och lite puls i vänster fram. Alla fyra hovar kändes lite varma, men det är varmt ute idag.

Kommer att kontakta veterinär direkt i morgon bitti, då de ändå inte kommer att göra mer än vad vi har gjort i kväll. Hade lite Butta kvar sen den andra hästen hade fång, så älsklingen fick lite.

Vet egentligen inte vad jag ville med denna tråd. Kanske bara dela med mej lite av detta elände...

Sv: Usch, min älskling har fått fång!

Vet nu, hade jag ringt vet dagen efter och inte halv 12 på natten hade jag haft en häst som vägrat resa för vet och då aldrig rest sig mera.
Även efter en spruta med smärtstillande så var hon ovillig till att resa sig morgonen efter.

Med så svåra symtom måste hästen stå i box på tjock mjuk bädd, inget gräs, bara hö, och så föreskriven dos butta. Och veterinär direkt.

Eftersom det är en mycket smärtsam sjukdom så krävs en ordentlig dos av smärtstillande som en veterinär ordinerar. Samt smärtlindring i form av kallt vatten på hovar/ben, samt mjukt underlag och i box.
Åtgärder som snabbt ska sättas in för att begränsa vidare förlopp. Är de så dåliga att de inte vill/kan gå så väntar man inte.....:(

Jag satte in åtgärder snabbt och min häst går på bete för andra sommaren efter fånganfallet. Men, oron finns där och man är uppmärksam.

Usch! Stackars häst och ni ägare! Om jag vore er skulle jag kontakta veterinären direkt. Ställ in hästen i boxen på en skön bädd. Lycka till!=)

Svarar alla!

Eftersom denna islänning väger precis lika mycket som den andra vi hade, så körde vi samma dos som den fick utskriven.

Har kylt hovarna med vatten.

Har tyvärr ingen box, men hästen står inne i ligghallen med kompisen som vägrar lämna honom.

Har tjock halmbädd.

Har endast fjolårshö, eftersom jag ville undvika fång på denna lättfödda häst.

Hagen har nästan inget gräs, dels pga att den är ganska liten och är nerbetad och dels pga den långvariga torkan.

Hästen får minimalt med kraftfoder, bara någon dl för att kunna få i sej sitt msm, som eqiuterapeuten rekommenderat för muskler och leder. Och ja, han fick inget alls nu i kväll, bara lite hö i hönät.

Har rådfrågat min mycket kunniga hovslagare, som har hållit på med hästuppfödning i över 40 år och har sett alla de sorters hästar med alla sorters problem.

Senast ändrad:

Har precis varit ute och kollat till hästkillarna.
Älsklingen står jämnt fördelat på alla fyra och alldeles normalt med benen som de ska.
Han verkar även piggare.

Vet någon om de kan få fångsymptom vid ev överhettning? Det har varit snuskigt varmt ute den senaste veckan, även inne i ligghallen.

Du måste enligt lagen ha tillgång till en box att ställa upp en sjuk häst i.

Ring veterinären nu!

Älsklingen står jämnt fördelat på alla fyra och alldeles normalt med benen som de ska.
Han verkar även piggare.

Tja, han har fått smärtstillande (Butta), så det är inte så konstigt. Symptomen är maskerade, men inte underliggande orsak.

Nu kommer bara problemet med att förklara detta för hästen, då han inte borde anstränga hovarna, vilket han kommer att vilja göra nu när smärtan är borta.
Därav att boxvila med mjuk bädd är del av behandlingen.

Som Stallmannen sagt, hästen är piggare/har mindre ont pga buttan. Den MÅSTE in på box annars kommer den snart att vandra runt utanför lösdriften, röra sig för mycket samt börja äta gräs.

Har tyvärr ingen box, men hästen står inne i ligghallen med kompisen som vägrar lämna honom.

Det är lag på att man måste ha tillgång till box!

Jag skulle ringt veterinären istället för att experimentera på egen hand. Det är väl även lag där, att man måste kontakta veterinär när hästen är sjuk eller skadad? Vet inte var gränsen för det går.

Och smärtan är väl bara maskerad nu av smärtstillande, jag skulle inte tro att det går över så fort.

Om du har ligghall så stäng den så hästen inte kommer ut.
Inte konstigt om hästen har mindre ont om den har butta i sig men den skall absolut inte vandra ut i hagen utan stå still.

Genom att behandla den själv så har du bara gjort det svårare för vet.

Snabba vidtagna åtgärder! Det vore intressant att veta vad du tror utlöste fånganfallet.

Du skriver;

"Hagen har nästan inget gräs, dels pga att den är ganska liten och är nerbetad och dels pga den långvariga torkan."

Intressant, vilket alltså kan innebära att den reagerat på det nerbetade gräset? Finns det något annat som den reagerat på? Giftiga växter? Eller sjukdom/fetma?
Är det så och med hagarna som de ser ut nu i torkan så bör man vara försiktig! Efter en natt med regn - försiktighet.

http://ishestnews.se/reportage/foredrag-om-fang

Vet inte om du inser hur allvarligt fång är? Som alla skriver här; veterinär, boxvila (eller stängd lösdrift), behandling med av vet. utskrivet preparat och inget gräs eller kraftfoder eller tillskott av något slag.
Som det är nu är symptomen maskerade av medicinen. Fången är kvar. Hästen får absolut inte börja gå omkring och börja plocka i sig gräs.

Svarar alla!

Ringde veterinären efter mitt senaste inlägg i natt.
Han sa att eftersom jag hade gett Butta, så skulle han inte komma ut under natten. Han dyker upp här när som helst på förmiddagen. Han sa också att det var ok att jag hade gett Butta, då det var det han ändå skulle ha gjort.

Hästen är instängd i ligghallen som är 4*4 meter, fixade det under natten.

Halmbädden är extra tjock.

Anledningen till att hästen inte kan tas in på box, är att de inte hann bli färdiga innan hästarna flyttade hem. Leveransproblem under semestertider...

Är fullt medveten om hur allvarligt det är med fång, då jag haft fånghäst tidigare. Men ibland kan man göra felbedömningar. Men som sagt, veterinären är på väg.

Ja du, vad som har utlöst det hela har jag ingen aning om.
Det enda som finns i hagen är gran (inte idegran), björk, rönn, hallonbuskar och torrt gräs. Och möjligen någon brännässla.

Kan ju vara någon som gått förbi på vägen som petat in något till hästarna, men inget som jag har sett.

Bra att du kyler, men du måste kyla från ovan knän o så mkt du orkar. minst 30 min/ gång nu när kallvattnet inte är lika kallt.

Hoppas att det går väl.

Kan det vara så att det varit fuktigare de senaste 24 timmarna? Det räcker med en ordentlig morgon-dimma för att gräset ska bli "farligt" när det har varit så här torrt.

Ett annat tips är att blötlägga höet som hästen nu får för att reducera mängden socker/kolhydrater i det. 1 timme med kallt vatten, 30 min med varmt räcker.

Liknande trådar

Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 628
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 461
Hästvård För ca 1 månad sen var min häst lite ovillig att gå, ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta, men han blev snabbt sämre, ville...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 090
Senast: bettysmatte
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 434
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vaginal vs kejsarsnitt
  • Roliga saker som barn säger