Usch mår illa

cowgirl81

Trådstartare
Vart hos barnmorskan och hon sa att jag var i vecka 9. Och att illamåendet ska gå över inom 2-3 månader. Jag orkar inte må illa så länge. Hur har ni gjort för att klara av illamåendet. Utan medeciner. Mvh Hanna
 
Sv: Usch mår illa

Jag mådde aldrig illa, men man ska äta innan man vaknar i princip, mariekex vid sängen ska tydligen dämpa. Sen finns det något armband på apoteket som trycker på vissa punkter i handleden, min kompis hade sånt.

Sen får man väl säga GRATTIS oxå :D
 
Sv: Usch mår illa

Grattis först och främst.
Mår du mycket illa så be om hjälp direkt. jag väntade och väntade på att det skulle gå över men för mig gjorde det inte det.
Illamåendet hänger ofta ihop med blodsockert. Ät något torrt innan du stiger upp om du kan. Undvik att dricka de första timmarna. För att hålla illamåendet borta på dagen så ät regelbundet och långsamma kolhydrater. Ingefärste sägs vara bra, själv har jag inte provat då jag avskydde lukten av ingefära när jag var gravid. Åksjuketabletter receptfritt på apoteket kan hjälpa men rådgör först med BM om vilken sort och prata gärna med apoteket också. Jag åt postafen om jag skulle göra något speciellt eller något som kunde förvärra illamåendet. Vila och undvik att stressa. lycka till. Och kom ihåg att det finns inga regler för hur mycket, när eller hur länge man mår illa. Mår du dåligt så var inte rädd för att be om hjälp.
 
Sv: Usch mår illa

Grattis!
Drick grönt te på morgonen. Det första du gör och helst innan du går upp. Det lugnar magen. Man kan få hjälp mot illamåendet också om man har väldiga problem med det.
Undvik att dricka mjölk dock alla fall på morognen och ät frukost även om det tar emot.


Tänk på att inte låta det gå för länge mellan måltiderna heller.
Mådde jätteilla när jag blev för hungrig och väntade för länge med att äta
 
Senast ändrad:
Sv: Usch mår illa

Med Elin var det inte som hjälpte förutom akupunktur, två gånger i veckan gjorde att jag faktiskt kunde klara mig, även om jag kände mig lite lätt illamående bra länge...
Grön äpplen fungerade för mig! :D Jag hade alltid ett vid sängen som jag kunde tugga på innan jag klev upp!
 
Sv: Usch mår illa

Jag mådde illa konstant från ca v.10 tills v.18 då det äntligen släppte. Vilken befrielse det var. :D Hade då gått ner 4 kg pga att kräktes i princip dagligen.

För mig gick det bäst om jag åt lite & ofta, helst var och varannan timme så jag hade något litet att knapra på. Varm & fet mat gick bort direkt, mådde illa bara av oslukten om sambon lagade mat. :crazy:

Provade Seaband (ett slags armbnad mot illamående) från apotektet och det fungerade faktiskt rätt bra på mig ett tag. Mådde mkt bättre då under några veckor iaf.

BM rekomenderade akupunktur och jag vet många som det hjälpt för. För mig ar det sista utvägen då jag hatar nålar osv, så jag drog ut på det hela tiden & tillslut släppte illamåendet så jag slapp prova det.

Hoppas att illamåendet inte håller i sig alltför länge för din del, för det är verkligen jobbigt.

GRATTIS till graviditeten. :bump:
 
Sv: Usch mår illa

Bikarbonat!!ät en tesked med ett glas vatten när du känner att magen vänder sig ut & in eller du får kväljningar eller vill spy.
Jag hade illamåendet i 6 mån av min graviditet & hade aldrig klarat mej utan mitt bikarbonat!!det är det mest basiska man kan äta & man ska äta så basiskt som möjligt mot illamående, tex nötter & morötter(hjälpte inte mej).
Testade tabletter mot illamåendet oxå utan resultat.
 
Sv: Usch mår illa

Grattis!

Seaband på på armarna helst innan du vaknar, ät innan du vaknar å ta postafen innan du vaknar=)

Jag testade lite olika allternativ till "mat" vid sängen. salta kex som ska va sååå bra mådde jag illa av eftersom don inte va nå goda. så testade jag riskakor med sourcreme smak. Dom va skitbra!!! Goda och lätta att äta=)

Postafen är inte så bra att ta om man mår illa, då e de bättre att spy först å sen ta postafen, annars hinner de inte löa upp sig och verka innan man spyr upp den. Sen e de inte det lättaste att svälja en tablett när man hulkar heller=)

Det suger att må illa, jag låg däckad i 2 veckor, sen mådde jag bara illa på morgonen. Då blev det en rutin att kliva upp, spy å sen äta frukost så fort som möjligt innan man hann bli illamående igen. Funkar inte de receptfria för illamående kan du be din mb skriva utt något annat.
 
Sv: Usch mår illa

Svarar alla i ett inlägg. Man tackar.
Har provat och ha kakor/kex brevid, de har inte hjälpt än. Bm tyckte ja kunde prova postafen men ja är inge glad i medeciner. Tyvärr kan ja inte dricka te, hatar smaken. Armbandet kan vara värt och prova. Hur mycket kan sånt kosta. OM man inte får lägga ut priser så kan ni väll skicka pm. Tacksam för era svar :)
 
Sv: Usch mår illa

dom kostar inte så mycket. finns på apoteket. mamma köpte sånna till mig. tror dom kosta runt 60 kr eller nått sånt.

Jag gillar inte heller att äta mediciner i "onödan". Tar knappt alvedon=)

Men jag stod inte ut med att må illa hela tiden!
 
Sv: Usch mår illa

Grattis!

Är också gravid i vecka 9 och mår pyton - Mår illa från att jag vaknar tills jag lägger mig, vilket gör att jag sover väldigt dåligt och är helt däckad om dagarna.

Illamåendet blir något bättre om jag äter lite - Dock är jag alltid sugen på sådant som inte finns hemma! Tidigt i morse var jag jättesugen på Statoil's kycklingsallad och MÅSTE bara ha en - Släpar med mig hundarna och går 3-4 km i mörker & regn till Statoil för att få en sallad!

Frukt fungerar också bra - För min del är det gröna äpplen & bananer som gäller!

Hoppas verkligen att illamåendet ger med sig - Annars vet jag inte hur jag ska stå ut! //Linda
 
Sv: Usch mår illa

Jag mådde illa o kräktes mer eller mindre dagligen med båda mina barn i nio månader... Jag provade allt kändes det som, men det var bara att gilla läget o kräka på! :p
Fick akupunktur o det hjälpte första tillfället sen blev jag sämre av det... :crazy:
 
Sv: Usch mår illa

Jo jag vet hur det är att bli sugen på nått. Jag blev sugen på youghurt vilket jag inte äter annars. Nu är jag inte sugen på nått. Godis har jag älskat, tål inte att se det. Enda gången jag mår relativt bra är faktiskt när jag väl orkat ta mig till stallet. Har ett sto på g som ska ha föl så måste göra iordning hennes box, samt leta upp nån sällskapshäst till henne, sen på sommarn ska dom gå på bete med lite fler hästar. Hästar har också en läkande effekt. hehe
 
Sv: Usch mår illa

Jag tål inte nålstick så akupunktur skulle inte funka på mig. Men ska prova armbanden. Iallafall på morgontimmen.
 
Sv: Usch mår illa

Jag mår sjukligt illa o är nu sjukskriven, klarar inte av att sitta på mitt lugna kontorsjobb ens.

Absolut inget funkar.. har provat det mesta.

Är i v 11 o skulle gärna vilja ha tips på en mirakelmetod.
 
Sv: Usch mår illa

Jag mådde illa i några veckor bara... men det k ä n d e s som månader. Vecka 9 till 13 var värst som att ha vinterkräksjukan.
 
Sv: Usch mår illa

Jobbigt att må så.
Idag och igår mådde jag hyffsat, har orkat mig ut på promenad. Men vissa dagar vill ja ligga kvar i sängen, men måste dock säga att de känns bättre nu när killen jobbar morgonskiftet så ja får sängen för mig själv. Känner mig så ego vissa dagar.
 
Sv: Usch mår illa

Jag ska börja nytt jobb i februari så förhoppningsvis har illamåendet gått över eller är mildare. Kommer sköta bokningar åt lastbilstransporter med mer. Glad att ja inte har jobb nu man måste upp till. Har nog tyvärr inget tips förutom dom jag fått här.
 
Sv: Usch mår illa

illamåendet orsakas inte alltid av sur mage. Jag åt både samarin och link men det hjälpte inte mig. Illamåendet är troligtvis hormonellt betingat. Jag känner ibland av hormonförändringar som illamående.
 
Sv: Usch mår illa

kl

sägs att man mår mer illa om man väntar en tjej än om man ska få en kille. Om det stämmer vet jag inte men är vad jag har hört alla fall
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 840
Senast: Dorinda
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 930
Senast: cewe
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 300
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 906
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp