Usch djurmisshandel

cowgirl81

Trådstartare
Usch måste bara ventilera mig. Gubben vi har köpt huset slår sin hund, såg det nyss. Så har prata med flera grannar och de har sett det i flera dagar. Hunden ser ut att vara en border collie,kanske nått mer i han. Är 2 år. Jag ringde länstyrelsen med en gång. Gjorde jag rätt eller skulle jag ha väntat och sett om han gjorde det nästa gång också.

Sv: Usch djurmisshandel

Om du gjorde rätt eller inte, är det frågan?

Ser man misstänkt djurmisshandel och får det bekräftat från andra grannar så ringer man väl om man inte själv vill ta reda på vad som hänt och prata med personen ifråga.

Det finns säkert en hel del som tror jag sparkar min rottis för att få honom att släppa trasan....

Tja, två kvinnor fullkomligt skrek djurplågare efter mig när jag hade hand om en hund som vid tillfället morrade på dom, jag röt i och tog tag i kindpåsen på hunden. Förklarade iaf lugnt att dom kunde få mitt telenr om dom ville göra en seriös anmälan..men då gick dom.

TS, jag säger inte att mannen inte misshandlade sin hund. Gör han det måste något göras.

Tar min egen knapp

Jo han slog hunden flera gånger, och det är inte första gången, dock första gången jag såg det. Hunden är livrädd. Visst enkel korrigering ska la ske 1 gång men liksom ta i och slå.

Vadå ? Man slår väl för tusan inte ett djur i korrigeringssyfte ? Snacka om att människor ska ta till snabbaste vägen.

Den snabbaste vägen är ofta den mest skonsamma, tvärtemot vad många tror.

Vadå ? Man slår väl för tusan inte ett djur i korrigeringssyfte ? Snacka om att människor ska ta till snabbaste vägen.

Ja nu händer det att jag tar handgripligen i mina djur, helt klart. Vilket dock inte ska ses som synonymt med misshandel. Jag vet ju inte vad gubben gjorde, tog han tag i nacken på sin hund för att den tex jagat en katt? Eller stod han faktiskt och slog och sparkade på den/gjorde den illa av ren dumhet. Folk reagerar så olika, därav min fråga till TS. Generellt tyckte jag ju att hon gjorde rätt, men hon har ju inte beskrivit situationen.

Usch måste bara ventilera mig. Gubben vi har köpt huset slår sin hund, såg det nyss. Så har prata med flera grannar och de har sett det i flera dagar. Hunden ser ut att vara en border collie,kanske nått mer i han. Är 2 år. Jag ringde länstyrelsen med en gång. Gjorde jag rätt eller skulle jag ha väntat och sett om han gjorde det nästa gång också.
du gjorde helt rätt :bow::bow:
Man får inte slå hundar , djur , barn , inte ens i korrigerings syfte...

Men hon skrev ju slog. Det kan man knappast blanda i hop med* ett tag i nacksinnet*. Handgripligheter i form av slag hör inte hemma i korrigeringssyfte.

Men hon skrev ju slog. Det kan man knappast blanda i hop med* ett tag i nacksinnet*. Handgripligheter i form av slag hör inte hemma i korrigeringssyfte.

När jag i ovan nämna exempel tog hunden i kindpåsen och röt LÄGG AV då den morrade till förbipasserande ansåg dom att jag "slog" hunden. Än en gång, därav min fråga till TS.

När jag i ovan nämna exempel tog hunden i kindpåsen och röt LÄGG AV då den morrade till förbipasserande ansåg dom att jag "slog" hunden. Än en gång, därav min fråga till TS.

Och jag har blivit hojtad åt "sluta sparka hunden för fan" när vi lekte med trasa;)

Jag tyckte du gjorde rätt! OM han nu korrigerade sin hund o inte slog (våld har ingenting med korrigering att göra, att vara fysisk i kontakt med sin hund och vara våldsam är två helt olika saker) så har han ju inget att frukta om någon kommer och kolla upp honom!
Själv anmälde jag faktiskt en man som skrek svor o sparkade åt sin hund, tyvärr kunde inget göras för man hittade inga skador på hunden, men de kommer hålla ett extra öga på den mannen o hans hund!
Så ja du gjorde rätt, misstänker man att något är fel, ska man agera! Om fler folk gjorde det skulle mycket lidande kunna stoppas!

Ja med tanke på att det inte var första gången han slog hunden så. Flera som sett han slå hårt med käppen och flera slag på en gång. Så hoppas de tar detta på allvar, men en kompis jag prata med som också hade sett ringde till dom, de sa att de va många som ringt.

Vad har du för hund? Att nipa till en hund kvickt eller snabbt snärta till med kopplet kan vara mycket skonsammare än att hålla på och nöta ryck i kopplet tex... Men man korrigerar aldrig i inlärningssyfte eller av ren illvilja.
Själv är jag väldigt fysisk med mina hundar öht, håller dem ofta i nackskinnet (inte drar eller kniper, bara håller) och petar relativt ofta till dem när de får knäppar.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 284
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 748
Senast: starcraft
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 764
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar