USA och hundpromenader.

1

19milla90

Hur kommer det sig att så många som är med i Dog Whisperer inte har en aning om att hundar behöver ha minst en långpromenad om dagen. Många utav dem går ju bara promenad med dem typ en gång i veckan. Någon annan som reagerat på det?

Sv: USA och hundpromenader.

En annan kultur helt enkelt. Enligt min kille som är en amerikan så är det ovanligt att vanliga "svenssonhundägare" går regelbundna promenader flera gånger om dan om de har stor trädgård. Bor man lite lantligt så är hunden jämt lös istället.

I England så är det tex vanligare med lösa hundar än kopplade på de flesta ställen.

Låter helt knäppt, fast de tycker förmodligen vi är knäppa som anser att man MÅSTE gå ut med hunden på promenad varje dag annars anses man ju vanvårda sin hund här i sverige :P

Problemet är väl, att dom hundägarna inte gör något alls för att stimulera sina hundar? Då är ju en daglig promenad det enklaste och kanske bästa att ordinera.

Vi promenerar aldrig med våra hundar för att dom ska promeneras. Dom lever fritt och kan dra en repa om andan faller på. Däremot har vi dom alltid med när vi åker in till stan och gör något, men det blir ju mer av mental motion. Åsså har vi förståss gott om andra aktiviteter hemma. Nu är det bus i snön som gäller. :)

LIA

Även människor behöver gå en rejäl promenad om dagen för att må bra, och hur många gör det? Har dom inte tid att sköta sig själva så kommer nog hunden längre ner på skalan.

Jag vet inte hur det är i alla amerikanska delstater, men i vissa vet jag, att det enda kravet för god hundhållning är, att hundens kedja/lina som den sitter hunden i, ska vara dubbelt så lång som hunden själv! Sen kan den sitta där! Man kan också ha den i låda om man vill, bara den kan vända sig. Kravet är också att den ska ha mat och vatten och vara vaccinerad, samt ha skydd för väder och vind. Kul hundliv, va!

Problemet är väl, att dom hundägarna inte gör något alls för att stimulera sina hundar? Då är ju en daglig promenad det enklaste och kanske bästa att ordinera.

Vi promenerar aldrig med våra hundar för att dom ska promeneras. Dom lever fritt och kan dra en repa om andan faller på. Däremot har vi dom alltid med när vi åker in till stan och gör något, men det blir ju mer av mental motion. Åsså har vi förståss gott om andra aktiviteter hemma. Nu är det bus i snön som gäller. :)

LIA

heter du Lia? okej, aah det är ju olika förutsättningar beroende på vart man bor :)

Ja tycker det låter lite hårt att vara hund i USA, inget jag skulle vilja vara iaf :P

Jag vet inte hur det är i alla amerikanska delstater, men i vissa vet jag, att det enda kravet för god hundhållning är, att hundens kedja/lina som den sitter hunden i, ska vara dubbelt så lång som hunden själv! Sen kan den sitta där! Man kan också ha den i låda om man vill, bara den kan vända sig. Kravet är också att den ska ha mat och vatten och vara vaccinerad, samt ha skydd för väder och vind. Kul hundliv, va!

Det är olika regler i olika delstater.
Detta gör att jag ibland känner för att slå huvudet hårt i väggen när folk kommer dragande med argument som "Svenska djurskyddet är värdelöst vi skulle ha djurpoliser som i USA istället".
Djurpoliserna är extremt få (färre än våra djurskyddsinspektörer) sett till antalet personer i de städerna där de finns, och många gånger är våra regler bättre och hårdare. Dessutom är det generella husdjurshållandet rätt bra i sverige.
Men Animal police är bra hjärteknipande tv...

Många runtom i världen borde informera sig mer om vad deras husdjur kräver. I Sverige också.

Många runtom i världen borde informera sig mer om vad deras husdjur kräver. I Sverige också.

Tycker att vi är rätt bra informerade i Sverige och vi har ju faktiskt den strängaste djurskyddslagen. Mycket mer kan vi inte begära, det går inte att utrota personer som vanvårdar sina djur.

Jag tror att det beror lite på vart man bor.
Men som sagt ovan i tråden så är det inte alls som i Sverige.

När jag bodde i USA var vi ett par stycken i området som alltid promenerade långpromenad varje dag med våra hundar.

Resterande hundägare hade "trädgårdshundar".

Dessvärre tycker jag att det börjar bli lite åt det hållet i Sverige också. Många tror sig iaf kunna skaffa hund och bara ha den i trädgården. Men är det en seriös uppfödare så tar ju den reda på hur mycket tid du har för hunden innan de säljer.

Men nog vet jag flera hundar som inte får mycket till promenader utan mest står i trädgården och skäller hela dagen.

Jag håller med Bellatrix, jag vet flera hundar här i Sverige som sitter i hundgård hela dagen eller som enbart rastas på gräsmattan i den inhägnade trädgården.

Tror inte alls att det är mer vanligt i USA än i Sverige faktiskt. Jag har flera amerikanska vänner och har varit i USA längre perioder och jag tycker att det är lika många som går promenader med sina hundar där som här.

På tal om långpromenader... Vad är en långpromenad i era ögon? Olika beroende på ras/ålder?
Känner till två st. samojedhundar som tillbringar hela dagarna på löplina i trädgården (är detta tillåtet?). Ca varannan dag får de en långpromenad på ca 30 minuter i normalt gångtempo. I övrigt ingen motion/träning. Kan man räkna en halvtimme som en långpromenad för två vuxna hundar?
Kan ju lova att vår tokfia skulle riva huset med så lite stimulans :crazy:

/nässla - en smula skeptisk

Jag tycker inte att det handlar så mycket om tiden, utan om vad som händer på promenaden och i vilket tempo det är.
Jag kan jogga med min JRT i 30 minuter och då har hon fått så det räcker för den dagen. Men vi kan också gå 2-3 timmar långa promenader och hon sover i 20 minuter när vi kommer hem och sen till hon aktiveras igen.

För mig är en långpromenad en promenad på minst en timma, i rask takt.. Samojeder dessutom :( Vad sorgligt. Dom som har ett så stort behov av aktivering..

En bekant till mej går med sina hundar runt en väg, som tar ca en kvart, kanske två gånger om dagen. Men det är ju papillon-hundar. Inte för att inte dom förtjänar ett aktivt liv, men dom tycks kunna ta det lite bättre än vad t.ex. en border collie skulle ha gjort.. Hon har iofs även en schäfer/border collie som får gå den promenaden EN gång om dagen för att han drar så mkt i kopplet. Han ligger mest och sover om dagarna, helt apatisk. :(

Hundar kan vänja sej vid det mesta.
Sen om det är drägligt eller ej, är ju en annan fråga..

En långpromenad ligger inte under en timma.
30 minuter är ju det minsta jag tycker att en vuxen hund ska rastas varje promenad.

Även människor behöver gå en rejäl promenad om dagen för att må bra, och hur många gör det? Har dom inte tid att sköta sig själva så kommer nog hunden längre ner på skalan.

Fast å andra sidan har hundar ett större behov av att vandra, men det ligger nog mer mentalt än fysiskt.

ibland känner för att slå huvudet hårt i väggen när folk kommer dragande med argument som "Svenska djurskyddet är värdelöst vi skulle ha djurpoliser som i USA istället".
Djurpoliserna är extremt få (färre än våra djurskyddsinspektörer)
Fast varför kan man inte få ha djurpoliser som har rätt att gripa istället? Bara för att Sverige har det skärpt betyder det faktiskt inte att det inte kan bli bättre alla gånger. Jag tycker djurskyddet i sverige är på tok för mesigt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: inverterad
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 593
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III