Med familjens första katt (eller den första i mitt liv iallafall) så togs kroppen hem i en skolåda då hon skulle begravas på sommarstället, jag minns ännu hur jag fick komma ut till garaget och klappa henne en sista gång. Jag hade inte varit med under avlivningen och det kändes fint faktiskt att få säga hejdå på det viset, och så var man vid den åldern morbidt nyfiken på vad döden innebar förstås.
Hon begravdes iallafall i ena änden av trädgården i sommarstället.
Nästa katt var lite mera min, men då hon blev akut dålig medan jag studerade i en annan stad så kunde jag inte vara med och så var hon inte så social av sig så vi var inte lika nära. Hon fick komma hem som aska i en urna, och så begravdes hon på ungefär samma ställe som den förra katten
Den nuvarande katten är så mycket mera min, och jag hennes. Jag kommer att gråta floder den dag hon går bort
Jag har tänkt att jag skulle vilja ha hennes kranium kvar faktiskt. Jag har ett par stycken kattkranium (falska) redan (jag gillar kranium och katter, blir lite av en naturlig kombination) och det skulle kännas speciellt med en av en egen högst älskad katt!
Men det är nog inte något som de kan ställa upp med när de bränner kropparna då benen blir till mest aska också. Och jag känner till metoden när man tar fram kranium från vilda djurs döda kroppar, det känns absolut inte som något jag skulle kunna göra och känns lite fel att göra mot henne. (Så du är inte den enda som är lite morbid
@mysboll !)
Jag vet inte om jag kommer att ha kvar sommarstället då, annars blir det en naturlig begravningsplats för henne också då hon tyckt om det stället också. Men däremot så tänker jag absolut spara lite av hennes päls (från någon borstning eller helt enkelt klippa av när hon går bort), funderar dock på hur. Det finns fina urnor och det skulle kunna funka med pälsen i den också.
Såg dock häromdagen en video där någon gjorde en julkula med en genomskinlig julkula och stoppat in deras bortgångna katts bortborstade päls i den. Blev fint tyckte jag! Och med nuvarande kattens päls så skulle det se ut som snö