Utan att ser din häst, och från bara vad du har skrivet, så ska jag ta en example av en liknande häst jag hade för träning. Den var EXTREMT i sin beteende.
Det var en Fux med
hon kastade ut sig så många gånger sa matte, att det fanns ingen stans kvar att fästa en bakbom eller nåt liknande, det var hål i väggar vårt allt satt fast förut.
.
Tänk på detta, att om man fixa transporten du fortfarande har problemet (hästen hjärna) och denna hästs problem att den visste ingen annat sätt än komma ut än denna sätt hon kom ut vanligfall, FULLT bakåt och det skrämde skiten ur henne varje gång. Självklart tror hon att det komma hände varje gång, pga av hennes själv så gjorde det, eller hur? Men det var allt hon visste. Tydligen hon hade gjort så sen hon var väldigt ung. Hon var 5 år då och matte bara ”accepterade” detta. Men nu skulle hon säljas vidare och köparen vill inte ha det så. Ingen annan byggde up hennes självförtroende för att kunna står kvar så länge i transporten tills lämmen var ner. Ingen visade henne att det fanns ett annat sätt att komma ut.
Hon också gick in själv med lite träning och stod kvar. Hon stod kvar när vi stängde lämmen (skakade som tusen, men stod kvar), så fort hon hörde att låset var på plats så ser du henne pusta ut allt luft och hela kroppen kopplade av. Första gången vi gjorde detta så stog jag inne med henne och matte med vän skulle öppna bak lämmen. pga att matte hade ingen stans kvar att haka en bakbom var vi tvungen att lära henne detta utan bom. Som jag absolut INTE rekommendera. Som sagt så länge lämmen var stängt var hon hur lugnt som helst. Åt lite hö som fanns och lite morroter också. Jag tycket att det var dags att öppna lämmen, MEN så fort hon hörde låset öppna var hon stel som en järn stång. Jag kunna ser framför mig hur detta skulle går. Jag skräckt "She's gonna blow!"
De rörde lämmen (ljuger inte) 2 cm kanske 3 max och som en blixt så stog hon 6 meter bort från transport.
Hmmm
This was going to be intresting.
Men om vi titta på själva hästen. Det som skrämde var lämmen hon visst så fort hon hörde låset då kom panik. Vi provade att hon stog ute. Vi fälld up lämmen och stog henne bredvid transporten. När hon hörde låset (i ordning det brukar var) så gick up huvud, nacken stel som järn och när de började rör lämmen (skeeeeeek, ingen oljade läm heller) började hon backa iväg från transporten. Ja ha! Det är en lärd beteende. Självklart var det dämpade pga hon var ute men hon gjorde samma sak som inne.
Så vi vänjade henne vid alla ljud som tillhör ur lastningen, Hon stog på utsidan av transporten när hon kunna acceptera detta så började vi inne. dvs när hon stog avkopplat bredvid var det dags att gå vidare. Vi lastade henne så hon stog lugn (utan bom) och sen började vi lifta lämmen upp och ner steg viss högre och högre men vi aldrig stängde in henne tills vi visste det var bra. Och om hon kännande att hon behövde komma ur så fick hon (**jag förklara det senare) Vi lastade, stängde en kvart i början sen lastade ut henne. Sen stängde vi halv vägs, och lastade ut henne. Osv. Fler gånger. Och vi aldrig gick fortare än hon kunna klara av detta. Sen till slut kunna vi stänga lämmen helt. Men först var vi säkert "in kallning" fungerade, att när jag frågade henne kommer framåt hon gjorde det och inte bakade ut genom hela träning från början att hon kunna lyssna till grimmskaftet utan att får panik. Att hon litade på mig mer än den känsla av "Run för your life"!
after ca 20 timmar , ca 7 dagar ut spridet inom en två veckor period var hon så pass duktig att man kunna lasta in, stänga, öppna, och hon väntade, skakig men hon stog stilla, Sen var det att fråga "back" och hon backade sakta och fint.
The moral of this story...är att istället för att hitta en quick fix eller att hitta mekaniskt sätt att hålla de inne, försöker att hitta vad hästen behöver. Om man inte ta tag i hästens problemet med transporten och bara t ex hitta en högre bakdörr så kommer problemet står kvar för hästen. Tydligen denna häst jag hade då mådde inte särskilt bra med ur lastningen. Att åka transport var inget problem, detta var att möjligt viss har det hänt någonting under ur lastning nångång, hon hade fått panik och fick belöning när ingen bom hällde och att hon rusade ut tranporten. Det tar bara en gång och de kan de lära en livstid obehag.
Vi lärde att hon skulle använder hjärna lite istället för att BARA reagera. Vi lärde henne att hon kan står kvar utan att dö
. Att vi kunna förstår vad hon behövde.
**grejen med att låt de kommer ut när de behöver för många är ett nytt koncept. Men om man tänker på hästens psykologi är det precis vad de behöver. Pressure and release. Det mer du låt de kommer ut det längre de går in och det längre tid de stanna inne. Du bevisa att de kan lita på er, att ni inte ska lura de och stänga så fort de kommer in. Att de själv får det självförtroende de behöver så att de kan stanna där och känna sig av kopplat. Ingen tricks eller tvång. Om de gå ut så fort man försöker stänga bommen så är det nåt steg i eras förhållande som ni har missat. Hjälp de att blir självsäkert.
Jag tycker lastningen är en stor och viktig del till häst hållning sen det är använt så ofta och många stanna hemma eller sälja hästen pga av detta.
Ursäkta att jag babblade och vet inte om nåt av detta har hjälpt dig. Det är så mycket i själva träning av lastning att man inte kan skriva här för ett fall som din och att det är olika från fall till fall men alla grundarna är samma. Bara hoppas att folk börjar titta på detta lite mer annorlunda, Och vill ta reda på problemet som mest tiden har inget att göra med själva transporten.