urlastning

F

fuxflickan

Hjääääälp, hur får man sin häst att stå lungt kvar när man fäller ner luckan och ska öppna bommen i transporten????? Min häst fullkomligt kastar sig bakåt så fort lämmen fälls ner. Hon går in hur fint som hellst, jag kan backa och få henne gå in hur enkelt som hellst, hon är lung och harmonisk. MEN när lämmen fälls är det som att hon får panik, ska UT fortast möjligt. Har varit med om att hon krökt bommen och nästan tagit sig under bommen när jag lyckats få upp sprinten på bommen. Det är inte kul alls, för hon verkligen kastar sig ut. Har någon nån ide på vad jag ska göra??????? För jag menar att det är jätteenkelt å lasta henne, stänga och åka. Men sen kommer problemet. HJÄLP någon

Sv: urlastning

Har lite samma problem med min pålla men kanske inte så extremt.
Hon är snabb ut, står gärna och trycker på bommen innan vi fäller ner den. Vi har gjort så att så fort hästen står lugnt har vi fällt ner bommen, Annars får hon stå kvar. Det funkar på henne men som sagt
hon är inte ett så "extremt" fall. ;)

Har dock fått ett tips av en person som jag tror på, och det är att
kanske ställa släpet precis vid typ en gigantisk vattenpöl elr ngt liknande. När hästen kastar sig ut hamnar den i vattnet och blir paff.
Nästa gång man lastar ut hästen borde den vara lite försiktigare.

Har tyvärr alrig testat den metoden men är kanske värd att pröva? :D

Tack för tipset.......men tror inte det funkar på min kuse, för hon ska ju ut innan bommen är borta, alltså hon försöker över eller under bommen....så det har varit rena turen att jag lyckats få bort sprinten till bommen innan hon ålat sig ut. sista gången hon åkte så använde jag inte bommen, utan hon fick stå utan den med påföljd att man fick va snabb ner med luckan....ja dessa kusar, blir inte klok på dom.....

Svårt problem, det där, och farligt också.
Kan du inte prova med att lastträna henne igen, men omvänt, så att säga?
Låt henne gå på släpet, lugnt och fint som hon brukar göra. Sätt inte för bommen, låt henne bara stå där en liten stund. Lasta av igen. Gå på en gång till, samma procedur. Kanske kan hon stå lite längre stund denna gång. Prata med henne, beröm henne, utstråla lugn trygghet. Lasta av. Gör inte mer denna dag.
Nästa dag gör du samma sak igen, flera gånger. Låt henne inte gå av förrän du säger "back" eller vad du nu använder för ord.

När hon kan stå lugnt i släpet tills du ber henne gå av, prova med att sätta för bommen en kort stund. Fäll inte upp luckan. Ta bort bommen, låt henne stå kvar tills du säger till. Gör om det några gånger.

Nu kanske du kan prova att sätta för bommen och fälla upp luckan, ta ner luckan igen, låt henne stå kvar med bommen kvar, fäll upp luckan igen osv.

Hoppas att det löser sig, om inte kanske du ska ta hjälp av någon som NH-tränare. De brukar vara duktiga på lastningsproblem.

vi har haft hästar som kastat, inte så hystrisk som du beskrev din, utan det har räckt med att dom fått kasta sig några ggr. på bakbommen när vi öppnat lämmen några ggr. för att dom skullat "ge upp den olaten" och vänta snällt tills vi bett dom backa.

jag har en bekant som hade en riktigt besvärlig en, h*n berättade att dom backat intill vattnet på en strand (så halva lämmen stod under vatten när den va nerfälld) dom öppnade och lät hästen kasta sig ut, pållen hade blivit väldigt chockad när den for ut i vattnet. därefter blev pållen väldigt försiktig med att sakta backa ur transporten. så visst kan det hjälpa, ett väldigt humant sätt med.

En tidigare jättehäst (c a 700 kg) hade den ovanan när jag köpte honom. Han levde djävul så fort transporten stannade, och sedan när man fällde ner så stod han och öste sig mot bakbommen.

Och det fick han fortsätta med tills han var trött. För jag vägrade att belöna honom (=öppna bommen) när han betedde sig så. Han hade ju lärt sig att när man kastade sig och bar sig illa åt kom man ut fortare. Fast hos mig fungerade det tvärtom. Och det tog 3 åkturer så var det inte roligt längre. Första gången stod han 30 minuter och provade bommen. Sedan tog det 10 minuter. Sista (tredje) gången orkade han bara testa två gånger, sedan ställde han sig och vilade på ena bakbenet och suckade djupt.

*kl*

Även jag har haft en häst som hållt på så,som dessutom plockade med sig delar av inredningen ut,för ut skulle han,det enda som funkade på honom var att när man skulle lasta ur,plocka bort frambommen så han kunde ta ett extra steg framåt istället(första gångerna fick han stå å käka havre medans man öppnade) medans bakluckan fälldes och bommarna togs bort,då stog han kvar tills han fick backa ut,även om han alltid backade ut fort så var det ändå kontrollerat sen.Han vande sig aldrig av med ovanan.

Jag vet inte om det funkar för dig, men jag hade en likadan stolle.
Jag lånade ett släp med fronturlast och då fick han sig en funderare.
När jag sedan körde honom i min transport igen öppnade jag först
framdörren och därefter baklämmen. Han visste inte vilken dörr han
skulle ta, så han stod still. Prova!

När jag sedan körde honom i min transport igen öppnade jag först
framdörren och därefter baklämmen. Han visste inte vilken dörr han
skulle ta, så han stod still. Prova!

:rofl::rofl::bow:

Har i övrigt samma erf. som LovisaLeonora: om de vant sig vid att kunna ta sig ut så blir det värre, och då får man ha is i magen och vänta ut. Min betedde sig liknande, men sen han upptäckte att det inte funkar står han snällt som en liten smurf därinne, backar ut efter att ha DUBBEL kollat att vi sagt att det är OK.....

det är lätt att man själv får tendens att öppna upp snabbt så fort man stannar bilen osv, för man VET att hästen kommer försöka bråka sig ut. men det spär bara på problemet. bättre att vänja den vid att det inte alltid är automatiskt emd att bilen stannar som den ska ut. jag väntar LÄNGE innan jag öppnar. först sidodörren - hälsa lite, lite godis, stå och snacka skit med medföljaren, låtsas som det regnar. osv....
sen öppna upp överluckan. samma sen - lång paus. hästen ska vara lugn HELA tiden för att man ska gå vidare.
tillsist öppna upp. samma där. fälla ner lämmen. vänta och se att hästen INTE trycker på för att komma ut. aldrig släppa ut medan den trycker. när allt är lugnt och stilla, DÅ får den komma ut.

:rofl::rofl::bow:

Har i övrigt samma erf. som LovisaLeonora: om de vant sig vid att kunna ta sig ut så blir det värre, och då får man ha is i magen och vänta ut. Min betedde sig liknande, men sen han upptäckte att det inte funkar står han snällt som en liten smurf därinne, backar ut efter att ha DUBBEL kollat att vi sagt att det är OK.....

Fast i vissa falla handlar det inte om att det blir värre för att de lärt sig,det handlar ju om hästens beslutsamhet också,för har man aldrig någonsin kunnat stoppa de (som min häst då,som tog med sig inredningen ut några gånger *dyrt*) så har de ju lärt sig att med tillräckligt mycket bråk så kommer de ut ändå.
Jag provade det mesta så som step-trailer,fronturlastare,täcka huvudet,pisava,vatten,husvägg osv.. men han visste så himla väl vad det handlade om,så det enda som i slutänden ändå funkade var att lossa frambommen och låta honom ta ett steg längre in,innan man öppnade.
Min hade inga som helst problem med att stå i timtal på tävlinsgplatsen i traliern,och lastade sig själv osv..Det var bara själva momentet urlastning som var ett problem.

Jag köpte en transport med frontutlastning.
Min häst är en helt annan nu.. :love:

Fast i vissa falla handlar det inte om att det blir värre för att de lärt sig,det handlar ju om hästens beslutsamhet också,för har man aldrig någonsin kunnat stoppa de (som min häst då,som tog med sig inredningen ut några gånger *dyrt*) så har de ju lärt sig att med tillräckligt mycket bråk så kommer de ut ändå.

Fast beslutsamheten är ju kopplad till att lyckats tillräckligt väl.......om den via bråk lyckats komma ut x antal gånger är det klart att den blir mer och mer beslutsam ang. att ut ska den, för den vet att den lyckats tidigare.

Jo visst är det så,men om du inte kan stoppa en häst,då kan du ju inte heller lära den att stå kvar medans du öppnar.
För vad gällde min,så räckte det att man bara öppnade låsningarna så var han på väg ut,och eftrsom han satte sig på bommen så gick det ju inte heller att stänga igen baklämmen,för det var ju en stor hbl-rumpa iväg som inte svarade framåt oavsett vad man än gjorde,för han skulle ju ut.
Däremot så var han självlastande,stod i timtal på transporten utan ett pip,och slappnade av väl osv..det var just bara denna grej helt enkelt.Och det gick inte att träna bort heller,har t om haft iväg honom till två olika "proffs" för lastträning,men de har bägge två klappat mig på axeln i slutänden.
Men med vårat sätt att lasta ur funkade det toppen,även om han fortfarande hade bråttom ut så stog han kvar medans man öppnade i lugn och ro.

(och detta var en resvan kille,dels var det regelbundna träningar som det åktes till,men också till tävlingar,han tävlades under 10 säsonger,så transportvan var han)

Ibland handlar det om att lyckas bryta mönster, men hästar är ibland väldigt enkelspåriga. Om hästen är matglad skulle jag försökt att ge mat - morötter, havre el annat gott - så fort jag hade stannat och innan jag öppnade bak, och se om det gick att distrahera hästen medan man öppnade bak.
Min häst provar att gå bakåt så fort baklämmen fälls ner, men brukar sluta efter några misslyckade försök. Däremot backar han väldigt snabbt ut, och försöker man hålla emot så går det bara fortare, och han slänger sig ut. Han är allmänt ganska orolig för saker som kommer bakifrån, så jag tror han har bråttom ut för att han inte ser åt sidorna samtidigt som han exponerar bakdelen för lejonen där ute :-) Jag tränar på att kunna gå fram och bak ett eller några steg i taget. Ofta när man lastar så är det ju rakt in, och rakt ut. Jag kan få honom att gå upp på lämmen, och komma något steg in, och sedan backa lugnt ut. Men är han ända inne så vågar han inte gå lugnt ännu, men jag hoppas komma dit.

Vill tacka alla för era tips och erfarenheter av samma problem som jag har, är tydligen inte ensam:) Jag har byggt en dörr istället för bommen, som jag tyckte blev så himla bra men som hon öppna med dunder och brak....grrrrr. Hon var på dörren innan jag fått ner lämmen 1 cm, börja om med samma resultat, sen verkade hon lugn så jag fällde ner lämmen med följd att hon fullkomligt vräkte sig på dörren och samtidigt var hon på mellanväggen så låset på dörren haka ur (boxlås) så var hon ute..........får väll börja om, träna och träna......men det är så himla otrevligt när hon gör så för det går så fort och framför allt är man ju så rädd att hon ska skada sig. Ska säga att förr kunde jag göra allt själv, stänga och öppna och hon stod kvar lugn och fin.....vad som sen fick henne börja så här vet jag ej. Tar gärna emot fler ideer.......tack åter alla...

Mackans tips var bra.
Låt den stå kvar ett tag.

Sen måste bommen sitta på rätt höjd o när du väl har öppnat får du inte hålla emot i grimman.

Min häst satte sig på bommen o sprattlade med benen:rofl:
Har aldrig försökt igen, men visst kan den få bråttom ut om det är ngt läskigt på G.
Säger alltid - backa sakta! Den får godis om den gör så- inte annars.
Numera får den bara beröm.

man kan oxå backa nära en husvägg( om man inte har tillgång till vatten) det bromsar.

Mackans tips var bra.
Min häst satte sig på bommen o sprattlade med benen:rofl:

Så gjorde min också,men har du en tillräckligt stor häst som sitter och hoppar på bommen så släpper fästena i ytterväggen till slut,i allafall på Dalavagnen..:crazy:

Näe,inte jag heller..
Men jag hyrde en dalavagn på den tiden..Å i och med att fästen gick sönder så fick han ju en bekräftelse på att man inte behöver ge upp,så gången efter så tog han med sig delar av inredningen ut.. :mad:
Dyrt var det å reparera..:crazy:

(å hästen hade inte panik,han var bara beslutsam på att ta sig ut,fort..)

Ärligt talat hade jag faktiskt sett det som fel på transporten snarare än problem med hästen. Mitt Trane stod lätt pall för hästens krånglande, och han provade verkligen ALLT innan han gav sig.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 741
Senast: Ninnurur
·
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
896
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.