urinvägsinflamation på katt

Pudlan

Trådstartare
Undrar om ni fått antibiotika till er katt med urinvägsinflamation ? Var hos vetten igår då katten kissat lite blod blandat och vetten kollade att urinvägen är öppen och det var ok så katten fick metacam. Även speciellt foder för att lösa ev kristaller rekommenderades. Vad har ni fått till era katter?
Med vänlig hälsning
Pudlan

Det är väldigt ovanligt med bakterier i urinen hos katt utan det brukar istället vara en inflammation i urinvägarna. Därför får man metacam eller annan inflammationshämmande medicin. Antibiotika tar alltså inte en sådan inflammation så din veterinär har gjort helt rätt :)

Mitt råd är att enbart ge katten blötmat och inget torrfoder alls om det inte är konstaterat att det är en viss typ av kristaller för då kan specialmat hjälpa. Katter dricker alldeles för lite för att må bra av torrfoder. De är trots allt ökendjur som inte är gjorda för att dricka utan för att få i sig tillräckligt med vätska genom sin föda.

Tack för svar så snabbt. Jag har gått över mer på blöt mat innan och då har även magen varit bättre på katten.
Mvh
Pudlan

• Gilla
Reactions: Sol
Har en dum fråga. Är någon sort blöt mat bättre än den andra? Tänker på spannmålsinnehåll och biprodukter o sånt. Har lite koll att det skall vara rent kött inte spannmål.
Spannmål var först i innehållet på vet fodret som rekommenderades.
Mvh
Pudlan

• Gilla
Reactions: Eda
Har en dum fråga. Är någon sort blöt mat bättre än den andra? Tänker på spannmålsinnehåll och biprodukter o sånt. Har lite koll att det skall vara rent kött inte spannmål.
Mvh
Pudlan

Vår förra katt fick urinsten (eller om det var urinvägsinflammation) när han åt torrfoder. Tror han blev opererad också. Detta hände två gånger, båda inträffade när han åt torrfoder. Veterinären hävdade hursomhelst envist att det inte berodde på torrfodret.
Like underligt eftersom när vi bytte kost till blötmat slutade problemen uppstå.:idea:

Tror stark på att varken katter eller hundar ska äta spannmål. Vi utfodrar våran nuvarande katt med BARF och hon mår toppen. Katten ska så småningom bli veterinärbesiktigad & få lite vaccinationer, då blir det intressant att se vad de har att säga. :)

Mvh
Pudlan

Ju mer kött desto bättre är det. Katter är rena köttätare och inte allätare som vi människor eller som hundar är så till en katt är det bäst att ge mat helst helt utan spannmål och annat konstigt. Om spannmål var först i innehållsförteckningen på det fodret veterinären rekommenderade så är då frågan, vet du varför kristallerna hade uppkommit? Vid vissa kristaller så behövs specialfoder för att kristallerna ska sluta bildas men vet man inte varför kristallerna har uppkommit eller vad de är utav så är blötmat och då med så hög kötthalt som möjligt alltid bäst.

Undrar om ni fått antibiotika till er katt med urinvägsinflamation ? Var hos vetten igår då katten kissat lite blod blandat och vetten kollade att urinvägen är öppen och det var ok så katten fick metacam. Även speciellt foder för att lösa ev kristaller rekommenderades. Vad har ni fått till era katter?
Med vänlig hälsning
Pudlan
Vi har haft problem med en 'pisskisse',en hona nu 12 år. Kissade blod i perioder. Hon fick metacam. Hon hålls frisk då hon äter specialfoder för kristaller,får ej äta vanliga torrfoder. 2/4 måltider är blötmat.

Kissproblem är oftast stressrelaterat. Hur ser det ut vid er? Vi fick prova en del, satte in feliway,satt in kattlåda fast hon går ute så att hon inte skulle hålla sig i onödan. Hon åt i perioder tillskott av glukosamin - minns inte nu vad det hette,men en kapsel man strödde på maten. Vår ena frass var hemsk mot henne under samma tid så vi fick ägna massor med tid att stimulera honom så att han lämnade henne i fred.

Ju mer kött desto bättre är det. Katter är rena köttätare och inte allätare som vi människor eller som hundar är så till en katt är det bäst att ge mat helst helt utan spannmål och annat konstigt. Om spannmål var först i innehållsförteckningen på det fodret veterinären rekommenderade så är då frågan, vet du varför kristallerna hade uppkommit? Vid vissa kristaller så behövs specialfoder för att kristallerna ska sluta bildas men vet man inte varför kristallerna har uppkommit eller vad de är utav så är blötmat och då med så hög kötthalt som möjligt alltid bäst.

Har funderat mycket på kattens mat och vad det innehåller från o till. Det är första gången på 12 år han har problem med detta. Det verkade inte vara några kristaller då vetten satte en kateter och den gick in utan problem lika så när hon spolade in koksalt.
Mvh
Pudlan

Vi har haft problem med en 'pisskisse',en hona nu 12 år. Kissade blod i perioder. Hon fick metacam. Hon hålls frisk då hon äter specialfoder för kristaller,får ej äta vanliga torrfoder. 2/4 måltider är blötmat.

Kissproblem är oftast stressrelaterat. Hur ser det ut vid er? Vi fick prova en del, satte in feliway,satt in kattlåda fast hon går ute så att hon inte skulle hålla sig i onödan. Hon åt i perioder tillskott av glukosamin - minns inte nu vad det hette,men en kapsel man strödde på maten. Vår ena frass var hemsk mot henne under samma tid så vi fick ägna massor med tid att stimulera honom så att han lämnade henne i fred.

Stress relaterat är det kanske. Vi har mycket oljud från en verksamhet i närheten. Inga andra förändringar hemma och katten ätit samma mat länge nu. Katten blir tämligen hård o trög i magen av bara torrfoder så det är inte bra. Skall åka o läsa på blötmaten i butiken i dag. Fellivay kan vi skaffa. Det är inga problem. Skadar inte att prova det.
Mvh
Pudlan

Stress relaterat är det kanske. Vi har mycket oljud från en verksamhet i närheten. Inga andra förändringar hemma och katten ätit samma mat länge nu. Katten blir tämligen hård o trög i magen av bara torrfoder så det är inte bra. Skall åka o läsa på blötmaten i butiken i dag. Fellivay kan vi skaffa. Det är inga problem. Skadar inte att prova det.
Mvh
Pudlan

Kapslarna hette cystease (cystaid i finland) som vi använde då hon fick Metacam. Såg i en gammal tråd jag skrivit att hon var 8 då problemen var som värst. Så hon har klarat sig med ett återfall sen dess. Det var då jag testade att gå över till vanligt torrfoder.

I ditt fall om den inte hade kristaller janske du blir hjälpt endast av att byta till våtfoder.

Kapslarna hette cystease (cystaid i finland) som vi använde då hon fick Metacam. Såg i en gammal tråd jag skrivit att hon var 8 då problemen var som värst. Så hon har klarat sig med ett återfall sen dess. Det var då jag testade att gå över till vanligt torrfoder.

I ditt fall om den inte hade kristaller janske du blir hjälpt endast av att byta till våtfoder.

Har köpt våt foder utan massa pysko tillsattser. Katten har ätit och verkar tycka att den maten är ok. Hoppas nu att allt fungerar.
Tackar alla för trevliga och klocka svar!
Mvh
Pudlan

Vi har fått antibiotika. Låter dock som att uvi inte är konstaterat på er?

Första vet besöket var vetten inriktad på att det var inflammation i urinröret. Jag frågade varför man inte satte in antibiotika.
Men nu i går var vi akut hos jouren en annan klinik då katten inte kunde kissa. Kommit matskeds kisshögar ink sanden. Skall åter in i dag på utredning varför det inte går över. Fick antibiotika i går och det skall han ha 7 dagar morgon o kväll samt at blåsan spolades flera ggr då det var stopp när vi kom in. Frågade om foder första vetten rekommenderade. Jag jobbade för jätte jätte länge sen hade man ett foder i 2-4 veckor som löste kristaller och den ett förebyggande om det behövdes. Matte är mycket nervös för tillfället. Men hoppas på det bästa.
Mvh
Pudlan

Första vet besöket var vetten inriktad på att det var inflammation i urinröret. Jag frågade varför man inte satte in antibiotika.
Men nu i går var vi akut hos jouren en annan klinik då katten inte kunde kissa. Kommit matskeds kisshögar ink sanden. Skall åter in i dag på utredning varför det inte går över. Fick antibiotika i går och det skall han ha 7 dagar morgon o kväll samt at blåsan spolades flera ggr då det var stopp när vi kom in. Frågade om foder första vetten rekommenderade. Jag jobbade för jätte jätte länge sen hade man ett foder i 2-4 veckor som löste kristaller och den ett förebyggande om det behövdes. Matte är mycket nervös för tillfället. Men hoppas på det bästa.
Mvh
Pudlan

Veterinär besöket i dag :
Det var bakterier (odling på går) i urinen o blod och grus ingen stor sten syntes på röntgen. Blodprov ink njurvärden låg bra men Hb låg lågt men det trodde vetten att det är för att katten blöder i blåsan. Stenlösande foder och antibiotika o hoppas att detta hjälper.
Med vänlig hälsning
pudlan

Liknande trådar

Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: Elbe92
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
974
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 067
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka