Urinvägsinfektion

S

Suprize

Hmm.. En i stallet ringde nyss och sa att han misstänkte att min häst hade urinvägsinfektion... Sa att han verkade ha svårigheter med att kissa och att det var lite mörkare... Men inget annat...

Men jag vet inte... Hur visar sig urinvägsinfektioner?
(Lite jobbigt att stå uppe i hagen å vänta på att hästen ska kissa:smirk:) Suck....

Sv: Urinvägsinfektion

när min häst hade urinvägsinfektion så kissade han VÄLDIGT mkt (4 ggr på 45 min - då anade vi oråd), han fick även feber och var allmänt hängig (matvägrade).

Sv: Urinvägsinfektion

Urinvägsinfektion hos häst är ovanligt. Man ser det oftast sekundärt till andra bakomliggande problem, till exempel vid tillstånd som stoppar upp urinflödet i urinblåsan eller urinröret.
Bakomliggande orsaker kan vara urinstenar, oförmåga att helt tömma urinblåsan, förlossningsskador med mera. Ibland kan infektioner dock uppstå utan att man hittar någon bakomliggande orsak.

Ston har oftare urinvägsinfektion än hingstar och valacker. Vanliga symtom är att hästen småskvätter urin och att hästen står längre tid än normalt i urineringsställning. Ibland kan hästen även ha feber, dålig aptit, vara hängig och ha blod i urinen.

Eftersom urinvägsinfektion oftast är ett sekundärt problem är det viktigt att försöka hitta och behandla den eventuella bakomliggande orsaken. Innan man behandlar själva urinvägsinfektionen bör man ta en bakterieodling på urinen för att se vilket antibiotika som är mest effektivt. Om hästen har gått med sin infektion länge kan man behöva behandla under lång tid, eventuellt en månad eller längre. Vid akuta fall kan det räcka med 7-14 dagars behandling. //Linda

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 444
Senast: Zetly
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31