Urinvägsinfektion (pga lösdrift?) ta in hästarna?

Yrja

Trådstartare
Våra lösdriftshästar har plötligt börjat kissa rödoranget. Vi pratade med en tjej som sa att hennes hästar fått hemska urinvägsinfektioner pga att de stått på lösdrift och sovit i den kalla snön. Nu ska tilläggas att denna tjej har rykte för sig att hitta fel på sina hästar titt som tätt så jag vet inte hur mycket detta stämmer.

Vad tror ni om detta? Våra hästar har två ligghallar varav en är halmfylld, men de använder den inte. Jag gissar att de håller till kring den - i skogen - på natten. Men sover inte i den. Kan de ha fått urinvägsinfektion? Detta gäller då alla hästar efter som att alla kissfläckar i hagen är röda.

Vi ska ta ut en veterinär men tydligen kan vi inte ringa förrän på måndag och då kommer han kanske inte förrän på tisdag. En av hästägarna tyckte at vi skulle ta in hästarna på nätterna fram tills dess, men efter som att den andra hästägaren vägrar och jag är lite skeptisk så får de nog gå ute. Eller vad tycker ni?

Ingen av hästarna verkar annars må dåligt. Min häst har varit grinig när min syster varit där, men inte när jag har ridit, så jag tror inte att det är något att oroa sig för.

Hörde av en annan bukefalist att kisset kunde bli rött pga att de åt snö. Kan detta stämma och hur kan det bli så?

Sv: Urinvägsinfektion (pga lösdrift?) ta in hästarna?

Jag har hört att det blir så om dom dricker för lite, spå kisset blir mer koncentrerad, Har ni koll på hur mkt vätska dom får i sig??

Mina hästar dricker väldigt lite ut nu pga vattnet är så kallt, men dom är ju uppstallade. Kan tänka mig att hästar som ej får komma in inte får tillräckligt med vatten. Har ni försökt ge att ge dom ljummet vatten?

Jag tror det kommer lite nya trådar om det här varje vinter, kanske finns någon med bra svar om man söker lite? Jag vet dock inte varför, bara hört olika anledningar men ingen som vart särskilt oroande.

Finns det gran i hagen? Rött kiss kan bero på att de pillat i sig gran.

/T

I min hästs lösdrift är kisset av ngr av hästarna lite rött. En tjej hade pratat med en veterinär om det och vet. sa att det troligtvis beror på snön. Hästarna äter snö->blir kalla i magen->kisset blir rött.

Tack för svaren. Jag skrev en tidigare tråd, men nu ville jag ha svar på om ngn hade hört talas om detta i samband med urinvägsinfektion och vad ni tyckte att jag skulle göra med hästen - inne på natten eller inte. Om det kunde finnas någon logik i detta som den här tjejen sagt.

Jag kan nämligen inte riktigt få ihop hur kisset kan bli rött av kylan. Och inte heller varför hästarna i hagen bredvid, som är intallade på natten, inte kissar rött?

Tacksam för fler svar. :bow:

Lägger till. Hästarna har hela tiden fri tillgång på vatten i thermobar - mao en vattentunna med värmeslingor som hindrar vattnet från att frysa. Vi fyller dessutom på den varje dag med varmt vatten.

Vi pratade med en vet nyss och hon sa att hösilaget kan göra att hästen kissar rött. Det tror jag visserligen inte är fallet för oss, efter som att vi haft snö länge men inte några röda kissfläckar i sån här grad.

Tydligen finns det lite allt möjligt att säga om detta. Ingen verkar riktigt veta vad som är problemet, men efter som att vet ändå kommer ut och vaccinerar ena hästen så ska vi försöka ordna så att vi kan göra urinprov på iaf min häst. Så får man iaf det värsta ur huvudet.

Tack igen alla. :bow:

Urinkristaller kan bli röda när de kommit ut i luften och syns så väl i snön. Om du tittar just när hästen kissar är det nog gult då och förändras efter en stund.

Mina hästar har sovit i snön de senaste 25 åren och aldrig haft ngt bekymmer av det. Ligghallen använder de bara på heta sommardagar. HH

Det finns diverse ämnen som kan orsaka att urinen blir röd efter ett tag i luften. Porfyriner o katekolaminer har nämnts.
PL

Prova annars att ge en kur mot urinvägsinfektion! Ge ½dl tranbärskoncentrat samt 2 msk timjan per dag och se om det skiljer! Min kille har urinvägsinfektion lite titt som tätt och detta hjälper verkligen! Han väger c:a 450kg så du kanske måste öka lite beroende på hur tung häst du har... Då kan ni ju låta dem gå kvar ute och se om den lilla skilnaden hjälper. Det hjälper på mig också när jag har det :D

Btw när min häst har urinvägsinfektion så täckar jag honom extra också. Så han inte blir kall över njurar etc. Kan ju vara bra att veta tänkte jag :)

Ganska osannolikt att alla hästar i lösdriften skulle drabbas av urinvägsinfektion samtidigt, eller hur? Inte direkt en sjukdom som orsakar epidemi.

Hästkiss i snö kan se rött ut. Hur rött beror på koncentration och vad hästarna har ätit.

En urinvägsinfektion medför i de flesta fall trängningar, dvs frekventa urineringar samt obehag i samband med kissandet. Ofta ses blodstråk i urinen, i synnerhet i de sista dropparna.

Tack tack alla.
Jag skriver och berättar vad proverna säger om vi lyckas ta ett urinprov.

Koncentration tvivlar jag på att det handlar om efter som att hästarna druckit allt vatten på (19.00-13.00) 18 timmar, vilket de inte gör i vanliga fall. Mao borde de ha ovanligt okoncentrerat urin.

peter_lundin: "Det finns diverse ämnen som kan orsaka att urinen blir röd efter ett tag i luften. Porfyriner o katekolaminer har nämnts.
PL"
Vill du utveckla svaret?

Porfyriner lär man få när hästarna äter rödklöver. Katekolaminer är transmittorsubstanser.
Själv bryr jag mig inte alls om pinket färgar snän röd så länge det inte ser rött ut direkt. Har sett detta på egna växtätare av olika djurslag i årtionden.
PL

kl
När våra ston brunstar vintertid är ofta deras urin rödaktig i snön

tintilar skrev:
Våra lösdriftshästar har plötligt börjat kissa rödoranget. Vi pratade med en tjej som sa att hennes hästar fått hemska urinvägsinfektioner pga att de stått på lösdrift och sovit i den kalla snön. Nu ska tilläggas att denna tjej har rykte för sig att hitta fel på sina hästar titt som tätt så jag vet inte hur mycket detta stämmer.

Vad tror ni om detta? Våra hästar har två ligghallar varav en är halmfylld, men de använder den inte. Jag gissar att de håller till kring den - i skogen - på natten. Men sover inte i den. Kan de ha fått urinvägsinfektion? Detta gäller då alla hästar efter som att alla kissfläckar i hagen är röda.

Vi ska ta ut en veterinär men tydligen kan vi inte ringa förrän på måndag och då kommer han kanske inte förrän på tisdag. En av hästägarna tyckte at vi skulle ta in hästarna på nätterna fram tills dess, men efter som att den andra hästägaren vägrar och jag är lite skeptisk så får de nog gå ute. Eller vad tycker ni?

Ingen av hästarna verkar annars må dåligt. Min häst har varit grinig när min syster varit där, men inte när jag har ridit, så jag tror inte att det är något att oroa sig för.

Hörde av en annan bukefalist att kisset kunde bli rött pga att de åt snö. Kan detta stämma och hur kan det bli så?

Oroa dej inte!!
Jag frågade min veterinär och han sa att det är för att dom käkar snö som kisset blir missfägat(orange).
:banana:

Att hästarna kissar "rött" i hagen beror på att de ätit gran. Det har hänt oss flera gånger och vi har även diskuterat med olika veterinärer. Idag finns inga granar i deras hage, men de fick våra två julgranar att mumsa på häromdagen och vet ni, dagen efter systes röda kissfläckar i hagen.

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 872
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 475
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar