annie_cool

Trådstartare
Min nya hingst har haft problem att kissa . Han försöker men det kommer inget han står i kissställning men det häånder inget han har försökt både ute och inne men det blir inget har märkt detta då jag mockar hos honom.Är det urinsten? Han mår nu mycket dåligt pga detta.Tilläger att han är bara 5 år och är ung men ändå snäll vid hantering.

Senast ändrad:
Sv: urinsten?

Men herregud, om din häst inte kan kissa så är det ett akutfall, han kommer bli förgiftad och dö om du inte ringer veterinären och ser till att han får behandling NU!!!!!

Om det är så att du har en häst den här gången så hoppas jag att du nu förstår hur allvarlig detta tillstånd är för denna häst.

KONTAKTA VETERINÄR OMEDELBART !!!!!

Nu har jag ringt till vet och har åkt till hästsjukhuset de skulle kolla och ge behandling. Skulle ta bort stenen . Skla hämta honom i morgorn de ville ha uppsikt så. Men jag får samtal hela tiden om läget skulle föärväras.

Hade en häst med både urinsten och njursten en gång i tiden, när de skulle operera honom opererade man med buköppning. Dem menade på att valackar / hingstars urinledare är så vansinnigt lång så det går inte att lasra bort dem som man gör med ston.

Hur gjorde dem med din?

Jag vet inte men det tror jag. Var inte med under ingrepet så jag antar att det gick bra. Har fått ett sms om att jag kan hämta honom i dag om jag vill . så jag ska nog göra det.

Inte en chans att du får hämta hem nån häst idag om den blev buköppnad igår.

Och om man tänker på hur hög kostnaden är för att lägga ner för sövning och sen operation så blir jag förvånad att inte hästägaren informeras om ingreppet..

Låter skumt alltihop..

Som hästägare blir man informerad hela tiden då djuren står på klinik...
Och då vet man exakt vad som görs/behandlas

AM

Nja jag låter honom få stanna kvar på djursjukhuset några dagar till. Men de sa att han repar sej bra,

Och ni kan pm:a till mej om ni vill nått extra så ställer jag upp för er .

Han mår bra just nu i allafall. Hämtade honom i dag. Just nu står han inne i stallet. Han har sällskap av ett sto i boxen brevid.

Min häst hade urinsten.

Vad hade din häst för symptom mer än att inte kunna kissa? Kollade du och kände på skapet?

Vi fick åka från Göteborg akut till Helsingborgs djursjukhus kl 1.00 på natten en lördag för att de var de enda som hade öppet.
Trodde han skulle dö i transporten...

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 476
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation