Urilloblod bör man undvika det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marlenè
  • Startdatum Startdatum
M

Marlenè

Har hört att vissa anser att man bör undvika utrilloblod varför det :confused:
Gäller det endast vissa ston eller?

Vad jag förstår så är ju utrillo en av de hingstar som har varit mest "framgångsrik" inom aveln.

Hoppas på att någon som har mer koll på det här med avel har lust att förklara hur detta ligger till! :bow:

Är absolut ingen expert, men jag tror :crazy: det har att göra med att man inte vill avla in för mycket Utrilloblod, dvs undvika inavel.
Med andra ord så kan sk "utrillofritt blod" passa ston som redan har mycket Utrillo bak i leden och vice versa.
Någon mer kunnig får gärna komplettera eller rätta mig om jag tänker fel. :)

Rykten går alltid själv höll jag på med halvblod slutet av 70-talet början av 80-talet. Redan då gick rykten att man skulle undvika vissa hingstar, för de gav det humöret det felet osv. Mitt råd kolla med några som har Utrillo i stammen titta på deras hästar Är det något du kan tänka dig.. Med andra ord skaffa dig en egen uppfattning. :banana:

Instämmer i ditt resonemang, det har att göra med att Utrillo är så ofta förekommande i svenska hästars stamtavlor inklusive avelshingstarna, så ett sto som är "fritt" från Utrilloblod ger större valfrihet. Detta var dock ett större problem för några år sedan när Utrillo ofta förekom längre fram i stammen i kombination med att utländska hingstar inte hade lika stor möjlighet att verka i svensk avel som idag. Men sett till blodet så är väl Utrillo en av de hingstar som verkligen bevisat sin kvalitét. :)

Det finns många bra hästar linjeavlade på Utrillo tex Briar.
Det förekommer hästar som både har dubbel och även flerfaldigt med Utrillo i sej.Det behöver inte vara någon nackdel då det var en mkt bra förärvare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 771
Senast: Kirre
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
914
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka